ANNONS
Annons

jpg i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag vet inte vem som missförstått vad i så fall. XMP-filerna är ju främst avsedda för att utbyta data med andra typer av applikationer. De behövs inte om man inte tänker göra just det. Annars är det ju betydligt smidigare att se till att man har en backup av sin Catalog (databas) och LR har en sån funktion inbyggd. Den tar backup på en fil istället för tusentals. LR är ju just en metadatabas editor och vad är då mer naturligt att arbeta med än den metadatabas som finns till applikationen. Förstår inte varför man ska hålla på och kladda med XMP då. Om man lever helt i LR så verkar ju XMP-upplägget helt onödigt eller tänkte du att XMP skulle vara ett skydd mot om databasen blev korrupt? I det fallet och om man ska migrera fyller det sin plats men annars verkar det bara jobbigt.

Jag tror att du har tänkt på samma sätt som jag har eller i alla fall har vi förstått det hela på samma sätt. Jo jag håller med att xmp är överkurs om man inte har tänkt att migrera vid ett senare tillfälle men det är just det här som har gjort att jag sparar allt med xmp. Jag tror inte att jag kommer att anväda LR för all evighet. Jag har mina första 25000 bilder i Adobe photoshop album 2,0 som i och för sig är ett alldeles utmärkt trevligt program men som inte kan exportera datat om bilderna eller ens skriva datat till bilderna. Jag har alltså låst mig för mina första 25000 bilder i ett program som inte utvecklas längre eller ens supporteras. Visst hade jag kunnat köpa Photoshop album 5 som ingår i PSs Elements men nu kom LR som är avsevärt bättre för mina behov. Tyvärr går det alltså inte att importera bilderna till LR i mitt fall. I teorin skulle det kunna gå för funktionen finns i IView (som kan skapa xmp till filerna som LR förstår) men tyvärr måste då alla originalfilerna finnas i tillgängliga online. Mina ligger på DVD eller CD-R och jag har inte så många spelare att det funkar att ha alla online samtidigt :-(. Vad fint det hade varit om en XMP fil fanns tillsammans med bilderna som LR, IView eller vad det nu är för program jag vill använda kunde läsa.

Jag kanske är larvig men jag har numera alla mina bilder online på hårddisk samt på 2 DVD kopior av varje fil (med XMP filer). Jag hade en hårddiskkrasch för några månader sedan och hade ett helvete att återställa allt. Jag använde som sagt PS Album och hade backat upp allt på ett korrekt sätt men jag valde att konfigurera min nya dator lite annorlunda och då funkade inte återställningen över huvudtaget. Tidigare så hade jag ett raidsystem så programmet arbetade enbart mot den "enda" hårddisken. I den nya konfigurationen skapade jag en systemdisk och en till disk (raid) som arbetsdisk och detta gillade inte återställningsfunktionen i PS Album. Ett tag trodde jag att jag skulle behöva importera allt igen och det är väl den lilla saken men att oxå behöva märka upp 25000 bilder lockade inte ett dugg........

Nu löste det sig efter lite forskande men bara tanken var så otrevlig att jag numera väljer att lägga så mycket som möjligt redan i bilderna eller tillsammans med dem på mina backupDVDer

Senast ändrad:
En liten fråga: Hur i hela friden lyckas ni få en extern XMP sidecar tillsammans med en jpg? I mitt fall så skriver LR infon till jpg filen. Det är bara med råfiler som en extern sidecar skapas.

Märk att LR i mitt fall meddelar att den skapar XMP sidecar när jag skriver metadatat till en jpg fil men den sparas alltså in i huvudet i jpg filen och inte som en extern fil.

Bilden visar mina inställningar

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    34 KB · Visningar: 230
Senast ändrad:
Ja tycker de e smart me xmp + databas om man vill flytta en eller ett par råfiler till en annan dator, då slipper man ju exportera hela databasen samt att man kan köra ACR och LR parallelt. Däremot undrar jag hur LR prioriterar, db eller xmp? Tex om en bild e justerad i LR och jag sen ändrar den vidare i ACR, när jag sen går tillbaks till LR vad läser LR från då?

ChiPs skrev:
Ja tycker de e smart me xmp + databas om man vill flytta en eller ett par råfiler till en annan dator, då slipper man ju exportera hela databasen samt att man kan köra ACR och LR parallelt. Däremot undrar jag hur LR prioriterar, db eller xmp? Tex om en bild e justerad i LR och jag sen ändrar den vidare i ACR, när jag sen går tillbaks till LR vad läser LR från då?

Från LR manualen:

"In the Grid view, Lightroom displays alerts in image cells when the photos in your catalog have been changed by another application. For example, if a photo has a one star rating in Lightroom, and the photo has been updated to a two star rating in another application, you need to decide which rating to respect. Both cannot co-exist together. Lightroom lets you resolve conflicting photo metadata by either overwriting its data in the catalog with metadata from the photo or its sidecar XMP file, or overwriting the metadata in the photo file or sidecar XMP file with its stored data in the catalog.

In the Grid view, double-click the alert icon in a cell.
In the Confirm dialog box, click one of the following:"

• Import Settings From Disk Imports the metadata from the photo or its sidecar XMP file, which overwrites the photo’s data in the catalog.
  • Overwrite Settings Exports metadata from the catalog to the photo file and overwrites the data in the photo or its sidecar XMP file.
  • Do Nothing Takes no action. If you select this option, be sure that the photo’s metadata in the catalog doesn’t conflict with data in the photo or its sidecar XMP file.

Mankan G skrev:
Från LR manualen:

"In the Grid view, Lightroom displays alerts in image cells when the photos in your catalog have been changed by another application. For example, if a photo has a one star rating in Lightroom, and the photo has been updated to a two star rating in another application, you need to decide which rating to respect. Both cannot co-exist together. Lightroom lets you resolve conflicting photo metadata by either overwriting its data in the catalog with metadata from the photo or its sidecar XMP file, or overwriting the metadata in the photo file or sidecar XMP file with its stored data in the catalog.

In the Grid view, double-click the alert icon in a cell.
In the Confirm dialog box, click one of the following:"

• Import Settings From Disk Imports the metadata from the photo or its sidecar XMP file, which overwrites the photo’s data in the catalog.
  • Overwrite Settings Exports metadata from the catalog to the photo file and overwrites the data in the photo or its sidecar XMP file.
  • Do Nothing Takes no action. If you select this option, be sure that the photo’s metadata in the catalog doesn’t conflict with data in the photo or its sidecar XMP file.

Ja just de! :) De har jag ju faktist stött på när jag rotat runt i Bridge, tack för påminnelsen.

hoppsan hejsan ... nu är jag vilse i pannkakan efter era inlägg om XMP och allt vad det var ... he, he!

Tack för era synpunkter om jpg-bilder och hur ni tänker kring själva programmet LR.

Jag stolpar vidare och funderar på hur jag ska lösa min struktur i LR.

Tack ...

Mankan G skrev:
En liten fråga: Hur i hela friden lyckas ni få en extern XMP sidecar tillsammans med en jpg? I mitt fall så skriver LR infon till jpg filen. Det är bara med råfiler som en extern sidecar skapas.

Märk att LR i mitt fall meddelar att den skapar XMP sidecar när jag skriver metadatat till en jpg fil men den sparas alltså in i huvudet i jpg filen och inte som en extern fil.

Bilden visar mina inställningar

Håller med, jag fattar inte heller hur detta funkar för JPG. Men valet finns ju där i LR-formuläret!

Mina tidiga digitalbilder har jag bara i jpg, pga att min första kamera inte tog NEF/Raw.

I LR har jag gjort justeringar i exponering i dessa jpg samt lagt till keywords. Efter detta väljer jag Metadata/save metadata to file. Informationen som jag har uppfatat det sparas i jpeg-filen i dettta fallet och inte i en sidofil som vid raw. När man sedan tittar på bilderna i i tex vistas bildprogram så syns bara keywords inte nån annan justering av bilden såsom exponering.

/Henrik

Senast ändrad:
Det här vart en utläggning om XMP:s fördel, men jag har då alltid "Automatically write changes to XMP" påslaget; jag vill ha mitt XMP-data uppdaterat - så det går att använda Bridge som alternativ, och jag vet mitt metadata inte bara bor i en databas.

Mer relaterat till ursprungsfrågan så finns det en viktig inställning om man skapar JPEG-versioner av sina råfiler - och döper dem till samma namn: "Treat JPEG files next to raw files as separate photos".

Det är iofs bara förvirrande att ha rå- och jpegfiler bredvid varandra men jag stötte på det i några äldre foldrar jag drog in och villa ha tag i JPEG-versionerna. Är den inte där tillvalet valt så ser man dem aldrig.

Tips: slå av "Include photos from subitems" i Library-menyn så visas bara bilder i vald folder - blir mindre förvirrande (och lite snabbare) så.

vaktmästaren skrev:
XMP-filen är i princip en ren text-fil och kan enkelt läsas med t.ex. PsPad Editor, Wordpad eller Windows anteckningar.

Visst, XML är ren text men det är väl ihop med bildfilen i ett annat program man ser om man verkligen får med sig ändringarna och om bild+XMP ger samma resultat som i LR. Att läsa en XMP-fil i Notepad gör väl få glada.

Ola Rockberg skrev:
hoppsan hejsan ... nu är jag vilse i pannkakan efter era inlägg om XMP och allt vad det var ... he, he!

Tack för era synpunkter om jpg-bilder och hur ni tänker kring själva programmet LR.

Jag stolpar vidare och funderar på hur jag ska lösa min struktur i LR.

Tack ...

Inte helt säker på om jag är med på vad du vill göra och varför, men här kommer ett förslag. Har du testat att högerklicka på din RAW-bild och köra Edit in photoshop?
Kryssa för den filtyp du önskar och stack with original, så får du din jpg eller tiff ihop med raw-bilden.
Och så spara förstås :)
/M

Ja och så kan det ju vara idé att kolla vilket år frågan ställdes... :)
Gissar att du fått svar på frågan för länge sedan... men tanken var god :-D
/M

Fotomickan skrev:
Ja och så kan det ju vara idé att kolla vilket år frågan ställdes... :)
Gissar att du fått svar på frågan för länge sedan... men tanken var god :-D
/M

Jag har fått svar ... men tack i alla fall :)

(Kan avslöja att jag har gjort samma misstag som dig och missat årtalet ... lätt hänt!)

Jag har utgått från att det är mest praktiskt att spara XMP-filer som ligger tillsammans med bildfilerna om man ska ta sin externa hårddisk med bilderna och plugga in den i en annan dator med LR, t ex en bärbar på resa.

Sparas metadata och inställningar alltid i databasen också?

Apropå JPG i Lightroom, är det någon mer än jag som tycker att bilderna ser ut som skit när man sparar dem i liten storlek för att lägga ut på nätet? LR lägger på nån slags skärpning som totalförstör bilderna i mitt tycke. De ser alldeles "skräpiga" och sönderkomprimerade ut, även om man väljer minsta möjliga komprimering:-( Jag måste alltså spara bilden som TIFF, öppna i Photoshop, minska den där och spara som JPG. Jävligt onödig procedur.

Jag tycker inte att LR ger speciellet snygga bilder över huvud taget. Samma sak med ACR. Gissar att det är en utbildningssak dock. Föredrar som vanligt "gamla" hederliga Nikon Capture till mina Nikon bilder. Dock är ju gränssnittet i LR en uns bättre och aningens ännu bättre på att hantera bilderna än vad NX klarar av :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar