Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justering av Sigma 20 mm F1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredster

Medlem
Jag har ett Sigma 20 mm F1.8 EX DG och jag älskar dess stora bländaröppning och korta skärpedjup. Tyvärr frontfokuserar den. Innan har frontfokusen inte varit ett problem men på senare tid har jag börjat fota på väldigt korta avstånd och då är det väldigt irriterande att fokus ligger mellan 5 och 10 mm framför tänkt fokus.

Objektivet inköptes 2004 i USA.

Tror ni det är meningsfullt att få det justerat eller är det bättre att lära sig leva med problemet?

Fredster skrev:
Tror ni det är meningsfullt att få det justerat eller är det bättre att lära sig leva med problemet?
Det framgår inte vilken kamera du har. Om du har Nikon eller Pentax så är det troligen kameran det är knas med, eftersom AF-motorn sitter i kamerahuset. Canon-varianten har AF-motorn i gluggen, och kan därmed vara en källa till felfokus.
Även om dina eventuella övriga objektiv fokuserar rätt så behöver det inte vara objektivet det är fel på, lustigt nog. Min D200 funkade med alla objektiv utom mitt Tamron 17-50. Efter justering av kameran så funkar alla AF-objektiv tillfredsställande.
Jag kan inte med säkerhet säga hur detta funkar, men jag tror det beror på de olika objektivens "utväxling" hos fokusmekaniken. Ett litet fokusfel hos kamerahuset torde alltså kunna ge olika "utslag" beroende på vilket objektiv som används, och därmed vara försumbart hos ett objektiv men störande hos ett annat. Detta gäller alltså objektiv utan AF-motor.

Ja, jag glömde ju kameran. Det är en Canon 40d.

Har kollat lite vad det skulle kosta att justera Sigmat och det verkar strax under 1000 kr när man räknar ihop frakt och moms. Och då får jag väl skicka iväg kameran på samma gång till Tura. Hmm, känns inte riktigt lönt. Jag får nog lära mig leva med det. Jag har ju garanti på kameran så den skulle jag kunna få kontrollerad här i stan. Hjälper inte det så får det väl vara.

Det är lite bisarrt det här med fokusfel. Man hamnar mitt imellan kamera- och objektivtillverkarna. De kan skylla på varandra så att säga. Nästa gång blir det Canon-objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar