Annons

Jordanien

Produkter
(logga in för att koppla)

Alf.P

Medlem
Hej!

Ska åka ned till Jordanien, närmare bestämt Aqaba.
Någon som varit där? Med erfarenhet av fotografera i Jordanien?
Vad tänka på osv.....

Har tänkt besöka Petra, Döda havet och Wadi Rum.
Några förslag på objektiv att ta med sig, vill ju inte släpa
på allt man har i kameraväskan...

Ha de'

Har varit i Aqaba kanske 5 gånger med fartyg och besökt Petra en gång under den tiden. Det har varit helt lugnt att fotografera där, kommer inte ihåg att man skulle behövt något tillstånd, men du kan höra med ambassaden om detta. Tyckte själva att ett normal objektiv typ 24-70 och sedan kanske en fast i området 100mm eller 150mm så täcker det mesta i området. i Petra tyvkte jag att 24mm och 120mm området var mest använt utan onödigt zoomande.
Det har iaf tidigare varit rätt säkert i Jordanien.
Ett litet tips, besök Ali Baba's restaurang, trevlig service och utomordentlig mat för bra priser, men gatumaten är bäst och billigast. Silversmycken är väldigt bra att köpa därnere likaså guld också.
Ta mycket film eller minneskort med, det finns ganska bra att fotografera där.

Tack för svaret, det hjälpte mig.
Har försökt lista ut genom att titta på andras bilder därifrån
vilket som kunde va det lämpligaste optiken att ha med.
Packar ner mitt 16-85mm och 28-300mm så borde jag klara mig
Vill ju inte missa någon bild för att jag tog fel objektiv med mig.
Ska göra besök på Ali Baba's restaurang andra har också rekommenderat restaurangen.

Åker själv dit i mars så jag suger också åt mig av tips. Håller en tumme att det är någotsånär stabilt då också ;)

Övernattning i Wadi Rum är nog läckert, har haft seglar kompisar som gjort detta, men man ska komma ihåg att man är där som beduinernas gäster fast man betalar och komma ihåg att bete sig som det krävs i dessa länder och det gäller såväl män som kvinnor.
Litet tips, håll er till teet som serveras, undvik alkohol.
Det hände åt några personer ifrån båten jag var på som var på att de var nära att bli utkastade ifrån landet pga en person som gjorde bort sig ordentligt under kvällen i Wadi Rum och de blev utkastade och hotade och polisen kom dit, det var väl någon som betalade "litet" för att de skulle komma ombord igen men fick inte lämna fartyget igen efter att de kördes tillbaka.

...
Ska göra besök på Ali Baba's restaurang .....

Var i Jordanien ligger Ali Baba's restaurang?

Jag var i Jordanien (Petra, Wadi Rum) en vecka i april 2006. En fantastisk tripp. Vi bodde hela tiden i Wadi Musa.

Objektivbrännvidder mellan 16 och 200 funkar bra. Du behöver inget speciellt tillstånd för att fotografera, kanske köpte man en kamerabiljett i entren till Petra (kommer inte ihåg) ungefär som man gör på Egyptiska Museet i Cairo.

Trevlig ide' med övernattning i Wadi Rum. Jag kan föreställa mig att skymning och gryning är spektakulära skådespel i öknen.

Viktigt: ta med bra promenadskor i Petra, jag gick nog flera mil/dag! Underlaget är ojämnt och stenigt och det är mycket tröttande för fötterna.

Bilagor

• 2006_04_11_d100-0049.jpg
    2006_04_11_d100-0049.jpg
    36.7 KB · Visningar: 206
Åker själv dit i mars så jag suger också åt mig av tips. Håller en tumme att det är någotsånär stabilt då också ;)

Jag åker ner nu i slutet av månaden och stannar en vecka.
Det verkar kunna bli en tuff vecka, förhoppningsvis får jag några bilder som kan visas här på
forumet.

Var i Jordanien ligger Ali Baba's restaurang?

Jag var i Jordanien (Petra, Wadi Rum) en vecka i april 2006. En fantastisk tripp. Vi bodde hela tiden i Wadi Musa.

Objektivbrännvidder mellan 16 och 200 funkar bra. Du behöver inget speciellt tillstånd för att fotografera, kanske köpte man en kamerabiljett i entren till Petra (kommer inte ihåg) ungefär som man gör på Egyptiska Museet i Cairo.

Trevlig ide' med övernattning i Wadi Rum. Jag kan föreställa mig att skymning och gryning är spektakulära skådespel i öknen.

Viktigt: ta med bra promenadskor i Petra, jag gick nog flera mil/dag! Underlaget är ojämnt och stenigt och det är mycket tröttande för fötterna.

- Ali Baba's restaurang ska ligga i Aqaba, ska föröka ta och äta där någon kväll
- Ska försöka lösa det där med övernattning.
- Har köpt mig nya skor som jag håller på att gå in, har också köpt Compeed som backup ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar