Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera bilder för bildspel i elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtNil

Aktiv medlem
Ska sätta ihop ett bildspel i Elements men lurar på om/hur man ska justera de bilder som ska ingå.

Har ett gäng bilder tagna med en canon 30D i både jpg-läge (med högsta storlek/kvalitet) och RAW-läge som därefter konverterats till jpg i elements. Alla bilder är således nu i jpg i formatet 3504*2336 pixlar.

Frågor:

Ska man ändra storlek på bilderna för att få optimal kvalitet på bildspelet?

Hur ska man i så fall ändra? Elements kan generera bildspel med en högsta kvalitet på 1024*768 pixlar, ska man göra bilderna så stora? Eller ska man göra dem lika stora som den skärm man ska visa bildspelet på (i mitt fall en skärm med upplösningen 1650*1100 pixlar)?

Finns några tips på inställningar av oskarp mask för att få optimal skärpa för bilder till bildspel (mest landskapsbilder)?

Tacksam för ALLA recept för optimal kvalitet!
/B

Tillägg:

Har gjort fler bildspel tidigare då jag kört in jpg-bilder utan STÖRRE bearbetning (från KonicaMinolta D5D dvs bilder med format 3008*2000 pixlar) och de spelen har blivit bra vid visning.

När jag provar att köra in dessa bilder från 30D blir resultatet kass, varför? När jag tittar på bilderna i windows utforskare (visa bildspel) ser de jättebra ut.

jag har samma problem. mina bilder blir väldigt "pixliga" när de visas i bildspel men inte annars...
har en pentax k10d.

kan det ha något med att göra hur stort bildspelet är? (långsökt...)

Behåll bilderna i den högsta kvalitén du redan har! Finns ingen anledning att ändra på något egentligen, så länge du har plats på datorn. Sedan när du är klar och ska exportera till önskat format, så kompimeras hela spelet.(beroende på vad du väljer för ut data avi, wmv etc) Har du premiére elements så kan du exportera den dit och bänna på DVD. Ang, förbättra bilder, så är det bästa att göra det innan du lägger in det i bildspelet (om du behöver typ bättre skärpa)

BengtNil skrev:
Tillägg:

Har gjort fler bildspel tidigare då jag kört in jpg-bilder utan STÖRRE bearbetning (från KonicaMinolta D5D dvs bilder med format 3008*2000 pixlar) och de spelen har blivit bra vid visning.

När jag provar att köra in dessa bilder från 30D blir resultatet kass, varför? När jag tittar på bilderna i windows utforskare (visa bildspel) ser de jättebra ut.

Är det efter du konverterat spelet, eller är det under förhandsvisning? -Om du konverterat, -vilket format? avi som jag skrev tidigare finns nog inte längre, men vcd, svcd eller wmv? wmv brukar se bra ut i datorn, vcd och svcd tycker jag aldrig ser bra ut varken i dator eller TV! DVD blir bilderna i regel bra, men där har jag haft en del problem med ljudet! (Måste säga att jag tycker elements 3 var betydligt bättre i avseende bildspel, och avi ingick där har jag för mig)/mvh peter

Lägger in bilderna som de är (har provat både jpg- och psd-format) i bildspelet (då de som sagt ser bra ut). Väljer sedan att skriva en wmv-fil i högsta kvalitet, tror att det är 1024*768 pixlar. Antar att det är vid denna komprimering som kvaliteten stukas rejält.

Det jag tycker är konstigt är däremot att jag som tidigare sagt gjort en hel del andra bildspel i elements 4.0 med helt ok resultat. Har kanske skärpt upp bilderna till detta bildspel för hårt??

Har även provat att spara spelet i pdf-format som är ett annat alternativ i elements. Det ger kanonbra bildkvalitet då man kan välja önskad upplösning. Däremot får jag inte pålagda ljudfiler, musik i wav-format, att synka till bilderna. Dvs låtarna startar inte när jag vill och låtskiften tar flera sekunder. Nån som vet nåt om detta?

Vet inte om det kan bero på uppskärpning av bilderna. Mina bildspel ser fina ut i wmv utan komprimering iaf. Det stora problemet är synkning av ljudet som du själv nämnde. Gett upp elements 5 nu, och testar Magix photostory. Första testet ser riktigt bra ut i DVD format. Ska även prova proshow gold sedan. Om du inte får ordning på elements så testa någon av de programmen, finns som gratis test versioner på respektive hemsida.

ProShow Gold´s demoversion körde jag häromdagen. Tyckte inte att jag fick nån bra bildkvalitet vid visning på min skärm, ca 1650*1080 trots att man kunde välja just den upplösningen för spelet. Nu la jag inte ner så jättemycket tid men jag fick som sagt inte till nåt bra resultat. Hittade heller inget sätt att lägga till t.ex. texter i bildspelet. Får prova lite mer.

Magix photostory får man prova då...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar