Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av Canon 450D mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Håkansson

Aktiv medlem
Jag skall snart köpa min första systemkamera och då troligen en Canon 450D. Frågorna jag har är om en 1000D skulle vara lika bra.
Funkar bildstabiliseringen på ett ex 55-250 IS om man sätter det på en 1000D? Vad säger ni om man skulle satsa på en 500D men inte kunna/ha råd att köpa ett ytterligare objektiv ex 55-250? Frågorna är många liksom tankar. Jag kan väldigt lite om systemkameror så hjälpen är välbehövlig.

Jag skall snart köpa min första systemkamera och då troligen en Canon 450D. Frågorna jag har är om en 1000D skulle vara lika bra.
Funkar bildstabiliseringen på ett ex 55-250 IS om man sätter det på en 1000D? Vad säger ni om man skulle satsa på en 500D men inte kunna/ha råd att köpa ett ytterligare objektiv ex 55-250? Frågorna är många liksom tankar. Jag kan väldigt lite om systemkameror så hjälpen är välbehövlig.

Kan bara ge klart svar på om objektivet och du kan använda 55-250 IS på alla du nämner.

Gällande vilken du ska välja tja det är en fråga om vad som känns rätt i handen och vilken funktionalitet/handhavande du vill ha. Åk till en affär och "kläm" på 1000D och 500D eller 450D om den finns kvar i butik. Bildkvalitetsmässigt är det nog hugget som stucket.

Hoppas det var till någon hjälp

Precis som hvenafoto säger så handlar valet av kamera helt om vad du själv tycker. Är det din första SLR-kamera och du är helt novis så vågar jag lova att du blir nöjd med vilken av modellerna som helst. Skillnaderna är så pass små att du kommer märka av dem först när du blivit lite mer avancerad i ditt fotograferande. När du väl kommit så långt så har du mycket mer kunskap och erfarenhet inför ditt nästa köp..
Mitt råd skulle vara att köpa 1000D. Det är det billigaste kamerahuset av dom du nämnde. Försök lägg pengarna på mer optik i stället för på huset. Optiken kommer du ha mycket glädje av!! När du sedan "växt ur" din kamera tar du med dig optiken till nästa hus du köper.

Bara ett råd, du måste givetvis bestämma dig i slutändan vart du vill placera dina pengar, vad du vill ha för dem och vad det får kosta.

Lycka till och skriv gärna en rad när du köpt din nya utrustning! Det vore kul att höra var det landade!

Personligen är jag av den uppfattningen att det är bäst att först välja vilket objektiv man vill ha.
Vill du fota djur, titta efter ett teleobjektiv.
Vill du fota macro, titta efter ett makro.

När du vet detta, ser du efter i plånboken efter vilken kamera du har råd med.

Har du inga krav på blixtsnabb autofokus eller hög serietagningshastighet, då är det få saker som skiljer en 1000D och 450D/500D (förutom själva storleken då). Bildkvalitetsmässigt är det som sagt inga större skillnader.

JAG (min personliga uppfattning) är att man får mer kul om man kan fota det man vill på en gång, och inte står där med en dyr kamera med ett objektiv som inte går så bra att använda till det man ville fota från början.

Vet du med dig att du ALDRIG kommer använda kameran till annat än tex macro, finns det ingen anledning att köpa till kitobjektivet. Hur billigt det nu är, är det ju ändå dyrare än att inte köpa det =)

Köp utrustning som ger dig möjlighet att fota det du vill, det är mitt tips.

Canon är förövrigt jättelätt att lära sig.

Objektiv som heter EF passar på alla EOS-modeller.
Objektiv som heter EF-s passar dock inte på EOS 1D, 1Ds och 5D, för de har lite större sensorer (finns en miljon trådar om detta om du vill lära dig mer om detta med sensorstorlekar).

Alla canonobjektiv har autofokusmotor och bildstabilisering inbyggt. Det betyder att objektivets specifikationer gäller oavsett vilken kamera du monterar det på.

Tack för snabba svar. Jag har väl en maxbudget på 10.000:- och där skall ingå kamera extraobjektiv, väska ev filter mm. Med lite tur så rymmer budgeten en 450D. Var lite nyfiken på om IS funkade med 1000D vilket ni säger att det gör. Lite sugen då kanske att köpa en 1000D med ett 18-200 mm istället kanske. Vad tror ni om detta??

Tack för snabba svar. Jag har väl en maxbudget på 10.000:- och där skall ingå kamera extraobjektiv, väska ev filter mm. Med lite tur så rymmer budgeten en 450D. Var lite nyfiken på om IS funkade med 1000D vilket ni säger att det gör. Lite sugen då kanske att köpa en 1000D med ett 18-200 mm istället kanske. Vad tror ni om detta??

Superzoomar (som 18-200) brukar inte vara sådär jättebra. Tolka mig inte fel nu, men dom är av naturliga skäl sämre än ett objektiv med mindre omfång. Sen om man tycker dom är bra eller inte, det är upp till var och en.

Därför undrar jag om du får bättre bildkvalitet om du istället köper 1000d+18-55+55-250, vilket kostar nästan 3000kr mindre än 1000d+18-200.
Du tvingas byta objektiv ibland, men det kan vara en bättre kombination rent bildkvalitetsmässigt.

Vet inte hur bra canons 18-200 är, så ta inte detta som fakta. Det är säkert någon som vet bättre som kan svara på det.

Angående 18-200 så beror ju det på vilka krav och behov du har. Kommer du mest använda det som reseobjektiv eller för att slippa släppa och byta objektiv är viktigt krav så är det nog bra. Om du vill har kvalité, dvs ljusstyrka och skärpa så är det inte det du skall välja. Ett prisvärt är då Tamron eller Sigma 17-50, osäker på exakta siffror men med jag avser deras objektiv med 2,8 som ljusstyrka. Vill du ha en kompromis så titta på sigmas 17-70/2,8-4,5. Det använder jag själv som reseobjektiv och när jag inte orkar ta med 3 fasta objektiv. Men allt är ju en smak sak. jag har varit på semester med fast 50mm som enda objektiv och det har funkar kanon. Man anpassar sig efter vad man har. Begränsningar kan skapa mer kreativitet.

Men varför inte köpa ett 18-200 och kompletera med ett EF 50/1,8 II. Då får du både och.

Angående kamera så skulle jag idag köpa en EOS 500. Inget ont om 450 och 1000. Jag har själv en 450 och min son en 1000 och de är båda mycket bra kameror men 500 är nyare och i de flesta lägen bättre. Köp den dyraste av dessa som du har råd med efter att du valt objektiv. Spara inte på objektiv. Jag använder idag objektiv jag köpte 1990. Sedan dess har jag totalt haft 4 fyra EOS kamera hus. Så ett objektiv har du länge med ett kamerahus byter du efter några år.

Tack för snabba svar. Jag har väl en maxbudget på 10.000:- och där skall ingå kamera extraobjektiv, väska ev filter mm. Med lite tur så rymmer budgeten en 450D.
På t ex www.cyberphoto.se kan du får 450D med 18-55 IS och 55-250 IS för 9800 kr. Då har du pengar över till ett minneskort. Filter kan vänta och du kan stoppa prylarna (invirade i ett vältvättat sämskskinn eller i värsta fall linnehandduk, som på den gamla goda tiden) i din gamla Kånken i väntan på att du ska spara ihop till en "riktig" kameraväska.

Så skulle jag göra i din situation.

Fast jag skulle nog börja med att läsa beg-annonser här på FS och Blocket...

Alla canonobjektiv har autofokusmotor och bildstabilisering inbyggt. Det betyder att objektivets specifikationer gäller oavsett vilken kamera du monterar det på.

(Det jag klippte bort var inget annat än ett bra svar) ;-)

Och ja, alla Canonobjektiv har inbyggd autofokusmotor, men alla har inte stabilisering.

Man kan säga så här:
PÅ Canon gäller att vill man ha stabilisering, så ska man köpa objektiv vilka har det.Detta då det aldrig sitter i kamerahuset hos Canon.Finns det så sitter det alltså i objektivet.

Du har fått många bra svar, jag kan i stort bara instämma ;-).

Skulle bara lägga till att 55-250 IS är ett mkt bra objektiv, bättre optiskt än de flesta billiga zoomar, och alla sk "superzooomar", Canon och andra har till din tilltänkta Canonkamera.

Lite småplastigt, och tappar ljus i teleänden, men ska du klämma in det i din budget är det mkt lättrekommenderat!
Just IS-fumktionen är grymt bra genomförd på 55-250:an.

Hur du prioriterar just telezoom är din sak, men ska det med och in under 10.000 kr är det ingen dum sak att minska kamerapengen tills du "är där".

Redan min gamla avlagda EOS 350D hade mkt bra bildkvalitet, men tex lågt brus på höga ISO där är alla de du nämnde bättre, så absolut bra köp allihop som grund för ett nybörjarpaket.

(Det jag klippte bort var inget annat än ett bra svar) ;-)

Och ja, alla Canonobjektiv har inbyggd autofokusmotor, men alla har inte stabilisering.

Man kan säga så här:
PÅ Canon gäller att vill man ha stabilisering, så ska man köpa objektiv vilka har det.Detta då det aldrig sitter i kamerahuset hos Canon.Finns det så sitter det alltså i objektivet.

Naturligtvis. Dumt skrivet av mig, och bra uppmärksammat av dig =)

Det jag menade var såklart att alla canonobjektiv som har bildstabilisering har det inbyggt. Alla objektiv har inte bildstabilisering, men OM de har det så sitter den i objektivet och fungerar oavsett kamerahus.

Samma sak gäller för autofokusen, till skillnad från tex nikon där man kan lyckas köpa både en kamera och ett objektiv utan autofokusmotor. Då får man ingen autofokus.
Och som sagt har all canonoptik autofokusmotor, utom macroobjektivet MP-E65.

Det var det jag menade med att canon var lätt att lära sig =)

Tack igen! Jag tror att det får bli som jag var inne från början. 450d med kit och 55-250 som extraobjektiv. Får se hur långt pengarna räcker. Såg på nätet att 18-200 inte fick så bra rescensioner och dessutom är det ganska dyrt. Tack så länge och så hör jag av mig då köpet är gjort;) Ska försöka få med någon "bra" bild oxå.

Tack för hjälpen.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar