Annons

Justera objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Bsba

Medlem
Sitter med min dotters eos400D med standardobjektiv. Hon påstår att det går trögt att zooma och fokusera. Jag kan till viss del hålla med, det är blir lite hackigt men inte överdrivet trögt. Ser dessutom ut som nånting har spillts över objektiv och kamera.
Tidigare ville inte autofokus fungera men den kom igång. Frågan är om det är nån ide' att lämna in den? Kan man justera nåt eller ens plocka isär objektivet till vettig peng?
Jag misstänker nämligen att de bara rekomenderar ett nytt objektiv och ett sådant kostar ca 1000 kr.
Kameran är ca 1½ år och har varit inne på garantirep 2 ggr för olika fel, är det dålig kvalitet på dessa?
 
Ser dessutom ut som nånting har spillts över objektiv och kamera

...

är det dålig kvalitet på dessa?

Ja jag vet inte... Det _kan_ ju vara så att det finns ett samband här...

När det gäller att plocka isär objektiv så lönar det sig knappast på billigare gluggar... Kolla begagnatmarknaden, där borde det finns gott om billiga kit-objektiv
 
Hmmm, nåja nu tänkte jag mest på de tidigare problemen, då var inget spillt - 1. blixt död 2. hela kameran död.
Det är nog som du säger att man borde kunna hitta nåt beg. till samma pris som undersökningskostanden i så fall.
 
Följande gör du med risk att förstöra objektivet för gott!!! Ta bort objektivet från kameran innan du eventuellt gör detta och kontrollera noga efteråt att det inte finns några rester av oljan inuti, eller utanpå, objektivet som kan komma in i kamerahuset. Efteråt ställer du objektivet med bajonettfattningen neråt ett tag så du är säker på att ingen olja rinner ut ur objektivet. Känner du dig osäker eller tycker det verkar för riskabelt så låt bli.

Jag har ett gammalt objektiv som kameran inte orkade fokusera, jag fick "hjälpa" objektivet över det kritiska läget. Eftersom objektivet var ganska värdelöst i det skicket testade jag att spruta in litet 5-56 mellan de rörliga delarna i skalet. OBS!!! med risk att det kommer olja in i objektivet. Efter att ha sprejat försiktigt några gånger och litet manuell fokusering fram och tillbaka släppte det och nu fungerar objektivet bra igen.

Du skriver att det ser ut som något är spillt och med tanke på att det kan vara något kladdigt så löser förhoppningsvis 5-56 upp det. /FW
 
Hehe..det där skulle jag aldrig våga göra med mina gluggar. Men som sagt, en kitglugg är inte värd så mkt pengar. Så de kan vara värt att prova innan man slänger den.

Finns mkt begagnat där ute, kan ju vara ett fint tillfälle att uppgradera till nått bättre :)
 
Robin Gyllander skrev:
Då är väl garantin förbrukad?
Ja skulle tro det, men den är ju över året så det är nog svårt att hävda nåt ändå.


frwe skrev:

testade jag att spruta in litet 5-56 mellan de rörliga delarna i skalet. . /FW
Tanken hade slagit mig innan, men det känns skönt att nån annan föreslår det. Kan nog vara värt ett försök.


Da´Russian Stallion skrev:

Finns mkt begagnat där ute, kan ju vara ett fint tillfälle att uppgradera till nått bättre :)

Tyvärr är budgeten mycket begränsad, så det går nog bort, om man inte hittar nåt under 1000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.