Annons

Känslig canvas från Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Hej,

Har någon upplevt att canvasbilder från Crimson är mycket känsliga och lätt blir förstörda (färgen skrapas bort, missfärgningar)?

Jag hämtade ut bilder i lördags och bortsett från att duken är sprucken i hörnen (med vit rand som följd) så såg de bra ut.
I går fm. levererade jag bilderna till min kund och vi upptäckte då att de var skadade. Jag hade på morgonen fraktat bilderna i en påse i min bil. 20 min. bra väg. Det måste har varit då bilderna blev förstörda.

Är detta rimligt?

Jag har inte någon erfarenhet av andra leverantörers kvalitet på canvas så jag kan inte avgöra om något är fel eller helt normalt.

Kan det vara något steg i tillverkningen som de har missat?
Har ni upplevt något liknande?
Tycker ni att det är ok att canvasen spricker/färgen faller av i hörnen?
Det verkar också som att den lite mörkare bilden har färgat av sig på en av de ljusare.
Vissa av häftklammerna på baksidan är inte helt intryckta. Kan vara så att de har skrapat bilderna. Jag tycker att Crimson borde se till att de är ordentligt dit satta.

Jag har pratat med Crimson och jag ska skicka bilder till dom som visar på skadorna men jag vill höra lite vad andra tycker innan jag gör detta.
Tyvärr tror jag inte att Crimson kommer att kompensera för detta eftersom de inte vet hur jag har hanterat bilderna. Suck...

Här är bilder på skadorna.

Tack.

Liknande hänt mig men samma dilemma - min hantering? Monterade själv på ram.
Dom hänger på väggen i alla fall och de små skadorna "ifyllda" så inget problem men lite tråkigt.

Frågan är väl egentligen hur mycket ska dom tåla.

Precis.

Tyvärr så var mina till en kund. Blir svårt att övertyga henne om att det bara är att fylla i med penna :)

/p

Jag har ingen aning om hur just Crimsons canvastjänst står sig mot andra, men jag har fått uppfattningen att det är mycket vanligt att det släpper lite färg precis i kanten. Normalt så ramar man ju, och då syns det ju inte i alla fall.

Ja nu är det ju så att utskrivna canvasbilder inte är direkt hållbara, färgen får lätt skrapmärken och spricker i hörnen vid vikningen.
Det är nästan stört omöjligt att hantera och sälja dessa till kund
(i alla fall om man är noga med slutresultatet) MEN det finns sätt att
komma runt problemet med dom utskrivna canvasbilderna . .
Laminera canvasduken funkar förträffligt
skyddslacka den är ett annat sätt, det finns lack i sprayform men jag tycker det funkar bättre att lacka dom med pensel och då använder jag ett vattenbaserat golvlack
Absolut bäst är ju förstås att beställa riktiga canvasbilder, framkallade på riktigt fotopapper, sedan överförda till duken och laminerade. Men dom har ju en lite annan prisbild förstås . .

Därifrån jag har hämtat ut canvas bilder så är dom paketerade och jag brukar inte öppna paketen utan lämna över dom för canvas bilder är rätt känsliga speciellt om dom är på blank canvas. Jag kör matt canvas på min storformats skrivare och paketerar alltid bilden noga.Det ser ut som dina bilder har dels blivit skitiga samt skavda. Trist, frågan är om crimson kommer stå för det.

Ja vi får se. Jag vill hävda att det stora problemet ligger i att häftklammerna inte sitter tillräckligt djupt och att detta är grundorsaken till att bilderna har skadats.

Ska ner till Drewex nu och se hur deras canvasbilder ser ut.

Ja vi får se. Jag vill hävda att det stora problemet ligger i att häftklammerna inte sitter tillräckligt djupt och att detta är grundorsaken till att bilderna har skadats.

Ska ner till Drewex nu och se hur deras canvasbilder ser ut.

Hur kan häftklammerna ha något att göra med nötskador/smuts på framsidan på bilden?
Om du spänner bilden för hårt alternativ att kilramen inte är helt rak då kan du få sprickor i hörnen på bilden.

skydd av canvas

Jag skyddslackar alltid mina canvasutskrifter innan leverans till kund då uppstår
inte dessa problem har kört med vanlig klarlack till billacker
prova gärna mig nästa gång jag är förvisso inte billigast men jag gör allt manuellt för bästa resultat vvv.bobergman.se
mvh bosse

Hur kan häftklammerna ha något att göra med nötskador/smuts på framsidan på bilden?
Om du spänner bilden för hårt alternativ att kilramen inte är helt rak då kan du få sprickor i hörnen på bilden.

Jag uppfattar det om han lagt ena tavlan på den andra, och det känns väl kanske heller inte så bra/smart.

Jag uppfattar det om han lagt ena tavlan på den andra, och det känns väl kanske heller inte så bra/smart.

Precis. Sen om det är smart/bra eller ej kan diskuteras men om alla klamrar hade suttit som de skulle så hade nog bilderna klarat sig.
De flesta sitter hyfsat bra. Vissa sitter perfekt men ett fåtal sitter dåligt. Det ser man också genom att alla sidor/hörn är inte skadade.

Var nere på Drewex och kände på deras canvas exemplar. Baksidan på canvasen var helt slät. Ingen klammer som stack upp. Som det ska vara helt enkelt.

/

Trist när skador uppstår speciellt när de ska till kund...

När man transporterar tavlor/dukar vänder man framsida mot framsida
sedan baksida mot baksida. Just för att klamrar och hängningsanordningar skadar duken men även ram om sådan är monterad.

Tyvärr är Crimson enligt min erfarenhet inte alltid 100%.

Jag har inga som helst problem med hållbarheten med mina canvasdukar men så beställer jag inte från någon av "mass-tjänsterna" heller :)

Gör mina dukar hos Atelier Anjou (www.anjou.se) och jag vet att han skyddar duken med någon slags matt lack. Syns inte alls men ger ett bra skydd.

Ska jag sälja tavlor till kund vill jag ha toppresultat.

Kanske ska tillägga också att jag är väldigt försiktig med mina dukar. Canvasen är ju självklart känsligare än inglasade bilder, även om den är skyddad med lack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar