Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av minneskort för filminspelning med Canon 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag behöver ett minneskort till min Canon 600D och hoppas någon kunnig här kan hjälpa mig med följande fråga:

Vilken storlek bör man ha? 16GB? 32GB? Vilken klass är det som gäller? Klass 6? Klass 10? Spelar märket av minneskortet någon roll?




Tacksam för alla svar jag kan få!


Med vänliga hälsningar - Patrik J
 
För filming behövs inte mer än C6 och storleken på kortet är väll en smak-sak, jag gillar att ha kanske 4 st 8gb istälelt för ett 32gb. Jag har både Lexar, Trancend och SanDisc, inget har strulat på något sätt men det kanske visar sig om några år att man får vad man betalar för, den som lever får se.
 
För filming behövs inte mer än C6 och storleken på kortet är väll en smak-sak, jag gillar att ha kanske 4 st 8gb istälelt för ett 32gb. Jag har både Lexar, Trancend och SanDisc, inget har strulat på något sätt men det kanske visar sig om några år att man får vad man betalar för, den som lever får se.

Okej, nu är det inte så att jag bara ska filma, vill självklart även kunna ta bra bilder och många utan att behöva vänta på att kortet buffrar eller hur det fungerar. Vilket är ett bra allround-kort? Eller ska man köpa ett kort för filmning och ett för fotografering? Det känns väldigt bökigt att byta bara för att ta ett kort...


Tacksam för svar!
 
Hej,

Jag köpte ett Class 10 Transcend 32 GB till min Canon 60D. Fungerar klockers för full-HD inspelning (dvs. upp till det inbyggda bufferttaket på 4GB som även 600D har). Minneskortet kostar runt 300kr, kolla på prisjakt.
 
Hej,

Jag köpte ett Class 10 Transcend 32 GB till min Canon 60D. Fungerar klockers för full-HD inspelning (dvs. upp till det inbyggda bufferttaket på 4GB som även 600D har). Minneskortet kostar runt 300kr, kolla på prisjakt.

Det fungerar även klockrent för fotografering? Såsom seriefotografering och RAW-fotografering?
 
Okej, nu är det inte så att jag bara ska filma, vill självklart även kunna ta bra bilder och många utan att behöva vänta på att kortet buffrar eller hur det fungerar. Vilket är ett bra allround-kort? Eller ska man köpa ett kort för filmning och ett för fotografering? Det känns väldigt bökigt att byta bara för att ta ett kort...


Tacksam för svar!

Det fungerar ju att fota med men risken finns ju att det inte hinner med beroende på bps osv, jag fotar ibland med ett C4-kort. Men kör på C10, ingen idé att snåla på det egentligen. Har med ett Trancend som fungerat ypperligt i över ett år nu, har använt det ganska hårt då jag haft det i arbetet.
 
Jag hade ett MicroSD med adapter av märket PNY class 10 16gb och det pallade inte med att filma mer än 20 sekunder innan kameran (min 60d) fimpade videon.

Vet inte om det var just märket PNY och dess MicroSD som var riktigt kasst men med det kortet var det konstigt nog inga problem att spela in full-hd med min Samsung Galaxy SII.

Jag skulle satsa på ett vanligt SD-kort för säkerhets skull.
 
En ytterligare fråga: har hört att folk har blivit "lurad" när det gäller mb/s och så. Men också läst att så länge det står KLASS 10 vet man att det är snabbt, stämmer det?

Svår fråga :)

Class 10 Sandisk är inte nödvändigtvis lika med Class 10 PNY-kort. Men ja, class 10 ska vara specade för en viss minimum-standard och ska normalt sett klara hd-inspelning.

Dock finns det ju class 10 kort som har extremt mycket högre läs/skriv-hastighet än budgetkorten (och nu har det kommit någon standard som jag tror heter UHS-I).

Vill du lägga lite extra pengar så vet jag att 60D'n inte klarar den nya UHS-I-standarden som är "ultrasnabb". Det är bakåtkompatibelt men 60d kan inte dra nytta av den extra hastigheten. Kolla upp vad som gälelr för din 600d innan du ev. köper ett av dessa kort.

Kolla på Prisjakt och försök hitta folks recensioner på de olika korten. Säkert köp är alltid Sandisk men i budgetsegmentet är jag hittils nöjd med mina Transcend-kort - de får jobbet gjort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.