Annons

JPG bättre än RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
Undrar över ett fenomen som jag råkar ut för vid rawkonvertering i CS. Fotar alltid med RAW och JPG samtidigt och har då upptäckt en tydlig skillnad. Fenomenet kan väl kallas kromatisk aborration eller liknande och uppträder i områden med stora kontraster. En lila och ibland blå skugga uppträder runt partiet. Dock blir det som tydligast i RAW-varianten. Skillnaden är så pass tydlig mellan RAW och JPG att det syns även vid en normal A4 utskrift. Skickar med bildexempel där jag dragit upp bilderna till 200 % för att det ska bli extra tydligt. Varför är JPG bättre? Har förökt att ändra inställningar i PH Raw men inte lyckats.

RAW:
 

Bilagor

  • rawgroda.jpg
    rawgroda.jpg
    23.7 KB · Visningar: 1,951
Kameran använder RAW-informationen (filen) självt för att göra JPG bilden. Skillnaden ligger alltså i hur mjukvaran i kameran och datorn behandlar RAW data.
Sannolikt trollar kamerans mjukvara bort felet vilket, av någon anledning inte CS gör. Kanske Canons egna konverterare gör det?
Det kan också vara en effekt av hur JPG fungerar, dvs intilliggande pixlar smittar av sig en aning och resultatet är det du ser.
 
Har även testat Canons egen koverterare och det blir samma. I vissa bilder är det väldigt tydligt och irriterande.
 
Det är högst sannolikt mjukvarumässig korrigering av kromatisk aberration (abborration gäller bara fiskbilder) i kamerans mjukvara. I RAW-formatet får du informationen från bildplattan obearbetad (rå) och därmed har inget hokus pokus drabbat denna bild. I Photoshop Camera RAW i CS2 finns korrigering av kromatisk aberration att tillgå. Under tredje fliken, "lins", i verktygsfältet finns "Kromatisk avvikelse" med reglage för korrigering av röd/cyan och blå/gul artefakt. Dessutom finns under denna flik möjlighet att kompensera för vinjettering (mörkare kanter i bilden) som ju kan vara ett problem vid stora bländaröppningar. /Hälsningar Ingvar
 
Glömde fråga: Vilken kamera och vilket objektiv? Det kan vara bra att få med i diskussionen.
 
Har testat korrigering av kromatisk aberration i CS men inte funnat att det ger nån effekt. Kameran är en 20D med 300/4IS samt 1,4 konverter.
 
Snackade med en kille i den lokala fotobutiken om lågpassfilter osv. Tydligen (kan ha missuppfattat norskan) så påverkar inte detta filter RAW-filen. Eller så ær jag ute och cyklar...

EDIT: Man ser ju klart och tydligt att RAW-filen ær mkt skarpare, lægger du blur på en CA så ær det som någon skrev åvan att pixlarna "ærver" information från granne...
 
CA

jag har märkt det tvärtom på min 30d?
Först ner jag började använda 30d då såg jag litet CA med ett objektiv (35-105mm) i jpg
men har inte sett det efter att jag började med raw och jag anväder Canon mjukvaran DPP.
Kan oxå vara att bilderna som jag har taget inte är så kontrast rika som ett ex som jag la märke till CA.
 
Du har väl haft skärpning avstängd i råkonverteraren och neddragen till noll/lägsta möjliga i kameran? Annars är det svårvärderat. Skärpning förstärker kontrasten även i kromatisk aberration.


Föreslår att du gör en ordentlig test (om det är värt besväret). Plåta t ex en TV-antenn på ett hustak mot ljus himmel. Gör litet olika insträllningar i kamerans skärpning (för JPEG) och kör litet olika bländare.

Kolla sedan med noll skärpning i råkonverteraren och jämför med noll skärpning i JPEG. Det som evt finns kvar av skillnad i kromatisk aberration bör då bero i huvudsak av kamerans mjukvara.

Men det är ett bagatellartat problem i praktiken, eller hur?

/Ingvar
 
Kollade just en råformatsbild av en trädkrona, tagen med Nikons 10,5 mm fisheye, som har en hel del kromatisk aberration. I Camera RAW kunde jag både förstärka och helt eliminiera denna med hjälp av justeringarna under kromatisk avvikelse. Så nog funkar det alltid! Men det är alltså absolut senaste versionen av Camera RAW i Photoshop CS2 jag talar om, jag har ingen erfarenhet av tidigare versioner. /Ingvar
 
Skulle inte vilja kalla det ett bagatellartat problem. Har en A3+ med närbild på en trollslända där blänket i ögat är hårt drabbat av en lila kontur, precis som exemplet med ärlan och grodan. Det syntes markant i den förstoringen. Med trixande i photoshop tog jag bort den men det är en trist effekt. I CS RAW lyckas jag inte få bort den lika konturen bara den blå. Använder man JPG filen är problemet mindre. Kan också tillägga att skärpning i kameran eller i CS RAW inte påverkar problemet när jag testat.
 
mbn skrev:
Undrar över ett fenomen som jag råkar ut för vid rawkonvertering i CS. Fotar alltid med RAW och JPG samtidigt och har då upptäckt en tydlig skillnad. Fenomenet kan väl kallas kromatisk aborration eller liknande och uppträder i områden med stora kontraster. En lila och ibland blå skugga uppträder runt partiet. Dock blir det som tydligast i RAW-varianten. Skillnaden är så pass tydlig mellan RAW och JPG att det syns även vid en normal A4 utskrift. Skickar med bildexempel där jag dragit upp bilderna till 200 % för att det ska bli extra tydligt. Varför är JPG bättre? Har förökt att ändra inställningar i PH Raw men inte lyckats.

RAW:
[/QUOTE

Fenomenet beror på att ditt objektiv har ett brytningsfel .Detta ses vid ett högdagerblänk. Som andra påtalat kan du korrigera för detta fel i Camera Raw, vad det gäller intern uppräkning din JPG bild så är ett enkelt sätt att markera och dra ner magenta i blänket så ses inte felet så tydligt.

Rawkonverterare har större möjlighet att försöka finna godtagbara RGB värden i högdagerblänket och ger sig därmed på en estimering att räkna fram värden vilket ytterliggare kan förstärka den synbara färgskiftningen. Kamerans interna jpg uppräkning klipper tidigare.

Mikael
 
Testa med att stänga av all färgbrusreducering i DPP. Har märkt att DPPs färgbrusreducering ökar CA ganska ordentligt. Ta bort ev. färgbrus i CS2 istället.

/RW
 
Jag har ett problem med kromatisk aborration på en bild i jpg format. Jag vet att det går att fixa i camera raw på en bild i raw format. Men min fråga är går det att fixa kromatisk aborration på en bild i jpg format i photoshop cs2?
 
Linnea_N skrev:
Jag har ett problem med kromatisk aborration på en bild i jpg format. Jag vet att det går att fixa i camera raw på en bild i raw format. Men min fråga är går det att fixa kromatisk aborration på en bild i jpg format i photoshop cs2?

ja det gör det, du kan använda bla Reduce Noise verktyget i PS2 eller så beror det på vad för CA du har, är det linjer, purple fringing?
Ofta kan man markera det område som du ser CA och lägga lite ludd på så att övegången inte ses och dra ner det visulla CA i då bla genom att dämpa magenta ellet blått

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.