Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JPG fil på 30 MB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggley

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har haft funderingar på att ansluta mig till en bildbyrå och har även haft lite kontakt med ett par stycken.

Är dock lite fundersam över en sak. De kräver bilder på 30 Mb (innan komprimering) i jpg-format, känns inte detta väldigt mycket? Jag har fotat lite med Nikon D300 där Raw filerna "bara" blir 7-8 Mb i genomsnitt, får inte ihop det riktigt. Och en sak till förresten, när man ändrar filformatet till jpg komprimeras väl bilderna automatiskt, eller?

Tacksam för svar:)
/Lotta

det e före jpg komp, inte filstorleken

i photoshop ser du storleken nere i vänstra hörnet på fönstret med bilden okomrimerat

Hej!

Jag har haft funderingar på att ansluta mig till en bildbyrå och har även haft lite kontakt med ett par stycken.

Är dock lite fundersam över en sak. De kräver bilder på 30 Mb (innan komprimering) i jpg-format, känns inte detta väldigt mycket? Jag har fotat lite med Nikon D300 där Raw filerna "bara" blir 7-8 Mb i genomsnitt, får inte ihop det riktigt. Och en sak till förresten, när man ändrar filformatet till jpg komprimeras väl bilderna automatiskt, eller?

Tacksam för svar:)
/Lotta

Dina raw-filer blir betydligt tyngre när du öppnar dem i photoshop och sparar dem som tiffar eller psd-filer. Din D300 borde räcka mer än väl.

=:-D

/Anders

Är det verkligen jpeg bildbyrån vill ha?
Trodde att det för det mesta handlade om tiff i professionella sammanhang (på 30MB)

Edit
Det kanske var det som Roine sa egentligen

Dina raw-filer blir betydligt tyngre när du öppnar dem i photoshop och sparar dem som tiffar eller psd-filer. Din D300 borde räcka mer än väl.

/Anders

Fast dem ska ju sparas som jpg.. hmm. Och jag fattar inte var man ser hur stora de är i Photoshop. Använder iofs Elements. Men nere i vänstra hörnet står bara storlek i Px och färgprofilen...

Fast dem ska ju sparas som jpg.. hmm. Och jag fattar inte var man ser hur stora de är i Photoshop. Använder iofs Elements. Men nere i vänstra hörnet står bara storlek i Px och färgprofilen...

Då låter det som att det har blivit ett missförstånd någonstans. En jpg-fil på 30 MB är monsterstor! Kanske menar de storleken som anges av Photoshop nör filen är öppen. Tyvärr har jag inte Elements, så jag vet inte var (eller om) man ser filstorleken.

I vanliga Photoshop kan du också gå in under menyn "Image" (Bild) -> "Image size" (Bildstorlek) för att kolla hur stor bilden faktiskt är. Vikt i MB ser du då högst upp.

Då låter det som att det har blivit ett missförstånd någonstans. En jpg-fil på 30 MB är monsterstor! Kanske menar de storleken som anges av Photoshop nör filen är öppen. Tyvärr har jag inte Elements, så jag vet inte var (eller om) man ser filstorleken.

I vanliga Photoshop kan du också gå in under menyn "Image" (Bild) -> "Image size" (Bildstorlek) för att kolla hur stor bilden faktiskt är. Vikt i MB ser du då högst upp.

Jo, det är det jag menar. att det rä jättestort alltså. Men det är nog lite som har klarnat iaf. Tack för hjälpen:).
Får höra av mej till bildbyrån igen.

/Lotta

Du har ju skrivit 30 MB (innan komprimeringen) i jpg format. Och då är det inte så onormalt stort. En Canon 1D3 fil brukar ligga runt 30 MB och en 1Ds3 på 60-65 MB

Min Nikon D300 ger en storlek på 70MB. Varför uttrycker sig bildbyrån i filens okomprimerade storlek när de sen vill ha den i jpeg?

Om det är samma som i Photoshop så har du långt nere en "pil till höger" som du klickar på. Där väljer du show/visa och sedan "document sizes".

Du har ju skrivit 30 MB (innan komprimeringen) i jpg format. Och då är det inte så onormalt stort. En Canon 1D3 fil brukar ligga runt 30 MB och en 1Ds3 på 60-65 MB

Jag förstår det på samma sätt, men det blir ju lite märkligt att prata om en okomprimerad jpg. Vettigare att säga "Bildstorlek minst xx MB innan du sparar den som JPG med maximal kvalitet."

Det är bara ett litet skrivfel. Ta bort hennes kommatecken och det blir rätt :)

Är dock lite fundersam över en sak. De kräver bilder på 30 Mb innan komprimering i jpg-format

Men nere i vänstra hörnet står bara storlek i Px och färgprofilen...

Jag undrar om de inte är de du ska använda för att räkna ut storleken. I Photoshop finns begreppet Pixel Dimensions (antal pixlar i bredd * höjd) som ger en filstorlek. Filstorleken räknar du ut genom att multiplicera bredd * höjd och sedan multiplicera det med 3 eftersom det finns tre färgkanaler med pixlar. Resultatet är i byte så för att få det i Kb dividerarar du med 1024 och en gång till med 1024 för Mb.

Exempel: bredd 4992 pixlar, höjd 3328 pixlar ger en filstorlek på (4992*3328*3) 49840128 byte. Delat med 1024 två gånger om ger 47,5 Mbyte och detta var från en 16 Mb raw fil.

Notera att filformatet spelar ingen roll här, vare sig jag öppnar raw filen i PS eller en okroppad jpeg fil så är storleken 47,5 Mb.

Men du kan väl inte öppna filen i jpg ??? Bara spara den i det formatet eller ? Det är väl när du sparar den som du får en jpg bild........

Se mitt inlägg ovan...
Nu har jag kollat även elements och du kan se filstorleken på precis samma sätt men du väljer "dokumentstorlekar" så ser du...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar