Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

C.camper

Avslutat medlemskap
Hej

Skulle vilja ha lite åsikter om digitalkamera köp. De jag har tittat på är IXUS400, G5 & # Sonyn V1.

Är det någon som kan komma med åsikter kring dessa kameror. Hade tänkt att lägga ca 7000 kr på en kamera.

Finns det några andra alternativ. Foto intresset har blivit mer på sistone och skulle vilja ha en kamera som tar bra rörliga bilder och har ett bra format. Klarar IXUS400 av detta?

Hjälp!!

Mvh
Carl

C.camper skrev:
Hej

Skulle vilja ha lite åsikter om digitalkamera köp. De jag har tittat på är IXUS400, G5 & # Sonyn V1.

Är det någon som kan komma med åsikter kring dessa kameror. Hade tänkt att lägga ca 7000 kr på en kamera.

Finns det några andra alternativ. Foto intresset har blivit mer på sistone och skulle vilja ha en kamera som tar bra rörliga bilder och har ett bra format. Klarar IXUS400 av detta?

Hjälp!!

Mvh
Carl
Jag har en Digital Ixus 400 som jag är nöjd med. Den kompletterar min DSLR fint, får plats i fickan på shortsen på sommaren. Överraskande bra bildkvalitet och bra kritik i de tester jag sett. Den tar även rörliga bilder (film med ljud) men det är ingen videokamera. Filmformatet (storlek) minns jag inte, kolla på Canons sajt. G5 är en mer avancerad kamera men också lite större. Jag har inte satt mig in i detaljerna kring G5 men om du har ett ökande fotointresse ska du nog välja den framför Ixus 400. Eller lägga på några tusen och köpa en Canon 300D eller kommande Nikon D70, båda som du vet digitala systemkameror. Kan också vara intressant att se vad Canon presenterar nu i februari - de har lovat en rad nya modeller.
Sonyn du nämner vet jag inget om.

Hej

Tack för svaret. Skall till Japan och tänkte därför köpa en. Har de funderingar som du nämner vid köpet. Frågan är när de släpper sina kameror samt vilke prisklass etc.

Någon som sett någon inofficiell infomration angående Canons presentation?!

Mvh
C.

Verkar vanligt att handla kameror i USA och Japan, men blir det verkligen billigare med tanke på svenska tullens avgifter och så?

//Alexander

C.camper skrev:
Hej

Tack för svaret. Skall till Japan och tänkte därför köpa en. Har de funderingar som du nämner vid köpet. Frågan är när de släpper sina kameror samt vilke prisklass etc.

Någon som sett någon inofficiell infomration angående Canons presentation?!

Mvh
C.
Precis kommit hem från Japan - vet du var och hur du ska handla? Hör av dig annars.

Det finns flera trådar just nu om Canons nya modeller. Ixus 400 kommer tydligen att finnas kvar. På proffssidan släpper man en ny 1D kallad 1D II vilket har fått en del att gå i spinn här på FS. ;-) Ännu har jag inte sett någon officiell info från Canon om nya modellprogrammet. Det som finns är läckt information, en del ursprungligen från Canons franska websajt (misstag?). På fotomässan PMA nu i februari väntar man sig att Canon släpper mera info. Modellerna finns dock inte i handeln förrän tidigast i maj.

Aleks skrev:
Verkar vanligt att handla kameror i USA och Japan, men blir det verkligen billigare med tanke på svenska tullens avgifter och så?

//Alexander
Att handla via postorder från USA medför ju en del omkostnader: frakt, tull, moms, avgift, men kan löna sig i en del fall. I Japan ligger priserna något högre, så postorder därifrån är inte lönt; tror inte de skickar heller till Europa. Däremot blir det enklare och inte så dyrt att handla via postorder från ett EU-land men priserna är högre än i USA. Att åka till USA eller Japan kan dock löna sig. I vissa fall kan själva resan till USA t o m betala sig. Om man sedan går på rött eller grönt när man kommer hem är ju upp till ens samvete (och plånbok)... ;-)

Digitalt kamerahus räknas som dator och är tullfritt men inte momsfritt (om jag minns rätt). Kamerahus brukar inte ha världsgaranti, vilket däremot objektiven har - kolla med resp företag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar