ANNONS
Annons

Juridisk fråga Fota i jobbet.

Produkter
(logga in för att koppla)

hohoelk

Avslutat medlemskap
Skall försöka skriva så ni förstår.

Min Tjej har jobbat som säljare på en tidning, i jobbet så har hon sålt in annonser och fotat på plats. Det finns inget avtal skrivet om Bilderna och hur dom får används mm eller vem som äger rätten till dom.
Skulle hon kunna i efterhand begära ersättning för dom bilder som blivigt tryckta i tidningen.
Eller anses det som företagets bilder då dom är tagna i arbetet?
Tillägas bör att det inte finns någon info. Vid bilden vem som tagit kortet heller.

Kan inte svara på frågan, men den är intressant. Har hon använt företagets kamera, eller egen? Ingår/ingick det i jobbet att hon skulle fota själv? Hur lång tid har hon arbetat så? Varför har hon inte diskuterat med arbetsgivaren tidigare om ev. ersättning?

Det är bara om man är anställd som fotograf som arbetsgivaren har full ekonomisk rätt till bilderna.

Om man fotograferar åt sin arbetsgivare får arbetsgivaren bara använda bilderna till det som bestämts. Om arbetsgivaren vill använda bilderna till något annat måste en ny uppgörelse göras.

Eller så här: Om de kommit överrens om att hon ska fota till annonser så får bilderna användas till annonser. Men bara till de annonser som var tänkt från början.
Det går inte att använda bilderna till vilka annonser som helst eller till andra ändamål utan att göra en ny överrnskommelse.

Kort sagt: Företaget äger inte bilderna och får inte använda dem fritt.

Om det i arbetsbeskrivning står att hon för att utföra sitt jobb även innefattar arbetsmomentet, så tillfaller bilderna och den ekonomiska rätten, företaget. Dock är alltid den immateriella rätten, din tjejs.

Man kan hävda att efersom hon har som arbete att sälja (och utforma?) annonser, så kan detta moment vara något som förväntas av henne. Hon har således fått betalt för sitt jobb. Byline är något som inte normalt används i reklam.

Jag har själv hamnat i liknande sits förutom att jag jobbar som teknikkonsult inom ett område som ligger långt från något som har med fotografering att göra. Det var någon chef som såg mina bilder och frågade om jag kunde fota åt företaget. Jag använder min egen kamera och redigerar på min dator hemma.

Jag har inget intresse av att få ut mer pengar från företaget förutom min lön men det jag undrar är om jag kan förlora rätten till min egna bilder. Säg att någon annan i framtiden skulle vilja köpa en bilderna från mig (verkar fullkomligt otänkbart men ändå), får jag sälja den då? Kan jag använda dem på min hemsida fritt osv? Vi har inte skrivit något speciellt papper kring just bilderna.

Tack från en mycket oinsatt Anna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar