** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av objektiv. canon 17-85 is usm eller liknande

Produkter
(logga in för att koppla)

sikis

Aktiv medlem
Som sagt är ugen på att kompletera men vet itne riktigt med vad. har i dag orginal 18.55 och ett canon 75-300 usm. först och fränmst har jag ett glapp mellan 55 och 75 känss ofta att jag vill ner lit eunder 75 när man fotar skoter tävlingar och sånt. men 18-55:an blir för kort och man har ingen zoom möjlighet ... så nåt som täcker området 55-75med lite omnejd.

sedan så är de så att jag börjar tycka att orginal 18-55 är ltie dålig i skärpa oah allt annat när jag vill fota lite porträttbilder å så... , och vill därför ha nåt som funkar där... så vad är allternativen....

canons 17-85 IS USM låter jui bra.. klarar porträtt på den nedre delen men täcker även mitt glapp. och ett + till IS:en.. kanske ltie ljus svag kan tänkas.... men i den prisklassen är jag. som max typp..

kanske man ska köpa ett fast objektiv och nå annt eelr vad... sigma eller tamron har ju lite annat men är lite rädd för bild kvaliten å så... har kikat ltie på canons 17-40L4 tror jag den hetter aningen dyr och tar inte de övre orådet... vad tycker ni jag sak sikta på....lutar som sagt åt 17-85:an så utgå från de och säg din mening.. är de ett bra elelr dåligt köp.. elelr har ni andra tankar

kameran jag har är en Canon EOS 350D med en 420ex blix till.
tacksam för hjälp.

Satt och kikade lite till och funderar om detta kan vara nåt för den nedre delen,
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/35_2.php för porträtt foto mm och sedan kopletera med ett annat objektiv som klarar från ca 55 upp till kasnke 100 eller nå sånt....
exempelviss denna.. elelr är de samma klass på bildkvaliten som orginal objektivet http://www.cyberphoto.se/canon/ef/28-105.php

allternatift spara en slant extra och ta detta http://www.cyberphoto.se/canon/ef/28-135.php

till den fasta 35:an???????

Senast ändrad:
Jag föreslår att du försöker hitta ett begagnat 17-40 f/4, det borde ligga på ungefär samma pris som 17-85 IS USM.
Det senare har inte fått särskilt bra kritik för sin bildkvalite.
För porträtt skulle du kanske kunna skaffa ett 50mm f/1,8 (blir ju 80mm på 350d), det är skarpt och extremt prisvärt även om det är något plastigt.

Mvh Hampus

Fullformatets normalzoomar (ca 28-100mm) tycker jag oftast funkar perfekt på 1,6x dslr för att fotografera aktiviteter där man hellre prioriterar en aning tele före vidvinkel. Finns ju idag många bra objektiv att köpa mycket billigt i det området, främst canons 28-105 och 24-85 som både går att få för under 2000 kr i fint skick, eller kanske 28-135 IS med yttligare lite tele och dessutom IS. Alla dessa är hyffsade optiskt, speciellt på 1,6x.

Jag använder en canon 24-85 för allehanda utelivsaktiviteter, skidor, skridskor m.m.

Jag har ett 17-85 IS, det är inte skarpt(men jag är mycket gnällig), men ska man ta festbilder så är det trevligt med IS och lite mindre bländare.
Närgränsen är rätt bra också.
Kom förbi Umeå så får du känna på gluggen.

Tjenare Fredrik!

Mejla mig så kan jag ta med mig min 28-135 samt 50/1,8 till jobbet nån dag när det passar dig så att du får klämma och känna på dom iallafall.

Det var mig du köpte motljuskyddet av:)

/ Kenneth

Jag tycker du skall titta närmare på Tamron 28-75/2,8 XR Di då får du enligt mig betydligt mer för pengarna än om du köper Canons 17-85.

Har nu fåt klämma och känna på Kenneth Markström 28-135 IS USM och 50 1.8 (Tack så mycket Kenneth) och är helt klart possitiv över dom.. så har nu mer elelr mindre bestämt mig för att de är såna jag ska ha... känns tryggt att vara kvar med rena Canon objektiv också och ett extra + att få prova IS på ett objektiv för mig som fotar en del motorsport.

Så har nu lagt ner tankarna på 17-85:An

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar