Annons

Justera fokus på Minolta 50/1,7

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som vet hur man själv kan justera sitt Minolta 50/1,7 som lider av lätt backfokus?

Har gjort ren bländarlamellerna efter Pete Ganzels
superba guider men kan konstatera att objektivet backfokuserar något.
Stog något om att vrida främre linspaketet alt shimsa bajonetten.

Någon som har erfarenhet av detta?

Jag hakar på den här tråden.

Även jag har problem med ett Minolta 50/1,7 som lider av bakfocus. Det lustiga är att objektivet var schysst för ett år sedan. Nu ett par tusen exponeringar senare så lider alltså objektivet av bakfokus (kameran verkar vara ok då jag inte märker några problem med kitobjektivet).

Är det en rengöring som behövs eller en justering? Och kan man göra en justering själv?

Lyfter denna tråd som mitt första inlägg på detta forum.

Även jag tycker mig ha problem med bakfokus på detta objektiv, och även mitt är öppnat för rengöring av oljiga bländarlammeller.

Så jag undrar finns det någon som har ett exemplar
av 50 1.7 som funkar kladerfritt? i så fall vilken kamera? i mitt fall är det en A100.

Det vore mycket intresant om det fanns någon som det funk-ar/at för och någon det inte funk-ar/at för testat och kastbyta gluggar och se vart felet tar vägen?

Är 50 1.4 lika kännslig?

Har under dom senaste dagarna gjort massvis med tester (A100+50 1.7) på olika testobjekt, men har inte lyckats provosera fram bakfokus (igen) under mer kontrolerade former.
AF:en har funkat till 100%! alltid inom mittersta tredjedelen av skärpedjupet.

Har testat olika fokusmetoder och olika fokus punkter,har noterat att olika fokuspunkter fungerar olika, trots symetri mot varandra, höger/övre vs.vänster/nedre ej helt lika

jag tror jag utesluter att det beror på fel i utrustningen och att det har mer med den som höll i den:) i mitt fall.

Bilagor

• tråd.jpg
    tråd.jpg
    72.2 KB · Visningar: 260
Sådär funkar mitt också på nära håll men om jag siktar på ett motiv 5m bort så hamnar skärpeplanet bortåt 7m.

Har inte problem med andra optiker, varken egna eller andra som jag lånat, bara mitt 50/1,7. Jag fattar ingenting?

Back Focus

Hej
Jag köpte ett 35 mm 1.4
Med detta objektiv upptäckte jag efter ett tag att jag hade backfocus. Märktes endast på största bländare (1.4) på 2.8 - 4 syntes det ej.
Detta beror på att felet troligen är lite men då skärpedjupet är också väldigt litet blir det synligt vid 2.8-4 är ju skärpedjupet större och det märks ej så mycket
Har ni problem vid bländare större än 2.8 ???

Ladda ner pdf om hur man testar back/front focus på denna hemsida www.FocusTestChart.com

Jag gjorde så och testade alla mina objektiv (i bränviddsområdet 28-50). Och på i storts sett alla kom center skärpan på focus 5-6 mm bak. På kit objektivet är ju bländaren så liten så även texten är skarp dock kan man se att siffrona framåt blir mer oskarpa än de bakåt. För min 35 1.4 Se bild på länk till annan tråd
(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=92673&perpage=15&pagenumber=2)

Min har varit på Zigers och i Ungern för justering. Nu är focus bättre (c.a. 1 mm front focus)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar