Annons

Köp av Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Ice_Sun

Avslutat medlemskap
Sitter i valet och kvalet och funderar på vilken modell jag ska satsa på. Min tidigare kamera 400D kommer jag att bli tvungen att skrota på grund av aska som blåst in i kameran under fotoresa till Island.
Jag känner att jag vill uppgradera mig nu när jag ändå är tvungen att köpa en ny men har ingen aning om vilken som passar bäst. Fotogenre som jag är aktiv i är sportfoto (ridsport), naturfoto och djurfoto. Mina bilder kan ni se på www.pernillalarsson.se då dom som finns här inte är aktuella.

De modeller jag funderat på är:
- Canon 1D Mark II
- Canon 1D Mark III
- Canon 1D Mark IV
- Canon 5D Mark II

Finns det fler förslag och vad bör jag satsa på för att få ut så mycket som möjligt av kameran och själv kunna utvecklas ytterliggare?
 
Här är mina ytterst oprofessionella tankar så sök rejält på egen hand också =)
5D'n är nog för slö för det du vill fota samt att AF inte är tillräckligt rapp för action/sport foto den är lite mer en porträtt landskaps kamera.
1D III-IV är ju fantastiska men dom är ju även vansinnigt dyra så kommer du inte tjäna ihop pengar på ditt fotande så är det lite bortkastat. Men vem vet du kanske inte behöver bry dig om budget.
Jag skulle hellre satsa på en 7D och sen köpa en massa fina objektiv istället. Snabb kamera med bra autofokus. Sen är ju fördelen eller nackdelen (beror på hur man ser det) att det är en cropsensor så du når längre med dina objektiv.
Funderade själv som du för ett tag sen men valde en 7D till slut. För pengarna som blev över köpte jag ett Canon 70-200 2.8l IS II. Helt klart ett bra köp tycker jag, kamerahus blir gamla men objektiv kan du ha länge. Visserligen om man tänker så behöver man aldrig köpa nya hus utan bara objektiv... =)
Hoppas det hjälpte lite iaf.
Lycka till med ditt köp!
 
Senast ändrad:
Canon 1D Mark II
+ Snabb AF, 8,5 bilder / sek serietagning, bra batteritid,
- Stor tung, jobbiga menyer, liten skärm
Men är en bra kamera om man hittare en för 3000-4000kr

Canon 1D Mark IIN
+ Snabb AF, 8,5 bilder / sek serietagning, bra batteritid,
- Stor tung, jobbiga menyer, lite bättre skärm än mkII
Men är en bra kamera om man hittare en för 4000-6000kr

Har haft en Mk IIN och var riktigt nöjd med den och hade säker haft kvar den om jag inte hittat en MkIII till bra pris

Canon 1D Mark III
+ Snabb AF, 10 bilder / sek serietagning, tok bra batteritid, bra Iso egenskaper
- Stor tung, , lite bättre skärm än mkIIN men fort liten
Men är en bra kamera om man hittare en för 9000-12000kr

Jag har en MKIII som jag är jätte nöjd med, men MKIIIán kostar nästan som en 7D och 7an är en mindre, smidigare, modernare och har bättre Iso egenskaper

Canon 1D Mark IV
+ Snabb AF, 10 bilder / sek serietagning, tok bra batteritid,
- Dyr

Canon 5D Mark II
+ Bra Iso egenskaper
- Långsam AF, 3,9 bilder / sek serietagning
 
Om man inte måste ha en 1D-kamera tror jag det kan vara skönt att slippa. Stor och tung och klumpig. Jag tycker det låter som om en 7D skulle funka bra för det du vill plåta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.