janne_j
Aktiv medlem
Jag har varit på resa och besökt två sjukhus i Tanzania. Under tiden har jag fotat en hel del bilder/porträtt som är ganska starka. Bland annat barn som HIV-testas och bilder tagna på patienter i deras hemmiljö, på avdelningen och på operation (givetvis med deras medgivande). Jag förbereder en utställning här på fotosidan med förklarande texter, men är lite tveksam till om det är ok att lägga ut vissa av bilderna.
Tanken är att väcka opinion och jag vill att bilderna ska beröra, men vart går egentligen gränsen? Är det ok att använda bilder på utsatta människor (och därigenom på sätt och vis utsätta dom för ett övergrepp) för att öppna ögonen på folk inför de ojämlika förhållanden som råder? Jag vill inte ge den stereotypa bilden av fattiga människor som offer och tänkte därför varva positiva med negativa bilder.
Jag skulle uppskatta era kommentarer!
MVH, Janne
Tanken är att väcka opinion och jag vill att bilderna ska beröra, men vart går egentligen gränsen? Är det ok att använda bilder på utsatta människor (och därigenom på sätt och vis utsätta dom för ett övergrepp) för att öppna ögonen på folk inför de ojämlika förhållanden som råder? Jag vill inte ge den stereotypa bilden av fattiga människor som offer och tänkte därför varva positiva med negativa bilder.
Jag skulle uppskatta era kommentarer!
MVH, Janne