Annons

Köp av makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänker börja fotografera mer blommor och har för avsikt att inhandla ett makroobjektiv, kan någon ge mej ett tips på något bra, jag har en Canon EOS500. Jag vill ju inte köpa något som är alldeles för dyrt, smärtgränsen går nog vid 10 000. Jag tänker också bygga upp ett arkiv med blommor, så jag kommer verkligen att använda objektivet.

Tacksam för svar
 
Jag kör med ett Signa 105mm Macro. Det kommer inte i närheten av 10000, utan ligger väl snarare på 4-5 tuss skulle jag tro. Annars har vi ju också Sigma 180mm EX Macro. Testade det lite och tycker det gav ett riktigt bra intryck. Landar väl runt 7-9 tusen. Den har snabbare motor än 105´an.
/Andreas
 
Jag kör med Canons EF 100/2.8 Macro USM och är mkt nöjd. Det är innerfokuserat och kan avbilda i skala 1:1 dvs motivet blir lika stort på negativet som i verkligheten. Det finns även en knapp som reglerar hur stort område AF:en ska jobba med om du tex vill använda objektivet för att ta porträtt istället. Jag gav runt 4000:- för mitt beg i nyskick, kostar runt 6500:- nytt tror jag.
 
Tamron Af Sp 90/2,8 Marcro 1:1 är ett kanonojektiv till mycket bra pris(ca 4600:).

Mvh Michael Persson
 
Japp! De 3 som nämts är höjdaroptik. Canons är lite skarpare men också lite dyrare. Jag hade nog satsat på Canons modell.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.