Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Ertan skrev:
"Ni" som förspråkar 18-70 (i mitt fall), tycker "ni" då också att jag ska köpa ett 50/1.8, eller bara ha ett 18-70?
Nu kommer den enda rätta åsikten!:) Köp 18-70 och strunta i resten! Än så länge. Varför måste du köpa allt på en gång? Du säger att du är ny inom fotograferingen. Du kommer att ha tillräckligt att roa dig med med din första "riktiga" kamera. Så småningom inser du själv vad du saknar och kompletterar därefter. Jag tycker att det inte är speciellt klokt att investera i dyr utrustning bara för att efter ett tag inse att man inte använder just den utrustningen eller att man tappat intresset helt enkelt.

Ett exempel kan vara en blixt som någon tipsat om. Visst höjer en extern blixt dina foton, särskilt inomhus. Men om du köper den nu upptäcker du kanske efter ett tag att du tar endast 5% av dina bilder inomhus och skulle ha investerat i, säg, stativ istället.

Sammanfattning. Köp ett startpaket: ett hus, ett all-around objektiv, ett minneskort och kanske en enklare väska (du kommer att känna av vilken du egentligen vill ha senare).

Lycka till!

timofej skrev:

Sammanfattning. Köp ett startpaket: ett hus, ett all-around objektiv, ett minneskort och kanske en enklare väska (du kommer att känna av vilken du egentligen vill ha senare).

Lycka till!

det är bara det att det blir ganska mycket dyrare att köpa 18-70, ist för ett kitobjektiv och ett 50/1.8. Jag har hört att 18-55 inte är det bästa, men inte heller så dåligt att det inte går att använda.
Därför tror jag att jag kör på:
D50+18-55 kit
Nikkor 50/1.8.

Tack för all hjälp!

En sista fråga bara, vilket objektiv ska man ha till kittet, finns ett kit på expert med ett sigma 18-50, och sen på dustinhome med Nikkor. Vilket ska man välja?

Jag skulle kört på Nikons objektiv om inte skillnaden i pris är avsevärd. Optiskt är de nog ganska lika, men Nikons har tystare fokusering och det kommer, trots allt, att ha lite bättre andrahandsvärde (även om skillnaden blir liten med så billiga objektiv) om du skulle vilja sälja det i framtiden.

Vikster skrev:
Varför inte gå på D70S + 18-70 direkt? kostar 9995 sek på Cyberphoto...

Mycket bra förslag!

Köp inte den glugg Expert säljer. Sigma 18-50 är INTE BRA!!! Det är en riktigt billig glugg med mediokra prestanda.

Sigma EX 18-50 är en helt annan glugg. Den har fått mycket bra omdömen. Kan du få Expert att skicka med den i stället kan du vara nöjd.

/AnWi

AnWi skrev:
Sigma 18-50 är INTE BRA!!! Det är en riktigt billig glugg med mediokra prestanda.
Köpte den tillsammans med en D30 till flickvännen och på några få testbilder tycker jag den (nerbländad) verkar prestera hyggligt. Vad förväntar du dig för 995kr ny? Har man inte pengarna blir det ju en kompromiss.

/Pontus

Hur stor skillnad är det egentligen mellan D70s och D50? Är det så stora skillnader så att det är värt typ 2000 extra?

Skillnaden är väl iofs "bara" 1500kr, typ.

Vad gäller bildkvalitet är de två tämligen lika. D50 har lite andra tonkurvor och ger bilder med lite mer "punch" i direkt ur kartongen. D70:ns bilder är lite mer livlösa utan att man tweakat kameran lite, dv ökat kontrast osv.
I övrigt är bildkvaliteten ganska lika. D70 har LITE högre detaljupplösning, men det är marginellt och inget att basera sitt beslut på. D50 har mindre brus i JPEG, men är tämligen lika i RAW.
Skillnaden ligger mest i funktioner och handhavande. D70 har inbyggt stöd för trådlös styrning av blixt, snävare spotmätning, två inmatningshjul isf ett och det är ett par funktioner, tex backeting, som finns tillgängligt utan att gå in i menyn på D70. D70:n har åxå lite snabbare sekvenstagning.
Själv fotar jag ganska mycket i manuellt läge med spotmätning och skulle nog tycka det var värt pengarna för snävare spot och det extra inmatningshjulet, men det är ju inte säkert att du har nytta av det alls.

Objektiven i kitet till D50 är "okej". De är inte jättebra, men funkar okej som ett startpaket.

Ett alternativ kanske är en Nikon D50 med Sigma EX 18 - 50 f2.8, då får du både en ljusstark glugg och en bra standardzoom i ett, för runt 10000:-

Edit: Att köpa den billiga kitgluggen och en blixt istället är nog iofs inte heller något dåligt alternativ. En blixt öppnar nya möjligheter och med den billiga kitgluggen lär du dig tillräckligt för att veta vad du behöver.

Ertan skrev:
Hur stor skillnad är det egentligen mellan D70s och D50? Är det så stora skillnader så att det är värt typ 2000 extra?

Den största fördelen med D70 som jag ser det är det hyllade 18-70 objektivet som säljs i paket med kameran. Så vitt jag vet säljs det inte med D50. Du sparar ca 1000:- när du köper det i kit.

De andra ”finesserna” som kan vara mer eller mindre värda beroende på din fotografering är:
- möjlighet att fjärrstyra blixtar med den inbyggda blixten
- dubbla inmatningshjul
- trådutlösare

Den första är rätt viktig för mig. De andra två är trevliga egenskaper men mer en vanesak.

Min personliga åsikt är att D70S-huset känns bättre i handen. Det är ett lite större hus men med ungefär samma vikt som D50. Jag tycker också att D70n känns mer balanserad med lite större objektiv och risken finns ju att du kommer köpa sådana längre fram. Sen finns det ju som någon nämnt tidigare lite mer avancerade attribut som talar till D70Sn fördel - summa summarum blir att du har fler funktioner att växa i, och det är väl aldrig fel?

Kan tillägga att jag köpte min D70, 18-70mm, 70-300mm samt SB-800 blixt begagnat för 11000:- när Canon 20D släpptes (typ två år sedan) så nu när D200 släpps och folk börjar sälja av gammalt bör du kanske fundera på hur mycket du är villig att avstå för att köpa utrustningen nytt i butik...

wsaar skrev:
Kan tillägga att jag köpte min D70, 18-70mm, 70-300mm samt SB-800 blixt begagnat för 11000:- när Canon 20D släpptes (typ två år sedan) så nu när D200 släpps och folk börjar sälja av gammalt bör du kanske fundera på hur mycket du är villig att avstå för att köpa utrustningen nytt i butik...

jag vill inte köpa begagnat, gillar inte riktigt det.

Så ni menar att det är värt att köpa D70 framför D50?
Om jag köper D70 köper jag ju 18-70, som är ett bra objektiv enligt många, och struntar i 50/1.8.

Jag vet inte riktigt om jag är övertygad ännu eftersom jag inte fottat mkt alls, och därför kommer jag nog inte märka några jättestora skillnader. Fast det är bara som jag tror, kanske är så att tom jag märker skillnad.

Det jag vill lära mig är porträttfotografering, därför ville jag köpa 50/1.8, men 18-70 kanske funkar bra för det också.

Sist men inte minst, kostnaderna. Det känns som om jag får mer för pengarna om jag köper D50 och de objektiven jag föreslagit från början.

Tack för alla tips.

Finns väl ingen fundamental allmändefinition av vad som är rätt och fel i frågan. Känner du att du får ut mer av det paketet => go and buy! =D

18-70:n funkar för porträtt, men du får inte möjlighet till samma korta skärpedjup som med 50/1.8. Fast bokeh:n på 18-70:n är definitivt mycket snyggare, så den har ju ett litet övertag vad gäller just det. :)

Sen finns det ju, som Viktor skriver, inte något egentligt rätt eller fel i frågan. Du får ju gå lite på vad du själv tror åxå. Vi kan ju bara lägga fram våra åsikter ifrån hur VI använder grejerna.
D50-kitet ger ju en lite mer allroundlösning, om du väljer paketet med telezoomen åxå.
D50:n är kapabel att ta mycket bra bilder, det behöver du inte vara orolig för.
Har du möjlighet kan du ju åka till en butik och känna på båda modellerna, då kan du ju själv bilda dig lite mer uppfattning åxå. :)

dumbo skrev:
Har du möjlighet kan du ju åka till en butik och känna på båda modellerna, då kan du ju själv bilda dig lite mer uppfattning åxå. :)
Det är faktiskt det bästa rådet. Ibland säger det bara "klick"! Att trivas med utrustningen är nästan lika viktigt som den tekniska delen. Jag lovar. ;-)

En annan sak som alltid stämmer för mig är: om jag tvekar mellan två köp försöker jag köpa den bättre (och dyrare) varianten. Om jag slår till med den billigare går jag sedan och tänker: tänk om jag köpte den andra, skulle det vara bättre då? Om jag köper den dyrare direkt ångrar jag mig ALDRIG. Aldrig tänker jag: tänk om jag köpte den billigare, skulle jag vara lika nöjd och sparat pengar? Det gäller inte bara fotoprylar. Har du pengar, slå till och köp d70+18-70. Har du inte pengarna, behöver du inte fundera heller. Men det är ju klart, alla människor fungerar inte likadant. Du får nog känna efter själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar