Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera tonomfång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linuus

Aktiv medlem
Tjena

Håller på med en uppgift och kan inte hitta svaret på några frågor i studielitteraturen.

Vad händer med tonomfånget när man...

1. Ändrar kontrasten?
Svar: Ökar man kontrasten ökar tonomfånget...

2. Minskar intensiteten?
Svar: Tonomfånget minskar

3. Ökar bildens gamma-värde?
Svar: ???

Stämmer mina svar och hur ser det ut på den sista? Ändrar gammavärdet tonomfånget alls? Det justerar ju mellantonerna, är det kanske det de är ute efter?

Svaret på fråga två är väl inte så givet?

Om man har en bild vars mörkaste del ligger två bländarsteg över helt svart kan man ju minska intensiteten (som jag tolkar som motsvarigheten till ljushet när man tittar på bilden) med två bländarsteg och fortfarande ha samma intensitet.

Per.

PS. Vi kan referera till den här skalan: http://a.img-dpreview.com/images/grayscale.gif Med att "minska intensiteten" tror jag du menar att flytta hela bilden åt höger på skalan. Så länge bildens omfång inte åker över kanten till höger, så har inget hänt. DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar