Annons

JPEG-alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Undrar lite vilka alternativ man ska välja när man sparar ner en bild till jpeg för att få bästa kvalite?
Det finns ju en del alternativ att välja på.

Jag bifogar en bild på vad jag menar.
Kanske svårt att se på den bilden, men man kan ju välja på liten eller stor fil, med ett skjutreglage, vad är bäst att välja där?
Sen kan man välja formatalternativ, och då finns det " Baslinje (standard)" "Baslinje optimerad"
eller " Progressiv" att välja på, vad ska man ta där?

Sen finns det storlek att välja på och då är det förvalt 56,6 kbps, sen kan man välja i en rullgardin om man vill ha större eller mindre siffra, vad är bäst att välja där?

Mvh Reino

Bilagor

• JPG.jpg
    JPG.jpg
    16.5 KB · Visningar: 439
Undrar lite vilka alternativ man ska välja när man sparar ner en bild till jpeg för att få bästa kvalite?
Det finns ju en del alternativ att välja på.

Jag bifogar en bild på vad jag menar.
Kanske svårt att se på den bilden, men man kan ju välja på liten eller stor fil, med ett skjutreglage, vad är bäst att välja där?
Sen kan man välja formatalternativ, och då finns det " Baslinje (standard)" "Baslinje optimerad"
eller " Progressiv" att välja på, vad ska man ta där?

Sen finns det storlek att välja på och då är det förvalt 56,6 kbps, sen kan man välja i en rullgardin om man vill ha större eller mindre siffra, vad är bäst att välja där?

Mvh Reino

Om du med "bästa kvalitet" menar den variant som innebär minst förstörande av bilden och högsta upplösning ska du välja de inställningar som ger dig störst filstorlek.

I annat fall får du känna dig fram och se vilka inställningar du tycker ger dig den kvalitet du upplever som acceptabel. Två saker påverkar filens storlek: Komprimeringsgrad och upplösning. Låg upplösning tillsammans med hög komprimeringsgrad ger den minsta filstorleken.

De olika formatoptionerna är bara olika parametrar för hur bilden ska laddas om den ligger på en hemsida. Bildkvaliteten är densamma oavsett val. Progressiv innebär att bilden växer fram gradvis under laddningen. Idag tycker jag inte det spelar någon som helst roll eftersom de allra flesta har en många gånger snabbare uppkoppling än de 56,6 kb/s som fanns på den tiden.

Skjutreglaget avgör komprimeringsgraden och på en skala mellan 1 och 12 får 12 bäst kvalitet, men också större filer. Normalt är nivå 10 ett bra val, filen blir mindre men du ser knappast någon kvalitetsförlust.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto