Annons

Köp av blixt till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag ska köpa min första externa blixt, till min Canon, men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. I dagsläget kommer den att användas för mingelfoto, men säkert till annat i framtiden. Har varit sugen på en 430EX II och 580EX men de är tyvärr långt över min budget. Jag har satt maxgränsen på 1000 kr (ny som beg.).

Jag har en canon ex 580II och 2 st dörr daf 42 som slavar.
Dörr blixtarna funkar bra, kostar en 1000 lapp. Finns de flesta funktioner som även 580:an har den man saknar mest är high speed sync, tror att max hastighet på Dörr blixtarna är 1/200. Det är också en rejäl skillnad i kvalitet till 580:ans fördel.

Men som sagt för en tusenlapp får du en blixt som funkar till det mesta. Finns att köpa på cyberphoto.se

Jag har en canon ex 580II och 2 st dörr daf 42 som slavar.
Dörr blixtarna funkar bra, kostar en 1000 lapp. Finns de flesta funktioner som även 580:an har den man saknar mest är high speed sync, tror att max hastighet på Dörr blixtarna är 1/200. Det är också en rejäl skillnad i kvalitet till 580:ans fördel.

Men som sagt för en tusenlapp får du en blixt som funkar till det mesta. Finns att köpa på cyberphoto.se

Vad är det man ska titta på när man köper en blixt? Jag har sett att billigare blixtar saknar TTL, vad är det och när kan det vara bra att ha?
Jag funderar på en sån här http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20963, vad tror ni om den?

Hej, ETTL är enkelt uttryckt blixtexponeringsautomatik. Du kan helt enkelt ställa blixten i auto och knäppa hej vilt utan att behöva tänka på exponeringen - blixten skickar automatisk iväg lagom mycket ljus. Ibland vill man såklart ställa blixtstyrka manuellt men min erfarenhet är att automatiken fungerar mycket bra och din första blixt bör nog ha ETTL. (Vill du så småningom komplettera med fler blixtar för att kunna ljussätta lite roligt så duger det utmärkt med enklare manuella blixtar, men din första allroundblixt ska nog helst ha ETTL.) Blixtens enskilt viktigaste egenskap är väl blixtstyrka som anges i ledtal. Själv har jag en 430EXII (som alltså har ledtal 43) och den räcker ganska långt. Rikta in dig på blixt med ledtal i storleksordningen 40-50 så tror jag att du blir nöjd. (Vill du hålla dig till tusenlappen så kanske en begagnad 430EX skulle kunna ligga i den prisklassen, har ingen riktig koll på det.)

Jag har förresten även den du länkade till. Det är en bra och kraftfull blixt men helt manuell, alltså ingen TTL. Har mycket väl fungerande slavtändning och jag använder den just som slavblixt när jag vill belysa från olika håll.

I dagsläget kan man få en Dörr DAF42 från Cyberphoto för just 1000 kr. Jag har ingen erfarenhet av den man jag gissar att det är det bästa alternativet i den prisklassen. Den kan köras som slavblixt också, men som det verkar inte om du kör master-blixten på automatik.

Senast ändrad:
Tänk på att det där med ledtal ljugs det med lite hur som helst.
Förr var det kutym att ange ledtalet vid ISO 100 och en utlysningsvinkel som skulle räcka till för ett 35 mm objektiv, men numera brukar man ange ledtalet vid mesta möjliga koncentration av ljuset. Blixtarna brukar nämligen också kunna zooma nuförtiden.

En 580 EX II har exempelvis ledtalet 58 vid ISO 100, men det är när dess reflektor är ställd till att lysa ut bildvinkeln för ett 105 mm objektiv. Min gamla Metz har ledtal 45, men den är ändå starkare än Canonblixten med 58. Vid motsvarande bildvinkel har Canons 580 EX II bara 36.

För övrigt håller jag med om allt i svaret ovan. Din första blixt ska ha stöd för E-TTL/E-TTL II. Dessutom rekommenderar jag också något större än 270 EX (som man annars kan få ny för under tusenlappen nu). En begagnad 430 EX tycker jag också vore lämplig att försöka hitta.

Tänk på att det där med ledtal ljugs det med lite hur som helst.
Förr var det kutym att ange ledtalet vid ISO 100 och en utlysningsvinkel som skulle räcka till för ett 35 mm objektiv, men numera brukar man ange ledtalet vid mesta möjliga koncentration av ljuset. Blixtarna brukar nämligen också kunna zooma nuförtiden.

En 580 EX II har exempelvis ledtalet 58 vid ISO 100, men det är när dess reflektor är ställd till att lysa ut bildvinkeln för ett 105 mm objektiv. Min gamla Metz har ledtal 45, men den är ändå starkare än Canonblixten med 58. Vid motsvarande bildvinkel har Canons 580 EX II bara 36.

För övrigt håller jag med om allt i svaret ovan. Din första blixt ska ha stöd för E-TTL/E-TTL II. Dessutom rekommenderar jag också något större än 270 EX (som man annars kan få ny för under tusenlappen nu). En begagnad 430 EX tycker jag också vore lämplig att försöka hitta.

Någon annan blixt som har E-TTL än 430EX? Billigaste 430EX jag har hittat beg. ligger på 1600 kr, och jag tänkte inte lägga ut mer än 1000 kr.

Någon annan blixt som har E-TTL än 430EX? Billigaste 430EX jag har hittat beg. ligger på 1600 kr, och jag tänkte inte lägga ut mer än 1000 kr.

Alla blixtar i EX-serien har E-TTL, så kolla efter en 420EX (föregångaren till 430EX) de kanske ligger närmare ditt maxpris.

Har Sigma något som kan vara intressant?

Jag var idag och "kände" och "pillade" på olika blixtar. Jag kollade mellan Nissin DI866 och Sigma DG EF-610 Super samt Canons 580ex. De ligger i samma "styrka" med någon midre avikelse och samtliga har TTL etc.

Jag är samma situation som du och vet inte så mkt om blixtar. Men mkt ljus vill man alltid ha samt exponeringsautomatiken som alla tre har. Detta är vad jag har kommit fram till:

Nissin ligger på media markt för 2290kr. Den har bra ljus samt diffusor och "avskärmare" som de andra två har. En fördel som jag ser att den blixt har är även en liten "front" blixt som skjuter samtidigt som den stora blixten skjuter mot tex tak eller vägg vilket den är ensam om att ha. Nackdelen är att den känns lite plastig samt att den låter en del när man ändrar brännvidd på objektivet (TTL-funktionen). Nissin har även en färgglad display, om den kommer kännas irriterande eller ej i längden vet jag inte. Den har även plastfot. Dagens plaster är mkt bra i många fall men hurvida det är på en blixt vet jag inte. Hur snabb den är vid uppladdning vid serietagning vet jag inte.

Sigma ligger runt 3000kr på media markt. Den är starkast i ledtalet mellan dessa blixtar. Den känns verkligen rejäl och är lite gummibelagd vilket ger den en skön känsla att hålla i. Även denna har TTL men till visuella skillnader mot Nissin ingen "front" blixt, displayen är vanlig traditionell monochrom samt plastfot. Hur snabb den är vid uppladdning vid serietagning vet jag inte. Denna blixt är lika tyst som Canon när den ställer om sig när brännvidden ändras.

Canon ligger 4300kr på media markt. Den är tyngst av dessa blixtar, känns gidigen men är inte starkast till ledtalet. Den har ingen "front" blixt, monochrom display, gummitätningar kring foten mot kameran och stål fot. Dock så är ingen av dessa blixtar vädertätad vilket man kan tro om denna blixt. Dock så är den ju totalt kompatibel i alla funktioner till din Canon, så vill man vara bekväm och inte tänka på vad den klarar av och inte så är ju den det smidigaste valet. Denna vet jag skall vara snabbast av dem när det gäller uppladdning vid serietagning.

Det är inte TTL de har stöd för (främst), det är E-TTL. Det är nämligen inte alls samma sak.

TTL-funktionen har inget att göra med att det låter när du zoomar. Det är blixtens bildvinkelsanpassning som flyttar reflektorn i blixten med hjälp av en motor. TTL, eller i detta fall då E-TTL, är en metod för blixtljusmätningen.

Canonblixten 580 EX II är förvisso vädertätad, i klass med en 1D Mark III (som lanserades samtidigt). Det kräver dock att du har ett kamerahus som har den tryckkant som packningen runt blixtfoten tätar mot. Alltså får det inte vara äldre än 1D Mark III eller 40D, och heller inte av för enkel modell, då jag sett att nyare kameror av enklare modeller inte heller har tryckkanten.

Man kan snabba på uppladdningen av en 580 EX II med en extern batteripack, typ CP-E4 eller liknande.

Det är inte TTL de har stöd för (främst), det är E-TTL. Det är nämligen inte alls samma sak.

TTL-funktionen har inget att göra med att det låter när du zoomar. Det är blixtens bildvinkelsanpassning som flyttar reflektorn i blixten med hjälp av en motor. TTL, eller i detta fall då E-TTL, är en metod för blixtljusmätningen.

Canonblixten 580 EX II är förvisso vädertätad, i klass med en 1D Mark III (som lanserades samtidigt). Det kräver dock att du har ett kamerahus som har den tryckkant som packningen runt blixtfoten tätar mot. Alltså får det inte vara äldre än 1D Mark III eller 40D, och heller inte av för enkel modell, då jag sett att nyare kameror av enklare modeller inte heller har tryckkanten.

Man kan snabba på uppladdningen av en 580 EX II med en extern batteripack, typ CP-E4 eller liknande.

Kanon att du klargjorde TTL kontra E-TTL. Men är du säker på vädertätningen gällande 580? Jag sitter med en 7D som är vädertätad och funderade just på en 580 av den aspekten (då den ser vädertätad ut i butik). Men när jag frågade runt så var svaret att det inte finns någon blixt som är vädertätad även om skulle kunna tro det om 580 med sina gummilock etc. Av denna anledning började jag kolla runt på andra alternativ som jag nämnt ovan pga av det lägre priset.

Efter redigering:
Efter jag postade inlägget så gick jag in på Canons hemsida, där står det att den är Damm och vattenskyddad (att man inte kollade in det från början). Är det vädertätad då?

Senast ändrad:
Det beror ju på vädret, förstås. Men 580 EX II är ungefär lika tätad som en 1D Mark III, som jag skrev tidigare. Notera nu att det gäller Mark II, inte 580 EX.

Personligen anser jag att det inte spelar någon roll, för det går ändå inte att fotografera med en blixt på kameran om det regnar eller snöar. Allt som är i luften syns hur tydligt som helst, så bilderna blir ändå förstörda.

Kanske den här kan vara något i den budgeten?

http://www.blocket.se/ostergotland/Sigma_EF_500_DG_ST_31430194.htm?ca=23_16&w=3

Annars hade jag försökt spara ihop till en begagnad 420 eller 430ex.

en sigma till:

http://www.blocket.se/skaraborg/Obj...grepp__konverter_mm_31948541.htm?ca=23_16&w=3

Eller en lite nyare Sigma som kanske kan prutas till en 1000 lapp?

http://www.blocket.se/helsingborg/EF_530_DG_ST_Canon_31574933.htm?ca=23_16&w=3&last=1

Här en som kanske är till canon?
http://www.blocket.se/kronoberg/Sigma_EF_530_DG_Super_32383202.htm?ca=23_16&w=3

Eftersom han inte skrivit till vilken kamera kanske prutläget är bättre då färre lär ringa honom :)

Och här billigast hittills.

http://www.blocket.se/dalarna/Sigma_blixt_EF_530_DG_ST_32232449.htm?ca=23_16&w=3

Kloka människor i den här tråden. Min utgångspunkt är en 40D och jag ska skaffa min första blixt.

Om jag nu har budget till 430EX II eller 580EX, vilka argument har jag i min valprocess då?

Kloka människor i den här tråden. Min utgångspunkt är en 40D och jag ska skaffa min första blixt.

Om jag nu har budget till 430EX II eller 580EX, vilka argument har jag i min valprocess då?

När det gäller att välja mellan 430EXII och 580EXII så är det som i så många sammanhang beroende på behov och prioriteringar. Har man pengarna och bara är ute efter den bästa blixten så är 580 det givna valet. Har man ekonomiska begränsningar och inte behöver den kraftigare blixtstyrkan så är 430 ett bättre val. Själv valde jag 430 som första blixt beroende främst på att den kostar halva pengen (och det jag sparade in där kunde jag ha kvar i fotobudgeten till annat). En annan faktor som lite talade emot 580 när jag valde var storleken, den känns nog naturligare på större hus än det jag har (500D). Utöver ljusstyrkan har 580 en del finesser som 430 inte har, men den enda av dem som jag faktiskt skulle vilja ha är att den kan fungera som ETTL-master. Allvädersskydd värdesätter somliga men jag klarar mig bra utan.

Som Claes säger är nog den mest påtagliga skillnaden mellan 580 och 430 att 580 kan agera som masterblixt om man kör flera. Men har man bara en så kvittar ju det (Och då kan man köpa en 580 som nummer två om man börjat med en 430 och ha den siste som slav) annars är det ju lite mer kraft i 580, men vanligtvis klarar man sig med den mindre tycker jag. (Jag har själv haft en 420, föregångaren till 430) och har idag en 550EX och en 580EXII.
Så jag kan tycka att för mina behov hade jag kommit 95% av vägen fram med bara en 430EX.
Väderskyddet i den nya 580EXII tycker jag som någon sa tidigare i tråden är meningslöst eftersom man inte anväbnder blixt när det är regn eller snö i luften ändå (Blir bara skit i bilden då)
Priset talar helt klart för 430:an.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto