Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jpeg går endast att spara i pdf!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena79

Aktiv medlem
Jag har ett problem med Photoshop. Jag vill ha några bilder svatr/gula. Det går jättebra. Jag ändrar dem bara till gråskala och sedan går jag inn på Duplexfärg och väljer den andra färgen. När jag gjort det går det inte längre att spara bilden i jpeg. Är det någon som vet varför? Och är det någon som vet något annat särr att få den lite gulaktiga färgen ifrån?

Tack på förhand!
Mvh Helena

Susanna Herlitz skrev:
(fattar inte hur man ska kunna veta såna saker)

Inte jag heller. Höll på en hel kväll utan att lyckas spara i Jpeg innan jag frågade i forumet där man upplyste mig om att jag måste ändra bilden från 16 till 8bitars mode, sen gick det...

De e inte lätt:)

//Larsa

Kan inte missa en sån här chans att pusha lite för Gimp. Många vana PS-användare tycker Gimp är besvärligt (annorlunda är inte samma som svårt), men Gimp upplyser användaren vid en sån här situation och slänger upp följande "ruta".

Så, då har jag fått retas lite..

Bilagor

• dump.png
    dump.png
    6.3 KB · Visningar: 256
steelneck skrev:
Kan inte missa en sån här chans att pusha lite för Gimp. Många vana PS-användare tycker Gimp är besvärligt (annorlunda är inte samma som svårt), men Gimp upplyser användaren vid en sån här situation och slänger upp följande "ruta".

& mitt 16-bitarsproblem är ju också löst, går väl inte att köra 16 bitar i gimp va? Eller har dom fixat det?

//Larsa

.Z. skrev:
& mitt 16-bitarsproblem är ju också löst, går väl inte att köra 16 bitar i gimp va? Eller har dom fixat det?

Aaah, där fick jag.. Näe, Gimp hanterar inte 16 bitar. Men bla. av denna anledning skapades FilmGimp som numer bytt namn till Cinepaint som sas. är en version av Gimp (en "fork", bygger på samma kodbas) och används en del inom filmindustrin av storheter som ILM, Rhythm & Hues och DreamWorks. Cinepaint klarar 16 bitar, men jag tror för din del att stödet för wintendo är lite skralt.

jimh skrev:
Den där dialogen luras ju. Jpeg har ju stöd för cmyk också, inte bara rgb. Fast hur var det nu med gimp och cmyk?

Ett rudimentärt plugin-stöd för CMYK har funnits för versioner från 1.2, vilket är rätt länge. Inbyggt "full-stöd" utan plugins och/eller andra hjälp-program (t ex. littlecms) är på "G" men varkar inte ha så hög prioritet. Cinepaint har dock CMYK stöd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar