Annons

Köp av kamera, Bridge eller DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

MOstling333

Aktiv medlem
Tjenare. Ska köpa ny kamera om någon månad då jag får pengar. Är student så jag har en budget på ca 6000.

Har redan nu börjat sikta in mig på en men vet inte riktigt om jag ska ta en Bridge eller DSLR. De kameror som jag kollat på är Fujifilms nya HS20EXR, Nikon D90 och Canon 550D. Canon kameran har jag helt valt ut pga det otroligt lilla greppet, och även för att bildkvaliteten verkar vara lite bättre i D90. Är helt kluven om vad man ska välja, en Bridge är mycket billigare och det betyder mycket när man är student, men en systemkamera känns väldigt rätt att köpa då jag vill lära mig och utvecklas inom fotografi.

Fördelarna med en Bridge-kamera är ju att det är enklare att använda och det blir mycket billigare, man behöver inte köpa nya objektiv och med HS20 så har man ett 30x zoom, 24-720mm objektiv. Borde räcka i flera lägen. Var även inne häromdan och testade HS10. Zoomen var ju enorm och den satt väldigt bra i handen.

Jag har inte så stor erfarenhet av systemkameror så jag vet inte så mycket om dem. Jag har bara använt morsans gamla Canon EOS 300D förr, och jag har inte lust att lära mig den/pilla runt och ändra inställningar då den inte är min.

Så skulle någon kunna väga upp möjligheterna och vad som är bra o dåligt med en systemkamera och varför man ska köpa en? Och är det ok att köpa en Nikon D90 nu, även fast den är ca 3 år gammal eller ska man sikta på en uppföljare eller någon bättre kamera?

Tack för svar.
 
Storleken har väsentlig betydelse

.
I dagsläget har du förmodligen alltid med en kamera, då dagens telefoner/smartphones med bravur klarar de mest akuta fotomöjligheter med acceptabel kvalitet. Videosnuttarna klarar även dessa multiredskap hyfsat.

Skall däremot högre krav på tele, macro, porträtt, action, samt i befintligt ljus tillgodoses, så är din tankegång med en systemkamera väl funnen. En viktig parameter i sammanhanget är optiken, så utbytbarhet går före alltiallo.

Dock skall sägas att dagens kvalitetskompakter är en otroligt bra kompromiss, om systemkamerans tyngd och volym fortfarande är oacceptabel. Micro Four Thirds, NX, NEX kan även de vara ett smidigare alternativ, om du frångår "mainstream" Nikon/Canon-spåren, där jag själv finner nya Nikon D5100 som intressantast på den marknaden.
 
Har inget problem med en vanlig systemkameras vikt, det är faktiskt tvärtemot. Robustare, större grepp och mer tyngd gör bara kvalitetskänslan bättre.

Har däremot nästan beslutat mig för att köpa en HS20EXR då min ekonomi inte tillåter mig att köpa en dyr kamera (Dyr menas typ 6000+ kr). Ska däremot vänta och se om det kommer fler recensioner på den och se om jag kan pröva den i nån butik.
 
Tjenare. Ska köpa ny kamera om någon månad då jag får pengar. Är student så jag har en budget på ca 6000.

Har redan nu börjat sikta in mig på en men vet inte riktigt om jag ska ta en Bridge eller DSLR. De kameror som jag kollat på är Fujifilms nya HS20EXR, Nikon D90 och Canon 550D. Canon kameran har jag helt valt ut pga det otroligt lilla greppet, och även för att bildkvaliteten verkar vara lite bättre i D90. Är helt kluven om vad man ska välja, en Bridge är mycket billigare och det betyder mycket när man är student, men en systemkamera känns väldigt rätt att köpa då jag vill lära mig och utvecklas inom fotografi.

Fördelarna med en Bridge-kamera är ju att det är enklare att använda och det blir mycket billigare, man behöver inte köpa nya objektiv och med HS20 så har man ett 30x zoom, 24-720mm objektiv. Borde räcka i flera lägen. Var även inne häromdan och testade HS10. Zoomen var ju enorm och den satt väldigt bra i handen.

Jag har inte så stor erfarenhet av systemkameror så jag vet inte så mycket om dem. Jag har bara använt morsans gamla Canon EOS 300D förr, och jag har inte lust att lära mig den/pilla runt och ändra inställningar då den inte är min.

Så skulle någon kunna väga upp möjligheterna och vad som är bra o dåligt med en systemkamera och varför man ska köpa en? Och är det ok att köpa en Nikon D90 nu, även fast den är ca 3 år gammal eller ska man sikta på en uppföljare eller någon bättre kamera?

Tack för svar.

Hej!

Jag tror den fråga du behöver fundera på är vad det är du vill ha ut av kameran? Ja, bilder förstås :) Men vilka bilder och varför?

Det kan låta flum-filosofiskt, men det är lite det som det här valet handlar om:

Det enklaste, flexiblaste och billigaste valet för dig är en superzoom (typ HS10, HS20 och många andra). Du får bildvinklar från vidvinkel till supertele, du får helt ok videokvalitet, inbyggd blixt och det mesta man behöver för att få semesterbilder, partybilder och liknande.

Lite elakt kan man säga att en superzoom är byggd för den som vill ha bilder, men egentligen inte är speciellt intresserad av fotografering. En superzoom handlar om att göra fotografering så enkel och prisvärd som möjligt. Men den bekvämligheten och prisvärdheten har ett pris - jämfört med en systemkamera tappar du i bildkvalitet (olika mycket i olika situationer) och framför allt i kreativa möjligheter.

Det för övrigt delvis samma sak med kompaktkameror - jämfört med en systemkamera offrar man lite bildkvalitet och kreativa möjligheter, och för att få ned storleken (och i vissa fall priset) jämfört med en superzoom, så offrar man även lite flexibilitet, mest i form av mindre zoomomfång.

Med en systemkamera får du i många situationer bättre odds för att ta tekniskt bra bilder (ingen garanti alltså, men du får bättre möjligheter) och du får större kreativ frihet. Inte bara genom att du kan byta till mer extrema objektiv än vad en superzoom har, utan även i form av egenskaper i svagt ljus, tonomfång och kontroll över skärpedjup. Inte heller detta är ju gratis - du "betalar" dels direkt genom högre pris, men också i form av större storlek, vikt och lite krångel (byta objektiv m m).

Vill du bara på enklast och mest kostnadseffektiva sätt få bilder så är en superzoom prisvärd. Men är du ute efter att fotografera som hobby så kommer du ha många gånger roligare med en systemkamera.

Kika även på begagnade systemkameror. Du kan hitta utmärkta begagnade kameror som Canon 400D, 450D, Nikon D90, Pentax K-x (för att nämna några exempel) för 4000-5000 kronor.

Men fundera först på vad du verkligen vill ha kameran till - att få bilder på enklast möjliga sätt eller att fota som hobby.
 
Jag älskar ju att fotografera, så det är en hobby som jag gärna vill ge mig in på. Från vad du säger, Grevture, så verkar det som att en systemkamera lämpar sig bäst för mig.
Som sagt, jag vill verkligen lära mig och utvecklas inom fotografi.

Satt ihop en produktlista på saker jag troligen kommer köpa; http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=975508, nån som vet om det är ett bra objektiv och vilket skulle man annars behöva?

Btw, nån som skulle kunna länka mig en bra förklaring på vad "4,0-5,6" i en "Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6" betyder? Det markerades väl med ett f ? Finns det någon sida som verkligen förklarar typ det mesta om kameror?
 
Satt ihop en produktlista på saker jag troligen kommer köpa; http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=975508, nån som vet om det är ett bra objektiv och vilket skulle man annars behöva?
Nikon D90 tror jag är ett alldeles utmärkt köp. Du skulle kunna nöja dig med att köpa kamera och kitzoom till att börja med. När du har fotograferat ett tag kommer du att inse vad du helst vill komplettera med, och det är ju inte säkert att det är just telezoomen du länkade till.

För övrigt tror jag att du skulle kunna ha nytta och glädje av att läsa de här artiklarna här på FS.
 
Jag älskar ju att fotografera, så det är en hobby som jag gärna vill ge mig in på. Från vad du säger, Grevture, så verkar det som att en systemkamera lämpar sig bäst för mig.
Som sagt, jag vill verkligen lära mig och utvecklas inom fotografi.

Satt ihop en produktlista på saker jag troligen kommer köpa; http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=975508, nån som vet om det är ett bra objektiv och vilket skulle man annars behöva?

Btw, nån som skulle kunna länka mig en bra förklaring på vad "4,0-5,6" i en "Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6" betyder? Det markerades väl med ett f ? Finns det någon sida som verkligen förklarar typ det mesta om kameror?

F = focal length (brännvidd). Alltså i fallet 55-200 är ju siffrorna f värdet (variabelt eftersom det är en zoom). Ju lägre det efter bråket / är desto större är bländaröppningen = möjlighet att släppa in mer ljus och tunnare skärpedjup.
 
Jag älskar ju att fotografera, så det är en hobby som jag gärna vill ge mig in på. Från vad du säger, Grevture, så verkar det som att en systemkamera lämpar sig bäst för mig.
Som sagt, jag vill verkligen lära mig och utvecklas inom fotografi.

Då är en systemkamera, även en mycket enkel eller begagnad sådan, i de flesta fall mycket roligare och mer utvecklande än en superzoom.

Satt ihop en produktlista på saker jag troligen kommer köpa; http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=975508, nån som vet om det är ett bra objektiv och vilket skulle man annars behöva?

Som Erland svarade nyss, det kan vara en idé att börja med enbart en kitzoom (18-55) och sätta igång och experimentera innan du köper till några fler objektiv. Det objektiv du funderat på att lägga till, 55-200, är nog ett av de vanligaste "andraköpen", dvs något man köper till efter ett tag när enbart kitzoomen börjar kännas lite begränsad. Andra vanliga alternativ är ett ljusstarkt objektiv (t.ex. DX 35/1,8), ett närbildsobjektiv (t.ex. Nikon 60/2,8 eller Tamron 90/2,8), en vidvinkel (t.ex. Sigma 10-20) eller som sagt en telezoom som den du kikade på.

Det finns många olika typer av fotografi att ägna sig åt och beroende på vilken du blir biten av först så kan det vara läge att välja ett andraobjektiv efter det.

Btw, nån som skulle kunna länka mig en bra förklaring på vad "4,0-5,6" i en "Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6" betyder? Det markerades väl med ett f ? Finns det någon sida som verkligen förklarar typ det mesta om kameror?

Artiklarna som Erland länkar till berättar mycket om sådant här, men mycket kort handlar det om bländaren, eller rättare sagt hur stor maximal bländare du kan få med ett objektiv. Bländaren är ju en form av reglerventil för hur mycket ljus du släpper in, plus att den påverkar hur mycket skärpedjup du får ... (Fenomen inom fotografi: så fort man förklarar en sak så gör man gärna det genom att föra in ett eller flera andra nya begrepp i resonemanget så att känslan av förvirring hålls i stort sett konstant :)

Vad siffrorna "4,0-5,6" betyder i det här fallet att zoomen du tittade på har en maximal bländaröppning på 4 vid 55 mm brännvidd och 5,6 vid 200 mm. Siffervärdet är dessutom bakvänt, så en bländare på 4 (skrivs ibland "f4") är större än en på 5,6.

En typisk och tydlig skillnad mellan systemkameror och superzoomar (eller kompaktkameror) är dels att du har mycket större spännvidd vilka bländaröppningar du kan använda och dels att en ändring av bländarinställningen gör mer skillnad i hur den färdiga bilden blir. Det här är ett av många exempel på att du får mycket större möjligheter att påverka bilden med en systemkamera än med en superzoom.
 
Jag säger så här: Köper du en bridgekamera gör du bäst i att aldrig känna på en systemkamera för då kommer du att ångra dig för evigt ;-)
 
Nikon D90

Hej,
Jag har en 18 månader gammal Nikon D90. Är i nyskick. Bara cirka ett tusen exponeringar.
4300 kr vid snabb affär.
/Tommy
 
Hej,
Jag har en 18 månader gammal Nikon D90. Är i nyskick. Bara cirka ett tusen exponeringar.
4300 kr vid snabb affär.
/Tommy

Skulle vara enormt bra om jag bara hade haft pengar, har ej råd med en kamera förrens sommaren.

Förresten, är det bättre att köpa en 18-105 kit zoom istället för en 18-55? Skillnad på ca en tusenlapp i pris, med kameran, och man får en längre zoom. Värt att köpa det istället om man ska köpa i butik?
 
18-105 ger lite längre räckvidd och är väldigt prisvärt, har du råd så köp det tillsammans med din kamera.
 
Det finns utförsäljningslager av D90+ 18-105VR kvar på vissa håll - tror Expert hade. Då kan man ju ta avbetalning (i regel dåligt med elektronik då värdet faller snabbt men det kommer ta 1,5 år innan D7000 skall ersättas och blir billig så det är köpläge nu på D90). Om du köper beg D90 betala inte för mycket - de sista exen går för 5000:- för huset och då tycker jag att 4000:- för ett beg nu är absolut maxpris (min uppfattning dock). Själv utgår jag från följande: beg, kameran är aktuell (i produktion) 66-75% nypris. Ej längre i produktion men en generation back - 50-66% nypris. Sedan räknar jag med att beg värdet på äldre faller ner till nypriset på aktuell kamera ett hack ner per generation. Objektiv har bättre andrahandsvärde. Proffskamerorna faller mest i kr och % då sensorn tillhör ändå den generationen som kameran och där har det skett förbättringar. T ex så kostar beg D2x samma som beg D300 ( nu i o f s har D300 också glasprisma och mer avancerad AF dessutom så D2x är ofta t o m billigare).
 
Blocket gbg har 20D Canon plus 3 gluggar för 4500:-. Kanske värt att titta på. 20D har en tråkig TFT men bilderna blir OK.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.