ANNONS
Annons

känns som min 400d är trasig alldeles för mörka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

higge

Medlem
hejsan ..
jag har ett problem (tror jag)
idag 1 dec befann jag mig på görna lunf och skulle fotografera.. men mina bilder blev alldeles för mörka.
satte upp iso till 800 en bländare på 5,6 och då fick jag andvända en slutare på 1/10 för att få en bild som blev bra i ljus..
känns som om det är något knas detta var förövrigt mitt på dagen mörkt ute efter som det var dåligt väder men i alla fall ska jag väl inte behöva ha en så lång slutare för det. jag vet inte om det kan ha hänt något när jag var i grekland i aug det var väldigt varmt där elelr om det var när jag glömde kameran i bilen över natten och det var kallt ute..
/Peter

I vilket läger fotor du, M/Av/Tv?

Vilken ljusmätningsmetod har du valt?

Det är inte så att du glömt att ställa tillbaka exponeringskompensationen?

Vilken ISO, blädare och tid får du om du i samma ljusförhållande vrider över till "gröna rutan"?

Mvh
Anders

Det var mörkt

Det var så mörkt ute igår. I alla fall här i Blekinge. Just nu är det ännu mörkare idag här nere i hörnet. Tror inte det är fel på din kamera. Novembermörkret har lägrat landet!!! Håll ut, om 3 veckor går vi mot ljusare tider.

Lite väl mörkt

Såg nu att du hade satt upp iso till 800. Det är nog ändå lite väl skumt ifall du fick en slutartid på 1/10s. Är du säker på att inställningarna var dessa. Kolla exifdata i bilden en gång till!

Till Tony
jo jag är säker på att det var dessa inställningar..
för jag knäppte flera bilder för att testa mig fram.
svar till
ANDERS
andvände jag grön ruta auto alltså så använde den själv el bländare på 3,5 något och en slutare på 1/30 vilket iso är jag osäker på ska kolla när jag kommer hem och lagt upp bilderna kommer även att fifoga en fil då.
jag använda M när jag provade .. samt grön ruta som är auto..exponeringskompension eeh nu kännde jag mig dum vad e det .. vart hittar jag det om det är något jag lyckats slå på ..

Re: Lite väl mörkt

Tonyeagle skrev:
Såg nu att du hade satt upp iso till 800. Det är nog ändå lite väl skumt ifall du fick en slutartid på 1/10s. Är du säker på att inställningarna var dessa. Kolla exifdata i bilden en gång till!

o jag är säker på att det var dessa inställningar..
för jag knäppte flera bilder för att testa mig fram.

higge skrev:
andvände jag grön ruta auto alltså så använde den själv el bländare på 3,5 något och en slutare på 1/30 vilket iso är jag osäker på

Jag gissar att den i autoläget använt ISO 400 eller möjligen ISO 800 (jag minns inte hur högt den går i autoläget). Jag har dock för mig att blixten poppar upp rätt tidigt i autoläget när ljuset börjar tryta? Skillnaden mella 5.6 och 3.5 är väl 4/3 steg och skillnaden mellan 1/30 och 1/10 är väl något liknande (jag kan säkert ha fel på ett 1/3 steg hit eller tid). Exponeringen har alltså väl varit ganska lika (förutsatt att ISO varit lika och bilderna sett lika ut)

exponeringskompension eeh nu kännde jag mig dum vad e det .. vart hittar jag det om det är något jag lyckats slå på ..

Det är den lilla knappen "Av+/-" som sitter överst till höger om skärmen. Om man håller inne den och samtidigt vrider på rattten så ändras exponeringskompensationen. MEN eftersom du har fotat i M så kan det inte vara problemet. I M-läget får den ju funktionen av att ställa in bländaren.

Eftersom du fotat i M-läget så har du ju inte "fått" några tider eller bländare från kameran. Den har ju helt enkelt gjort som du sagt åt den.

Jag gissar att det inte är fel på kameran utan att det är skit bakom spakarna - det brukar det vara i mitt fall när jag tror kameran gör fel! :)

Ut och testa mer - dåligt ljus är det ju gott om så här års!

Mvh
Anders

Hur blev bilderna då? Om kameran valt en för lång slutartid borde de vara överexponerade. Är de korrekt exponerade, så betyder det ju att ljusmätningen stämmer.

tomasandersson skrev:
Hur blev bilderna då? Om kameran valt en för lång slutartid borde de vara överexponerade. Är de korrekt exponerade, så betyder det ju att ljusmätningen stämmer.

ska ta ut dom nu och lägga in dem här... men jag är fortfarande övertygad om att det e något skumt eftersom den har hållt på och jävlas med mig sen i september.. fullt solsken ute och jag måste ändå andvända iso 400... och inne kan jag överhuvud taget inte fota utan blixt även om det är fullt upplyst.. då får jag 2" slutartider om jag försöker använda mindre än iso 800...bilderna kommer snart

AFJ skrev:
Jag gissar att den i autoläget använt ISO 400 eller möjligen ISO 800 (jag minns inte hur högt den går i autoläget). Jag har dock för mig att blixten poppar upp rätt tidigt i autoläget när ljuset börjar tryta? Skillnaden mella 5.6 och 3.5 är väl 4/3 steg och skillnaden mellan 1/30 och 1/10 är väl något liknande (jag kan säkert ha fel på ett 1/3 steg hit eller tid). Exponeringen har alltså väl varit ganska lika (förutsatt att ISO varit lika och bilderna sett lika ut)

Det är den lilla knappen "Av+/-" som sitter överst till höger om skärmen. Om man håller inne den och samtidigt vrider på rattten så ändras exponeringskompensationen. MEN eftersom du har fotat i M så kan det inte vara problemet. I M-läget får den ju funktionen av att ställa in bländaren.

Eftersom du fotat i M-läget så har du ju inte "fått" några tider eller bländare från kameran. Den har ju helt enkelt gjort som du sagt åt den.

Jag gissar att det inte är fel på kameran utan att det är skit bakom spakarna - det brukar det vara i mitt fall när jag tror kameran gör fel! :)

Ut och testa mer - dåligt ljus är det ju gott om så här års!

Mvh
Anders

fasiken oxå blev nog så sur att jag rensade bort bilderna... tar några nya imorgon som jag kan lägga in i auto läget hade den använt iso 800.
ska testa mera men som sagt det har strulat sedan i september...mitt på dagarna har jag i alla fall kunnat haft iso 400 och slutare på 200 och fått bra exponerade bilder efter ljusmätaren... men ska köra på .. men blir det inget bättre kommer jag kasta kameran i sjön :) ....jag e lite irriterad på focusen med .. men det kan lika gärna vara objektivet....jag hitta de en bild ...iso 1600 slutartid 1/160 bländare 5,6 den borde vara överexponerad känns det som ..kan ju vara jag själv som överreagerar med... men det känns bara som att det är lite konstigt att behöva använda blixt mitt på ljusa dagen för att kunna få en skarp bil på något som rör sig

Bilagor

• img_9587.jpg
    img_9587.jpg
    80.3 KB · Visningar: 287
higge skrev:
fasiken oxå blev nog så sur att jag rensade bort bilderna... tar några nya imorgon som jag kan lägga in i auto läget hade den använt iso 800.
ska testa mera men som sagt det har strulat sedan i september...mitt på dagarna har jag i alla fall kunnat haft iso 400 och slutare på 200 och fått bra exponerade bilder efter ljusmätaren... men ska köra på .. men blir det inget bättre kommer jag kasta kameran i sjön :) ....jag e lite irriterad på focusen med .. men det kan lika gärna vara objektivet....jag hitta de en bild ...iso 1600 slutartid 1/160 bländare 5,6 den borde vara överexponerad känns det som ..kan ju vara jag själv som överreagerar med... men det känns bara som att det är lite konstigt att behöva använda blixt mitt på ljusa dagen för att kunna få en skarp bil på något som rör sig
Den bilden verkar ha en okej slutartid för isotalet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar