Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Julas stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har det dyrare av dem.

Tja, det duger väl till att fota med självutlösaren. Det är jättelätt och därför lätt att ta med sig.
Men det är inget bra stativ, tycker inte jag iaf. Det är ranglit, speciellt om du har en lite tyngre kamera på. Jag försökte mig på lite macrofoto med det, helt värdelöst. Man kan inte luta sig mot det och använda det som "tredje" ben, då brakar det ihop.
Nej, det är ett dåligt stativ.

...tycker jag.

/Patrik
 
Allt billigt är sk-t ?

Jo - vad är det som från tid till annan får oss att tro att billigt kan vara bäst?

Dessa stativ, precis som alla andra i samma prisklass, är rangliga, tunna i materialet och allmänt klantigt hopkomna. De duger att sätta en lätt reflexskärm på, eller en slavblixt, men jag skulle aldrig riskera en kamera genom att sätta den på ett sådant stativ, möjligen svärmors.
 
Jag kan inte förstå att vissa som köper en kamera utrustning skall snåla in på ett så viktigt tillbehör som stativ ?

Vad du än gör, köp inte något billigt skit när det gäller stativ, stativet är ett tillbehör som du skall lägga ner mycket pengar på, det är minst lika viktigt som ett bra objektiv.

Du kommer bli galen när du skall komponera bilden med kameran på stativ och kameran sjunker några mm när du låser huvudet, samma sak när du ser med egna ögon hur stativet fladdrar i vinden....

Se istället till att satsa på ett bra och stabilt stativ som du kan använda hela livet från början, det blir billigare så.

Så glöm dom som du länkade till, även dom som Joakim länkade till, du kommer bara bli missnöjd med dom, du får åtminstånde räkna med att lägga ut 2-3000:- för ett hyffsat stativ som går att använda.

/kent.
 
Jag äger ett velbon och med min kamera på stativet så är det inte mycket att ha.

Mattematiken är ganska enkel. Har du inget stativ och är fattig. Köp ett billigt.

Har du råd så släng ut 2-3000 kr, du kommer inte att ångra dig.

Jag är tyvärr fattig än så länge så jag får vara så nöjd jag kan vara med mitt velbon.

När jag har råd så blir det manfrotta i fiber.
 
Håller med föregående talare om att bra stativ kostar, men ett Velbon för 500:- är iaf garanterat ljusår bättre än de på Jula.

Själv har jag ett Manfrotto 190B med ett 115 huvud, har haft det i många år och det är väldigt funktionellt och stabilt. Dock så är det lite väl tungt att springa omkring med bara för nöjes skull.

Just nu så är jag väldigt sugen på ett Manfrotto monopod med tilthuvud.
 
Tittade på länken till Jula och såg till min oförställda glädje upplysningen att:

Kunder som har köpt ovanstående vara har också köpt:

Gasolkamin Blueflame


Verkar som om det inte i första hand är fotografer som köpt detta stativ :)

Jag har stått i studion hela dagen och och är väldigt trött i huvudet, kanske detta inte alls är lika roligt imorgon när jag sovit ut ;-)
 
EleyT skrev:
Håller med föregående talare om att bra stativ kostar, men ett Velbon för 500:- är iaf garanterat ljusår bättre än de på Jula.
Jag tycker det ser ut att vara samma skrot och korn. Både julastativen och de velbon du länkar till är ju av samma typ, dvs rangliga videostativ i aluprofil och plast och utan individuellt vinklingsbara ben. Velbon har ju en del riktigt bra stativ, men de där tillhör inte dem.
 
Min velbon känns lite som en glasspinne i aluminiumfolie.

1. Väldigt ranglig då benen typ svajar.
2. Drar man åt gängor för hårt så skadar man stativet, det är känslan jag har så man måste sikta på att inte dra åt mer än vad som behövs.
3. Låsningar är i plast och jag vågar inte lämna kameran på stativet utan att ha remmen runt halsen. Jag litar alltså inte på att stativet håller min kamera.
4. Vinklat i 90º så gör vikten av kameran att man kanske hamnar på 93º.

Som sagt. Man får vad man betalar för. Det finns en anledning till varför man släppt billiga stativ på marknaden.. man tjänar på att lura folk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.