ANNONS
Annons

Känner mig lurad av Inwarehouse.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Sammy Johannesson

Aktiv medlem
Hej

Fick nyligen hem min nya fina Canon 30D från Inwarehouse och känner mig nu J*VLIGT lurad. Kameran är en Tysk import och allting står på tyska eller deras vänners språk.

Det värsta är att det stod inget om detta på deras hemsida och jag förmodar att 30D ska skeppas med Svensk instruktionsbok?

Får de lov att göra så här undrar jag??

En arg konsument!!

Är det inte angivet så får man som konsument förmoda att det är en svensk kamera. Men varför skrika här? Hjälper det? Ring Inwarehouse i morgon och be dem förklara och kräv en svensk manual. Om de nekar, häv köpet, lämna tillbaka ..fast jag antar att du köpte den i rätt tid för att kunna utnyttja Cashback-erbjudandet?

Sammy Johannesson skrev:
Kameran är en Tysk import och allting står på tyska eller deras vänners språk.

Det värsta är att det stod inget om detta på deras hemsida och jag förmodar att 30D ska skeppas med Svensk instruktionsbok?
Under "Tekniska specifikationer" och "Manual" står det "Engelsk manual för nedladdning (PDF)".

Har svårt att tolka det på annat sätt än att man får ladda ner manualen själv och att den är på engelska.

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1083780&node=3

Jag tror att du har rätt att få en svensk manual läs denna länk http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=4615&lngCategoryID=1674

Det framgår inte KLART på Inwarehouse hemsida att kameran inte leveraras med svensk manual.
Länken på Inwarehouse hemsida kan lätt tolkas som så att du har möjlighet att ladda ned en engelsk manual för att titta på innan köpet av kameran. Så buss på dom bara, kräv en svensk manual eller häv köpet med hänvisning att det inte klart framgår att det saknas svensk manual.

Köp sedan kameran hos CyberPhoto där får du med svensk manual dessutom är dom billigare på kameran än InWarehouse

mvh Anders

Edit.
Läs även denna http://www.arn.se/templates/Page____35.aspx

Min bedömning är att du har rätt till svensk manual.

Sammy Johannesson skrev:
Hej

Fick nyligen hem min nya fina Canon 30D från Inwarehouse och känner mig nu J*VLIGT lurad. Kameran är en Tysk import och allting står på tyska eller deras vänners språk.

Får de lov att göra så här undrar jag??

En arg konsument!!

Tag kontakt med säljaren och hör hur de kommer att lösa problemet med att bruksanvisning på svenska saknas. Det är möjligt att de har tagit fel vara från hyllan och skickat dig.

Om du köpt den på postorder och den inte är köpt till ett företag, har du fjorton dagars ångerrätt. Motsvarar inte produkten dina förväntningar är säljande företag skyldig att ta tillbaka den och återbetala köpeskillingen enligt distansköplagen. Distansköplagen är till för att produkten ska kunna provas i hemmet, på mostvarande sätt som man kan göra i butik.

Du skall vara glad att du har en 30D och inte en 20D för då får man COPY skrivet med stooora bokstäver på varenda jäkla blad i hela PDF-manualen.

Svenska Canon borde ha sig en känga för att de är så gnetiga att de inte lägger ut manualerna på nätet vilket borde anses som det normala beteendet hos en leverantör som månar om att kunderna kan använda deras produkter på rätt sätt.

Canons manualstrategi suger!

När jag var ner till Photokina glömde jag kameran hemma, köpte en Pentax K100D där. I-boken var på Tyska men på CD:n finns Svensk bruks....

Jag gjorde samma misstag härrom veckan just med inwarehouse fast med en Videokamera.

Jag blev förbannad och ringde till kund tjänst och sa att det måste blivit något fel för jag förstod inget i de ungerska, slovenska, polska och tjeckiska manualerna som jag fick med.
Fick till svar av en "not that service minded" pôjk i kundtjänst.
-Vi importerar våra produkter och svensk manual finns för nedladdning.Det står på produktsidan för din kamera "manual för nedladdnig".

jag svarade.
-Jaha?! Det framgick inte då jag köpte kameran att den skulle vara importerad.

pôjken kontra med:
-Det måste vi inte upplysa om det viktiga är att vi följer Sonys garantier.

Gahhh Visst kameran va billigare men hade jag vetat det jag vet nu hade jag hellre lagt lite x-tra pengar i en annan "butik" med bättre bemötande.

Jeppe skrev:
..fast jag antar att du köpte den i rätt tid för att kunna utnyttja Cashback-erbjudandet?

Och? Vad har den saken med språket på manualen att göra? Eller skickar Canon med manualen på främmande språk under cashback-perioden? :)

Richards skrev:
Svenska Canon borde ha sig en känga för att de är så gnetiga att de inte lägger ut manualerna på nätet vilket borde anses som det normala beteendet hos en leverantör som månar om att kunderna kan använda deras produkter på rätt sätt.
Själv tycker jag att det är gnetigt att först välja att inte gynna Canons svenska bolag och sedan kräva att kostnadsfritt få det mervärde de tillför.

Jaga gärna lägsta pris (det gör jag också) men acceptera samtidigt konsekvenserna av ditt val utan att gnälla på andra.

Eeros skrev:
Och? Vad har den saken med språket på manualen att göra? Eller skickar Canon med manualen på främmande språk under cashback-perioden? :)

Ehh.. Knack knack......vem där?

Antar att Jeppe menar att om Sammy häver köpet så hinner han inte köpa en kamera någon annanstans innan cashback-erbjudandet går ut.

Ett korrekt antagande, eftersom det gick ut den 31 januari...

Såhär lyder Canons förklaring till varför det står COPY över hela PDF-manualen till 20D:

"...The reason is because it is a copy and not an original. It is unlikely to ever change. The PDF version is secured against unlawful tampering. So when you print the electronic version, you know that it is a copy. It is a security feature that also help prevent fraud."

Jösses... Canon tror tydligen att deras kunder är idioter. Frågan är om man kan lita på den medföljande tryckta manualen. Ofta är det ju så att det kommer rättningar...

Ville bara påpeka att det finns andra stora firmor som har en helt annan inställning till att hjälpa sina användare och inte tar varje möjlighet att krama pengar ur folk för något som egentligen är ganska värdelöst. Finns det någon som köpt en kameramanual någonsin?!?

För att exemplifiera resonemanget väljer jag ett exempel i högen av företag t.ex. Yamaha, de producerar elektroniska grunkor och deras mentalitet är så i grunden olik Canons, se länken:
http://www.yamaha.co.jp/manual/swedish/index.php

Såhär börjar de:

Välkommen

Yamaha Manual Library är en stor samling av manualer och dokument som omfattar de flesta av Yamahas elektroniska musikinstrument, professionella ljudprodukter, ljud-/bildprodukter samt relaterad kringutrustning. Biblioteket är både en omfattande online-kunskapsbas och praktiskt ett stöd när du använder produkter från Yamaha.

PS. Vissa borde kanske korrekturläsa sina inlägg så man slipper att tro att resonemanget bakom inlägget är lika galet som språkfelen. DS.

Senast ändrad:
Ja och Findus frysta grönsaker har annorlunda påsar och innehåll än euroshopper och coop. Helt vansinningt, men å andra sidan så står det faktiskt tillagningsinstruktioner på hela fyra språk. Det är en bra skum värld vi lever i. Nää bojkotta Canon genom att köpa ett annat märke som har manualer utlagda på nätet, skit i om kameran är sämre så länge det finns svenska manualer på nätet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar