Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

känsliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_j

Aktiv medlem
Jag har varit på resa och besökt två sjukhus i Tanzania. Under tiden har jag fotat en hel del bilder/porträtt som är ganska starka. Bland annat barn som HIV-testas och bilder tagna på patienter i deras hemmiljö, på avdelningen och på operation (givetvis med deras medgivande). Jag förbereder en utställning här på fotosidan med förklarande texter, men är lite tveksam till om det är ok att lägga ut vissa av bilderna.

Tanken är att väcka opinion och jag vill att bilderna ska beröra, men vart går egentligen gränsen? Är det ok att använda bilder på utsatta människor (och därigenom på sätt och vis utsätta dom för ett övergrepp) för att öppna ögonen på folk inför de ojämlika förhållanden som råder? Jag vill inte ge den stereotypa bilden av fattiga människor som offer och tänkte därför varva positiva med negativa bilder.

Jag skulle uppskatta era kommentarer!

MVH, Janne
 
Svårt att säga! Jag hadde nog inte reagerat om det kom up här, precis som jag inte reagerar när jag ser det i tidningen. (Alltså att det vore nersättande eller kränkande) Men så som du formulerar det får du det att låta skadligt med publikation. Och får mig att tänka...
Men jag ser dem gärna! Om du har egen sida, lägg ett par där. Mer som repotage, istället för här där 90% av bilderna är till för att komentera, inte bara beskåda.Jag ser dem gärna med text om det, men inte för att tycka till om!

MVH/Johannes
 
Tack för snabbt svar Johannes!

Bilderna skulle bli en renodlad utställning, alltså inga betyg, omdömen på vinklar ljus etc. Kanske är jag lite överkänslig vad gäller publicering, när jag tog bilderna tänkte jag inte så mycket på sånt.

Då jag redigerade slog det mig dock hur jag skulle känna om någon publicerat liknande bilder på mig. Visst, jag har gett mitt medgivande, men ofta i ett underläge när en kille i vit rock kommer in på avdelningen med ett gäng läkare i följe.

De bilder vi matas med via media är i många avseenden mycket värre än de bilder jag sitter och våndas över. Men frågan är om man ska ha det som måttstock?

/Janne
 
Svårt att säga utan att ha sett bilderna, men jag tycker att en fotograf som framställer bilder av det här slaget med tanken att bilderna ska beröra och väcka opinion och som klarar av att göra detta skall givetvis visa upp sina alster. Jag tycker också att ett utställningsalbum är helt rätt medium för detta, jag tycker däremot inte att den här typen av starka bilder ska läggas i bildkritik.

Fotografen måste lyckas med att fömedla en känsla med dessa bilder, diskussionen har varit uppe tidigare här, då omkring bilder som var mer av snapshot karaktären och en fotograf som menade att han inte fick någon speciell känsla för motivet och därmed inte heller hade någon speciell känsla att förmedla, vilket jag anser är respektlöst.
 
Känsliga bilder.

Läste ditt inlägg och erinerade mig ett par bilder som jag tog för lite drygt 18 månader sedan.
Bilderna föreställer en kvinna som sitter på kvinnojouren (efter att ha blivigt utsatt för ett våldtäcktsförsök).
Några av bilderna föreställer även när dem tappar blod från henne. Bilderna togs självfallet med hennes medgivande (det var hennes ide att jag skulle ta dem.)
Än idag är det bara hon som har sett dem, och hon vill att dem ska visas. Men jag kan inte förmå mig själv att visa dem för någon.
Bör jag ställa ut dem?
 
Väte skrev:
Känsliga bilder.

Läste ditt inlägg och erinerade mig ett par bilder som jag tog för lite drygt 18 månader sedan.
Bilderna föreställer en kvinna som sitter på kvinnojouren (efter att ha blivigt utsatt för ett våldtäcktsförsök).
Några av bilderna föreställer även när dem tappar blod från henne. Bilderna togs självfallet med hennes medgivande (det var hennes ide att jag skulle ta dem.)
Än idag är det bara hon som har sett dem, och hon vill att dem ska visas. Men jag kan inte förmå mig själv att visa dem för någon.
Bör jag ställa ut dem?

Om hon vill att du ska göra det så tycker jag nog att du ska det.
Ifall du kan stå för bildernas tekniska kvalitet och komposition förståss.
 
Arne o Erik.
Jag är osäker på kvalitet, det var ett tag sedan jag tittade på dem. Men jag vill minnas att det var mörkt och att jag inte hade någon lust att använda blixt. Men jag tar och kollar upp dem. Och om jag kan "stå" för kvaliten så slänger jag upp dem.
 
Hej!

Nu har jag lagt upp ett preliminärt album (fler bilder kommer). Jag har inte tagit med någon av de mer känsliga bilderna ännu (bortsett från bilden där det tas blodprov på barnet som jag personligen tycker är en ganska obehaglig bild). Titta gärna och berätta vad ni tycker!

MVH, Janne
 
Jag tittade i albumet och jag tycker det var väldigt bra och gripande. Det fick mig att le och att sätta leendet i halsen för och få en otäck klump i magen.
Jag förstår inte att du ens haft tanken på att inte publicera bilderna.
 
Till Jan Johansson

Jag har tittat på dina bilder. Ser inte något kränkande i dem. Och förstår inte varför du tvekar egentligen!
 
Hej!

Jag har som sagt undvikit att lägga ut de bilder jag har funderat på. Jag har dock frågat en del fotograferande kompisar som inte tycker att bilderna är över gränsen. De kommer att läggas upp i albumet inom kort.

Tack för era åsikter!

Janne
 
Jag har tittat på bilderna och visst kan det finnas dom som tycker att bilderna från kejsarsnittet är lite obehagliga. Men med den rubriken så tycker jag att man är "varnad".

Nu är jag kanske lite trist men på något sätt tror jag faktiskt att bilderna skulle göra sig bättre i svartvitt, det ger enligt mig iaf ett djupare intryck och mer dokumenterande känsla.
Dom känns lite platta och tråkiga nu.

Mvh
Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.