Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera fokus på Sigma objektiv med D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilfisken

Aktiv medlem
Hej,
får börja med ett jobbigt erkännande. Är Minolta användare sen längre tid men det lutar nog "tyvärr" åt totalt systembyte i och med D300ans intåg. a700an är en fin kamera men jag gillar inte designen och plastigheten samt är i behov av objektiv med ultraljudsmotor. Lär ångra mig när jag inte har "VR" i alla objektiv men just nu väger det över till Nikons fördel.

Frågan:
Kan man justera fokus på andra objektiv än Nikons egna med D300an? Jag kommer i alla fall till en början köpa ett Sigma EX 18-50/2.8 HSM och ett Sigma EX 150 Makro vid eventuellt byte. Enligt en säljare på Scandinavian Photo gick det med vilka objektiv som helst men jag har inte set detta diskuteras i något forum så jag undrar om någon lycklig D300a ägare kan kolla om det stämmer eller ej.

Mvh, Oskar

Enligt de trådar jag läst på Dpreview.com så skall det går bra i vissa fall men inte i andra. Justeringen går bra men det är inte säkert informationen sparas till nästa gång.
Har inte provat eftersom mitt Sigma 150mm fokuserar exakt.

Visst, om jag hinner innan någon annan som redan testat det svarar dig på frågan.
EDIT: Läste precis att erfarenheterna äör lite blanande, för den del funkar det och för andra mindre bra. Själva justeringen går dock alltid att göra. Läs gärna på dpreview i D300-forumet, det finns en drös med trådar på detta tema.

När jag fick min D300 så vågade jag slutlugen köpa en Sigma 30/1,4 då jag hört och läst minst sagt blandade omdömen om den gällande främst fokus. När jag fick hem den så besannades givetvis mina aningar om felfokusering, då den la fokus lite framför där den borde, men efter korrigering i kameran så fungerar den alla tiders, samt att den kommer ihåg optiken i minnesbanken, så för mig har det verkligen varit användbart med fokusjustering i huset.

Kan även tillägga att mina övriga Nikongluggar fungerar utan justering.

Tack för svaren, låter som om det fungerar relativt väl i alla fall. Ska våndas några dagar till men sen blir det väl dags att beställa en 300a om man ska få den i tid. Blir det byte behöver jag ha migrerat fullständigt innan mars.

Mvh, Oskar

Min Sigma 30/1,4 fick jag "till" rätt bra med D300.
Problemet med gluggen kopplad på min tidigare D200 var att den focuserade lite som den ville, Hit och dit och hur som helst!
efter lite finjustering på D300 tror jag att det löste sej. Nya huset verkar göra det D200 inte kunde, alltså prata samma språk som Sigmagluggen!

Men ve och fasa! D300 vägrar focusera som den ska med Sigma 10-20. Den focuserar inte på annat område än oändligt med gluggen ställd på 10-12 mm!!?
Övriga brännvidder -inga problem!

Jag har en Tamron 17-50 som i stora drag var ganska medioker på D200 -huset, men som nu har blivit en klar favorit med D300. Skarp å go!

Min Nikon 50/1,4 är riktigt "trött" (mjuk) på samma hus. Och den som var så super på D200!

Såå, det är alltså både ge och ta, men det får nog bli en del testande framöver innan jag tar något beslut om D300 ska in på service framöver.

För mej har det nya köpet alltså blivit en ganska märklig upplevelse ihop med gamla gluggarna.

Finns där någon annan med liknande upplevelser eller erfarenheter??

/K

Visst, när jag monterade på min Sigma 10-20 så bakfokuserade den, dock konsekvent så jag gick in i justeringsmenyn för fokus och då står det markerat att det är Sigma 30/1,4 som är monterad. Sigma 10-20 finns inte alls i listan över gluggar. Ställer då tillbaka min justering på +3 för Sigma 30/1,4 till 0 i stället och då fokuserar zoomen perfekt.

Det verkar som om i alla fall min kamera tycker att det är mer än nog med EN Sigmaglugg, för om jag då raderar min tidigare 30/1,4 från minnet, så dyker Sigma 10-20 upp i listan över objektiv när jag slår av och på kameran.

Torda skrev:
Visst, när jag monterade på min Sigma 10-20 så bakfokuserade den, dock konsekvent så jag gick in i justeringsmenyn för fokus och då står det markerat att det är Sigma 30/1,4 som är monterad. Sigma 10-20 finns inte alls i listan över gluggar. Ställer då tillbaka min justering på +3 för Sigma 30/1,4 till 0 i stället och då fokuserar zoomen perfekt.

Det verkar som om i alla fall min kamera tycker att det är mer än nog med EN Sigmaglugg, för om jag då raderar min tidigare 30/1,4 från minnet, så dyker Sigma 10-20 upp i listan över objektiv när jag slår av och på kameran.

Åhå! Nikon tycker att det räcker med 1st "icke Nikon-orginal-glugg" per gubbe alltså!!

Ha ha, jädra snik-nikon!

/K

Torda skrev:
Hittar Din kamera båda Sigmaobjektiven samtidigt, eller är det likadant för Dig?

Nix. Endast en Sigmaglugg/man! Men när jag slängde på en Tamron så gick det bra.

Men jippi, jag kan använda Sigma 10-20 på huset!?
Vete tusan vad som va fel förut? Kanske jag inte hade fått på gluggen ordentligt?

/K

Skönt att det löste sig med Din glugg, men himla synd att det inte går att ha mera än en Sigmaglugg i listan för objektiv. Detta är enda plumpen hittils med kameran, tillsammans med att man inte ser vilken fokuspunkt som är aktiv i övre displayen. Annar är jag så nöjd som man bara kan bli med kameran.

Torda skrev:
Skönt att det löste sig med Din glugg, men himla synd att det inte går att ha mera än en Sigmaglugg i listan för objektiv. Detta är enda plumpen hittils med kameran, tillsammans med att man inte ser vilken fokuspunkt som är aktiv i övre displayen. Annar är jag så nöjd som man bara kan bli med kameran.

Jag är också väldigt nöjd med kameran. Faktiskt så tycker jag att bytet från D200 känns som ett rejält kliv!

Nåja, små fadäser finns det väl alltid att reta sej på, men i stort så är kameran en riktig höjdare.

Det jag saknar nu är Nikon 70-200... Suck!

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar