Mankan G
Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag vet inte vem som missförstått vad i så fall. XMP-filerna är ju främst avsedda för att utbyta data med andra typer av applikationer. De behövs inte om man inte tänker göra just det. Annars är det ju betydligt smidigare att se till att man har en backup av sin Catalog (databas) och LR har en sån funktion inbyggd. Den tar backup på en fil istället för tusentals. LR är ju just en metadatabas editor och vad är då mer naturligt att arbeta med än den metadatabas som finns till applikationen. Förstår inte varför man ska hålla på och kladda med XMP då. Om man lever helt i LR så verkar ju XMP-upplägget helt onödigt eller tänkte du att XMP skulle vara ett skydd mot om databasen blev korrupt? I det fallet och om man ska migrera fyller det sin plats men annars verkar det bara jobbigt.
Jag tror att du har tänkt på samma sätt som jag har eller i alla fall har vi förstått det hela på samma sätt. Jo jag håller med att xmp är överkurs om man inte har tänkt att migrera vid ett senare tillfälle men det är just det här som har gjort att jag sparar allt med xmp. Jag tror inte att jag kommer att anväda LR för all evighet. Jag har mina första 25000 bilder i Adobe photoshop album 2,0 som i och för sig är ett alldeles utmärkt trevligt program men som inte kan exportera datat om bilderna eller ens skriva datat till bilderna. Jag har alltså låst mig för mina första 25000 bilder i ett program som inte utvecklas längre eller ens supporteras. Visst hade jag kunnat köpa Photoshop album 5 som ingår i PSs Elements men nu kom LR som är avsevärt bättre för mina behov. Tyvärr går det alltså inte att importera bilderna till LR i mitt fall. I teorin skulle det kunna gå för funktionen finns i IView (som kan skapa xmp till filerna som LR förstår) men tyvärr måste då alla originalfilerna finnas i tillgängliga online. Mina ligger på DVD eller CD-R och jag har inte så många spelare att det funkar att ha alla online samtidigt :-(. Vad fint det hade varit om en XMP fil fanns tillsammans med bilderna som LR, IView eller vad det nu är för program jag vill använda kunde läsa.
Jag kanske är larvig men jag har numera alla mina bilder online på hårddisk samt på 2 DVD kopior av varje fil (med XMP filer). Jag hade en hårddiskkrasch för några månader sedan och hade ett helvete att återställa allt. Jag använde som sagt PS Album och hade backat upp allt på ett korrekt sätt men jag valde att konfigurera min nya dator lite annorlunda och då funkade inte återställningen över huvudtaget. Tidigare så hade jag ett raidsystem så programmet arbetade enbart mot den "enda" hårddisken. I den nya konfigurationen skapade jag en systemdisk och en till disk (raid) som arbetsdisk och detta gillade inte återställningsfunktionen i PS Album. Ett tag trodde jag att jag skulle behöva importera allt igen och det är väl den lilla saken men att oxå behöva märka upp 25000 bilder lockade inte ett dugg........
Nu löste det sig efter lite forskande men bara tanken var så otrevlig att jag numera väljer att lägga så mycket som möjligt redan i bilderna eller tillsammans med dem på mina backupDVDer
Senast ändrad: