Jag funderar också på en begagnad 5D mk2 men tycker att säljarna förväntar sig på tok för mycket. Man får idag en ny för 14.500 kr. Vad kan man förvänta sig för livslängd? Jag tror inte det är många som är i drift 6 år efter inköp. Ta t ex 30 D som vad jag minns lanserades 2006. Det finns 1048 ägare till denna kamera på Fotosidan. Under November har det publicerats 7 bilder som tagits med denna modell. En del av dem har säkert gått vidare till andra användare men jag tycker ändå det finns fog att säga att den "ekonomiska" livslängden för en kamera idag är högst 6 år.
En 3 år gammal 5D i bra skick borde kosta 4-5.000 kr annars blir det andra ägaren som tar största delen av värdeminskningen. Jag är nog ändå beredd att sträcka mig till 6-7.000 kr. Kan jag inte få den till det priset köper jag hellre nytt där jag har garanti.
Är det någon som får begärda 10.000 kr för sin begagnade 5D MK2?
Ja, nu är beg. marknaden på 5DII ännu mer hysterisk. 5DIII har sjunkit i pris, 5DII säljs ny för 14.500:- och 6D väntar runt hörnet.
Tror jag räknade häromdagen till inte mindre än 15 beg 5DII på Blocket.
Men jag står fast vid att en kameramodell som fortfarande säljs borde gå för ungefär 70% av nuvarande nypris (om den är i riktigt bra skick, inte för många exponeringar tagna och inte för gammal).
Så då landar vi på ganska exakt 10.000:-.
En mer sliten 5DII borde gå för 8-9.000:-.
Å ena sidan kan man då tycka att priset borde vara lägre då så många säljs. Å andra sidan tror jag inte det är många 5DII ägare som vill släppa sin kamera för under 9.000:-, då behåller dom den hellre som backupkamera eller liknande.
Men visst har du rätt i att det nästan är värt att lägga några tusenlappar till för att få en ny, med garanti och allt.
Själv tycker jag att:
1. Måste man ha en FF Canon just nu och har begränsad budget, 5DII begagnad
2. Lite mer budget 5DII ny
3. ytterligare lite mer budget och kan vänta till december, 6D (framför allt möjlighet till högre iso och bättre AF)
4. Riktigt tajt budget och kan vänta till december, så borde beg. pris på 5DII sjunka när 6D kommer ut