timofej
Aktiv medlem
Nu kommer den enda rätta åsikten! Köp 18-70 och strunta i resten! Än så länge. Varför måste du köpa allt på en gång? Du säger att du är ny inom fotograferingen. Du kommer att ha tillräckligt att roa dig med med din första "riktiga" kamera. Så småningom inser du själv vad du saknar och kompletterar därefter. Jag tycker att det inte är speciellt klokt att investera i dyr utrustning bara för att efter ett tag inse att man inte använder just den utrustningen eller att man tappat intresset helt enkelt.Ertan skrev:
"Ni" som förspråkar 18-70 (i mitt fall), tycker "ni" då också att jag ska köpa ett 50/1.8, eller bara ha ett 18-70?
Ett exempel kan vara en blixt som någon tipsat om. Visst höjer en extern blixt dina foton, särskilt inomhus. Men om du köper den nu upptäcker du kanske efter ett tag att du tar endast 5% av dina bilder inomhus och skulle ha investerat i, säg, stativ istället.
Sammanfattning. Köp ett startpaket: ett hus, ett all-around objektiv, ett minneskort och kanske en enklare väska (du kommer att känna av vilken du egentligen vill ha senare).
Lycka till!