Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera AF

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Hur ska jag göra för att ta reda på om min K-7 fokuserar perfekt?

Ritade upp ett eget fokusblad och tog några bilder. Med 18-55 wr fick jag lite frontfokus på alla bilder med både +10 och -10 justering i princip. Vad jag förstår ska den perfekta skärpan ligga på linjen och att skärpedjupet ska vara lite längre bakom än framför, och det lyckades jag aldrig uppnå. 1/3 framför och 2/3 bakom fick jag i alla fall lära mig när jag studerade rörlig bild.

Med 50-200 wr lyckades jag ställa in skärpan hyfsat. Men när jag fokuserade i 200mm och zoomade till 80mm och sedan tog en bild med fokusen kameran låst i 200mm låg fokuset lååångt framför linjen. Ska det vara så?

Har tyvärr inget snabbt fast objektiv med af att testa med. Men det känns som om 18-55 frontfokuserar hur mycket jag än justerar samtidigt som 50-200 går att få bättre, men det blir mer skärpa framför än bakom linjen i alla lägen jag testat.

Det var naturligtvis inget vidare bra test jag gjort men antingen är jag vädelös på att sikta eller så fokuserar kameran eller objektiven fel. Oftast fotar jag med objektiv som barar har manuell fokus och då tycker jag det är meningslöst att använda kamerans fokusindikering för den hänger aldrig riktigt med vid korta skärpedjup. Använder den snarare för att hitta rätt snabbare. Tips?
 
Eftersom vi inte vet hur ditt egenhändigt komponerade testark ser ut är det svårt att kommentera, men med tanke på att du har problem med mer vidvinkliga objektiv låter det som om det finns något som kommer innanför fokuspunkten när du zoomar ut så att kameran fokuserar på det istället.
 
Tips i tidningen..

..Digital Foto för alla, nr 10/2010, där går dom igenom hur man går till väga och du får med ett testark på den medföljande cd:n, tidningen finns att beställa via deras hemsida.
Mvh//Jonas
 
De flesta "test-charts" är ganska begränsade i sitt användningsområde av två orsaker - de är menade att användas på väldigt nära håll, och de lämnar stora informationsluckor om vad som egentligen hänt när du kör med vidvinkel (det du siktar på blir för litet jmf själva AF-punkten)

Vill man göra det lite mer verklighetsrelaterat så sätt upp ett lite större mål (en liten kartong med ett par breda tuschstreck eller tejpbitar i avvikande färg på går alldeles lysande). Ställ kartongen på något mönstrat så att du ser var bästa skärpeplan ligger (en gräsmatta funkar alldeles utmärkt!). Testa på minst 2m avstånd, helst en bra bit mer med tele (50x brännvidd är standardavståndet man justerar efter). Se till att kartonbiten lkutar lite mot dig, helst ska AF-målet vara riktat EXAKT 0º mot dig, alltså inte "luta" åt något håll.

Testa INTE i glödlampsljus eller lysrörsljus, de skiljer sig ganska mycket i hur de påverkar AF av orsaker vi inte behöver gå in på här. Testa INTE på objektivets näravstånd, av andra optiska orsaker kommer testet automatiskt bli felvisande då. Testa INTE mot lutande plan om du inte är alldeles, alldeles 100% säker på att AF "fäste" på precis den punkt du ville att den skulle göra.
 
De flesta "test-charts" är ganska begränsade i sitt användningsområde av två orsaker - de är menade att användas på väldigt nära håll, och de lämnar stora informationsluckor om vad som egentligen hänt när du kör med vidvinkel (det du siktar på blir för litet jmf själva AF-punkten)

Vill man göra det lite mer verklighetsrelaterat så sätt upp ett lite större mål (en liten kartong med ett par breda tuschstreck eller tejpbitar i avvikande färg på går alldeles lysande). Ställ kartongen på något mönstrat så att du ser var bästa skärpeplan ligger (en gräsmatta funkar alldeles utmärkt!). Testa på minst 2m avstånd, helst en bra bit mer med tele (50x brännvidd är standardavståndet man justerar efter). Se till att kartonbiten lkutar lite mot dig, helst ska AF-målet vara riktat EXAKT 0º mot dig, alltså inte "luta" åt något håll.

Testa INTE i glödlampsljus eller lysrörsljus, de skiljer sig ganska mycket i hur de påverkar AF av orsaker vi inte behöver gå in på här. Testa INTE på objektivets näravstånd, av andra optiska orsaker kommer testet automatiskt bli felvisande då. Testa INTE mot lutande plan om du inte är alldeles, alldeles 100% säker på att AF "fäste" på precis den punkt du ville att den skulle göra.

En fundering, själv har jag dribblat en hel del med dessa focuscharts på sistonde. Mitt dilemma är att ljusstarka objektiv använder jag oftast inomhus i svag belysning, gör jag AF-adjust i dagsljus så kommer de att fokusera fel i glödlampsljus. Så för ljusstarka gluggar kalibrerar jag i tungsten, och använder jag dem i dagsljus så blir jag tvungen att blända ner eller ljustera om värdet. inte en helt optimal lösning för bland kör man f1.4 i dagsljus också, efter vad jag läst så är detta problem borta med K7:an men finns på de äldre pentaxkamerorna inklusive min K20.
 
Väl genomtänkt.

Men den första biten kvarstår - jag rekommenderar fortfarande att du inte använder en 45º focus-chart. Om du VILL justera för 2800K så gör det för all del... :) Men se till att ha den del av motivet du fokuserar på så vinkelrätt mot den optiska axeln som möjligt. Luta en pappbit (med mål-mönster på) mot en papplåda ståendes på en matta på golvet. Papp-biten ska vara riktad rakt mot dig (kameran på stativ?), så att hela pappbiten är i perfekt fokus när kameran gör "rätt". Har du en mönstrad matta under målet ser du väldigt tydligt var planet för "bästa-fokus" ligger, och kan justera efter detta.
 
En snabbcheck jag använt några gånger är att ställa kameran på stativ framför något som är lätt att fokusera på. Sedan använda LV med max förstoring för att ställa skärpan så bra det går. Gå sedan ur LV och kolla på objektivet medan du låter kameran fokusera. Om objektivet inte rör sig är du och kameran överens. annars kan man se åt vilket håll kameran vill fokusera och kompensera för det. Inte lika exakt som att studera bilder på pixelnivå, men enklare och troligen tillräckligt bra i många fall.
 
Bra tips att använda liveview, tyvärr så är ju inzoomningen i displayen lite lågupplöst på K20.
Jag har ett tamrom 17-50 som fokuserar mer eller mindre bra på olika brännvidder, är det ett vanligt fenomen?
Det fokuserar rätt vid 17mm och 35-50mm men i området runt 24mm så fokuserar det fel.
Jag gjorde en intressant upptäckt, om jag fokuserar på 50 eller 35mm brännvidd och därefter kopplar om till MF, zoomar in till 24 mm och tar bilden så blir det bra.
Frågan är bara är det kameran som är knäpp, eller är det objektivet som lurar kameran att vrida bilden ur fokus vid 24mm?
 
Mitt ips till bästa skärpa

Jag ställer in mina objektiv efter synliga /skarpa Pixlar/streck som min dator skärm är uppbyggd av.
Ha en bild på skärmen som innehåller ljusa och mörka delar och sikta på skärmen ifrån ca. 2 meter lite närmare om du testar vidvinklel under 35 mm om du får problem att se. Använd stativ !

För att se direkt om skärpa förligger eller måste justeras så ha Live view och förstora in max så syns skärmens streck/linjer.
Syns inte dom skarpt så microjustera tlls du får skärpa.

Dessa små pixlar /streck som skärmen är uppbyggd av är mycket små och ligger tätt "DPi varierar på skärmar" men syns dom skarpt på kamerans display så har man justerat rätt men står man för långt ifrån skärmen så får man knäppa kort och sedan se på dom med inzoomning. Därefter justera och prova sig fram.

Det går inte på detta sätt att veta åt vilket håll man ska justera fram eller bakfokus men detta vet man redan efter första justeringen om man gått åt fel håll.

Vg. se skärmdump på hur det kan se ut.

Joakim Bengtsson kan säkert förklara om detta är ett bra sätt eller helt åt fanders, men fungerar väldigt bra för mig och lättare än 45 graders lutande plan som oftast är för små så man hamnar för nära testarket.

Visserligen så har jag en 32" tums skärm i HD upplösning men antar det går lika bra med selleri.

Mvh. /Lennart Edlund
 

Bilagor

  • Skärmdump.jpg
    Skärmdump.jpg
    34.3 KB · Visningar: 282
Det går jättebra, så länge man inte tittar för noga på de blå pixlarna... :) Då kan man justera i evighet. Det är lite svårt att ställa så att man är exakt "mitt i" om ställer mot en LCD, det är väl enda nackdelen. Rött, grönt och blått fokuserar sällan på samma djup, man BÖR ställa efter de gröna pixlarna om man vill ha en "all-round"-inställning.
 
Det går jättebra, så länge man inte tittar för noga på de blå pixlarna... :) Då kan man justera i evighet. Det är lite svårt att ställa så att man är exakt "mitt i" om ställer mot en LCD, det är väl enda nackdelen. Rött, grönt och blått fokuserar sällan på samma djup, man BÖR ställa efter de gröna pixlarna om man vill ha en "all-round"-inställning.

Nu pratar du väl om ögat? Kamerans sensor fokuserar väl alla färger på samma avstånd? På pixelnivå kan man dock se olika färger på lite olika platser p.g.a. CA.
 
Njae, tyvärr gör ju kameran inte det... :)

Både beroende på att kameran (vissa modeller iaf) försöker korrigera sin AF-styrning efter WB-temperatur, OCH att objektiv på maxbländare inte helt sällan totalt misslyckas med att fokusera rött & grönt i samma plan.

Ett riktigt bra objektiv kan se ut såhär:
 

Bilagor

  • LoCA.jpg
    LoCA.jpg
    50.2 KB · Visningar: 77
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.