Annons

Köp av ny kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusHellberg

Aktiv medlem
Hej!

Min kamera (Nikon D3000) blev stulen för ett par veckor sen.. och nu är de dags för ny kamera, för kameran har inte kommit tillbaks. Fick ut lite på försäkringen och så. Jag har 12000 att spendera och jag är sugen på en Nikon D7000, 18-105mm VR. Bra val?
Eller ska man köpa en billigare kamera och köpa till ett bra objektiv?

Tips tack! Jag är lite allround när jag fotar.
 
Hej!

Min kamera (Nikon D3000) blev stulen för ett par veckor sen.. och nu är de dags för ny kamera, för kameran har inte kommit tillbaks. Fick ut lite på försäkringen och så. Jag har 12000 att spendera och jag är sugen på en Nikon D7000, 18-105mm VR. Bra val?
Eller ska man köpa en billigare kamera och köpa till ett bra objektiv?

Tips tack! Jag är lite allround när jag fotar.

Mycket bra kamera med ett helt ok objektiv. Skulle förmodligen göra det valet om jag var i din sits.
Objektiv (t.ex 70-300, 50/1.8 & 35/1.8) kan man ju komplettera med senare. Blixt likaså.
 
Vad man vill köpa är högst personligt, hade jag varit i din sits så hade jag definitivt köpt en beg kamera, då man får riktigt mycket mer för pengarna och sen lagt resten på en kvalitets normalzoom, ett fast ljusstarkt objektiv och en blixt.

Detta är vad jag skulle göra. Lycka till.
 
Mycket bra kamera med ett helt ok objektiv. Skulle förmodligen göra det valet om jag var i din sits.
Objektiv (t.ex 70-300, 50/1.8 & 35/1.8) kan man ju komplettera med senare. Blixt likaså.

Tack för ditt svar.

Jag har en sigma 70-300mm DG Macro
Har en blixt (Nissin)

Lite "B" märken, men jag är faktiskt nöjd med de.

Komplettera kommer jag göra med ett 50mm/1.4 senare i framtiden är tanken.
Låter de bra?
 
Det låter super!

Köp den!18-105 äger jag själv och jag är supernöjd!!

Lägg de 3000 som blir över på ett batterigrepp och ett extra batteri (med tanke på att du redan har blixt och några objektiv).
 
Det låter super!

Köp den!18-105 äger jag själv och jag är supernöjd!!

Lägg de 3000 som blir över på ett batterigrepp och ett extra batteri (med tanke på att du redan har blixt och några objektiv).

Jag skulle skippa batterigrepp om du inte skall konka på ett tungt (super)tele. Jag som har proffshus önskar att det fanns samma utan inbyggt grepp. Dessutom den dan du säljer och byter upp dig så är batterigrepp en dålig affär. Är D7000 (eller D90) för liten så att dina händer behöver ett grepp är det bättre att köpa D300s istället (utan grepp) för 9995:-. Då man mest vill ha batterikapaciteten då det är kallt är det bättre att ha batteriet varmt i fickan.

Jag skulle hellre skaffa D90 om den finns kvar för 5000:- sälja Sigmazoomen (70-300) som ändå inte kommer till sin räty med 12mp elker mer och satsa på en Nikkor 75-300VR istället för pengarna du sparar. Att sätta Sigman på en D7000 är som attköra en Porshe med fiatmotor.
 
Jag skulle skippa batterigrepp om du inte skall konka på ett tungt (super)tele. Jag som har proffshus önskar att det fanns samma utan inbyggt grepp. Dessutom den dan du säljer och byter upp dig så är batterigrepp en dålig affär. Är D7000 (eller D90) för liten så att dina händer behöver ett grepp är det bättre att köpa D300s istället (utan grepp) för 9995:-. Då man mest vill ha batterikapaciteten då det är kallt är det bättre att ha batteriet varmt i fickan.

Jag skulle hellre skaffa D90 om den finns kvar för 5000:- sälja Sigmazoomen (70-300) som ändå inte kommer till sin räty med 12mp elker mer och satsa på en Nikkor 75-300VR istället för pengarna du sparar. Att sätta Sigman på en D7000 är som attköra en Porshe med fiatmotor.

Varför D90 istället för D7000?

Faktiskt tänkt på ett 70-300mm VR med. I framtiden självklart.
 
Hej ! Nikon D7000,och även D90 har mycket bra och snabb autofokus ,och skulle inte om jag vore du sätta det Sigma-objektivet på en ny D7000,det slöar ju ner hela kameran.Sälj Sigman och köp hellre Nikons 70-300 VR om du vill ha fart på utrustningen(läste nu att du skulle köpa en sådan,ursäkta!) Har inte själv testat 18-105an men enligt FOTOS test (tror jag det var) gjorde inte det D7000 snabba autofokus någon rättvisa,dom påstod att den slöade ner kameran rejält,om det stämmer vet jag som sagt inte.MVH.
 
Hej!

Min kamera (Nikon D3000) blev stulen för ett par veckor sen.. och nu är de dags för ny kamera, för kameran har inte kommit tillbaks. Fick ut lite på försäkringen och så. Jag har 12000 att spendera och jag är sugen på en Nikon D7000, 18-105mm VR. Bra val?
Eller ska man köpa en billigare kamera och köpa till ett bra objektiv?

Tips tack! Jag är lite allround när jag fotar.

Ett bra val. Testade D7000 för någon vecka sedan med just 18-105:an. Mycket trevlig kamera, den kan du leva länge med. Tycker det är bättre att köpa "senaste" modellen än att köpa en modell på utgående (D90) även om den också är en bra kamera. Då behöver du inte fundera på att byta kamerahus på länge! Det som jag märkte mest är att den är bättre på höga iso-tal, samt att autofucus i liveview är betydligt snabbare än tidigare (D300). Vill du sedan skaffa ett riktigt bra objektiv till en billig slant så kolla på Nikons 35/1.8.
Lycka till!
 
Hej ! Nikon D7000,och även D90 har mycket bra och snabb autofokus ,och skulle inte om jag vore du sätta det Sigma-objektivet på en ny D7000,det slöar ju ner hela kameran.Sälj Sigman och köp hellre Nikons 70-300 VR om du vill ha fart på utrustningen(läste nu att du skulle köpa en sådan,ursäkta!) Har inte själv testat 18-105an men enligt FOTOS test (tror jag det var) gjorde inte det D7000 snabba autofokus någon rättvisa,dom påstod att den slöade ner kameran rejält,om det stämmer vet jag som sagt inte.MVH.

Okej! Då blir det att utesluta Sigman. Haha, du behöver inte be om ursäkt!
Blir ju lite små tveksam när du säger det där om objektivet. Får kolla upp de så gott jag kan.

Tack för svaret!
 
Ett bra val. Testade D7000 för någon vecka sedan med just 18-105:an. Mycket trevlig kamera, den kan du leva länge med. Tycker det är bättre att köpa "senaste" modellen än att köpa en modell på utgående (D90) även om den också är en bra kamera. Då behöver du inte fundera på att byta kamerahus på länge! Det som jag märkte mest är att den är bättre på höga iso-tal, samt att autofucus i liveview är betydligt snabbare än tidigare (D300). Vill du sedan skaffa ett riktigt bra objektiv till en billig slant så kolla på Nikons 35/1.8.
Lycka till!

Det som är tanken med att köpa D7000, just att man inte behöver byta huset på länge. För den kommer förmodligen hålla sig länge i marknaden.

Det blir antingen 50mm eller 35mm tanken är :) Fast 1/4.
 
Ett bra val. Testade D7000 för någon vecka sedan med just 18-105:an. Mycket trevlig kamera, den kan du leva länge med. Tycker det är bättre att köpa "senaste" modellen än att köpa en modell på utgående (D90) även om den också är en bra kamera. Då behöver du inte fundera på att byta kamerahus på länge! Det som jag märkte mest är att den är bättre på höga iso-tal, samt att autofucus i liveview är betydligt snabbare än tidigare (D300). Vill du sedan skaffa ett riktigt bra objektiv till en billig slant så kolla på Nikons 35/1.8.
Lycka till!

Tack för svaret förresten! Uppskattar de.
 
Varför så bestämd på 35 eller 50 1.4 just?? 1.8 varianten räcker ju till i dom allra flesta lägen, dessutom kostar dom bara en tredjedel. Jag pratade med en bröllopsfotograf en gång som hellre körde 50/1.8 för att han tyckte skärpan i den var bättre..... Jag vet inte men jag blev bara lite nyfiken va du skulle fota!
 
D7000 är förstås ett bra val, men jag hade nog köpt den utan 18-105VR som kostar ca 1800kr i paket med D7000. Inte för att objektivet är dåligt, men alternativen är ännu bättre. Köper du de 4 nedan har du allt du någonsin behöver.

5.500kr AF-S 12-24/4G http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=141933
1.475kr AF-S 35/1.8G http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143109
2.400kr AF 85/1.8D http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143046
5.600kr Sigma 150/2.8 HSM ny http://www.cameranu.nl/en/artikel/87/Sigma_AF_150mm_f_2.8_APO_EX_DG_Macro_HSM_Nikon.html

Som alternativ till Sigma 150/2.8 får du en ny Sigma 70-200/2.8 II för samma pris (men dubbla vikten och inget makro).

Men ett D90-hus funkar i princip lika bra...
 
Varför så bestämd på 35 eller 50 1.4 just?? 1.8 varianten räcker ju till i dom allra flesta lägen, dessutom kostar dom bara en tredjedel. Jag pratade med en bröllopsfotograf en gång som hellre körde 50/1.8 för att han tyckte skärpan i den var bättre..... Jag vet inte men jag blev bara lite nyfiken va du skulle fota!

Syfta mer på att jag kunde få lägre bländare :)
Men jag litar på dina ord och får bli 50/35mm 1/8!

Tack så mycket för svaret! :)
 
Men jag litar på dina ord och får bli 50/35mm 1/8!

Håller inte med ang. 50/1.4 vs. 50/1.8.
#1. Det skiljer ändå 2/3 steg bländare mellan de två, det är rätt mycket.
#2. Beg Nikon AF 50/1.4D kostar ca 2000kr och AF-S 50/1.4G ca 2400kr, inte så himla dyrt.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143437
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143385

35mm och 50mm dock rätt nära varandra i brännvidd så jag tycker att man ofta klarar sig gott med en av dem. En bild tagen med D7000 + 35/1.8 kan beskäras i datorn till 50/1.8, du tappar iofs. från 16,2MP till ca 7,6MP i upplösning men i övrigt är bildresultatet detsamma (lite längre skärpedjup dock).
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.