Annons

Jobo Giga One PROBLEM

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
De forsta overladdningarna till GIGAone blev valdigt konstiga. Bilderna blev "randiga" i olika nyanser och farger och bilderna (jpeg-filerna) gick inte att oppna i PS. (har inte kollat om RAW-filerna var ok)

Har tittat pa bilderna pa TV och pa kamerans display (20D) och det ser helt ok ut. Gar ocksa bra att ladda over till dator med vanlig kortlasare. (Bilderna ar alltsa ok fran kameran och pa minneskorten)

Provade att formatera GIGAonen enligt JOBOS maual (laddade hem program fran deras site och foljde manualen)
Efter formateringen reagerade jag over att diskstorleken bara var 37,1 gigabyte ist for 40 som lar vara diskstorleken, men den kanske hade samma storlek aven innan formateringen.

Efter formateringen har jag testat att ladda over ett antal minneskort (aven samma kort flera ganger bara for att testa). Nu kan datorn overhuvudtaget inte kanna igen disken och den kommer inte upp i utforskaren....

Nagon som stott pa liknande problem eller som har nagra tips och idéer sa tas det tacksamt emot!!!

/Tomas
 
näe min funkar, Men jag är lite tveksam till kavaliten överlag. Hur e det att föra över data, mp3 etc? Fixa en ny om du garanti! /K
 
Att disken är på 37 Gb är som det ska.

Testa att ominstallera USB portarna så fungerar det säkert.


Så här tar du bort och installerar om alla USB-styrenheter:

1. Klicka på Start, Kontrollpanelen och Prestanda och underhåll.
2. Klicka på System och sedan på fliken Maskinvara.
3. Klicka på knappen Enhetshanteraren.
4. Expandera USB-styrenheter (Universal Serial Bus).
5. Högerklicka på alla enheter under noden USB-styrenheter (Universal Serial Bus) och ta sedan bort en i taget genom att klicka på Avinstallera.
6. Starta om datorn och installera om USB-styrenheterna.
7. Anslut den flyttbara USB-lagringsenheten och kontrollera om problemet är borta.
 
Hittad men kass

Ok. Bytte dator och disken hittades i nu alla fall. Nu ar det ju bara det att nastan alla bilderna ser ut som skit, randiga och i galna farger - en del bilder ar i princip bara graa...

Aaa vad jag angrar att jag inte hann kolla disken innan jag reste. Kan inte lita pa nagonting...

Jaja sa ar det med det som det ar med det sa det ar sa...

Kan jag formatera disken i windows eller maste det goras med Jobos program?
(Jo jag skall skicka fragan till JOBO med, men jag tror att det gar fortare att fa svar har!)

Tack for hjalpen!
/Tomas
 
Ingen som har nagot att komma med????

Hej igen!
Snalla alla datatekniker fundera litre pa det har och hjalp mig!

Jag maste fa igang Giga Onen.
Som sagt nu hittas diske, men alla filerna ser ut som skit.

Varfor blir det sa?
Kan jag formatera om den i win/utforskaren? (kommer den da att farsta att den skall lasa in informationen pa minneskorten eller kommer den bara att fudnera som en portabel harddisk da?)

Snalla snalla...
/Tomas
 
Jag har också en jobo giga one.

Jag testade att formattera från windows, och nu fungerar den INTE som kortläsare...

Det spelar ingen roll för mig som är hemma, jag får nog igång den igen, men nu vet du iallafall...

Jag måste ut en sväng men hör av mig om var du kan hämta filerna som behövs...
 
...hemma igen.

Jag har testat lite till...

Nu är det tydligen så att man måste dra ur USB sladden för att man ska kunna kopiera minneskortet.

Så Jobo:n fungerar som förr och jag har formatterat med Win Xp.

Så det är bara att formattera och försöka igen!

/OLA
 
later bra det....

For att vara helt saker Ola:
Du har alltsa formaterat disken genom WinXP (inte med JOBO-programmet Fat... (vad det nu heter...)) och det gar bra att stoppa in minneskort och kopiera dem till disken med copyknappen som vanligt??

Tror du att jag skall kora scandisk och defrag ocksa?

Funderar pa om disken kan ha krashat till foljd av att den paverkats av genomlysningen vid kontroll av handbagage pa flygplatserna (alla anmodades ta fram sina laptops, och jag fragade men det behovdes inte med harddisken sa de...).

Stort tack for hjalpen iaf!
/Tomas
 
Jobo

Jo jag har formaterat med win xp, jag gjorde det igår innan jag svarade på ditt inlägg.
Jag högerklickade jobo:n från utforskaren och valde formatera.(snabbformatering)

Jobo:s prg har jag inte ens installerat på datorn...

Ja jag testade att kopiera mitt 2Gb Sandisk kort genom att trycka på copy knappen.
Först trodde jag att det inte fungerade men sen jag drog ut USB sladden så fungerade det!

Jag har bara testat min hårddisk här hemma och den fungerar felfritt än så länge.
Jag hoppades att jag skulle få min Jobo innan semestern i höstas men så blev det inte...

Jag ville också veta om det gick att formatera från utforskaren. Jag kan ju kanske (hoppas inte) råka ut för samma problem när jag är ute och reser...

Scandisk kan du ju köra för att felsöka disken.

Om Jobon beter sig konstigt så kan man tydligen "resetta" den genom att hålla in "ON/OFF" och "COPY" i minst tre sekunder.
(enligt instruktionsboken där det också står att så länge usb-sladden är inkopplad så är knapparna ur funktion...där ser man)

/Ola
 
Re: Jobo

Ola_E skrev:
(enligt instruktionsboken där det också står att så länge usb-sladden är inkopplad så är knapparna ur funktion...där ser man)

/Ola

Onoffknappen verkar fungera aven med kabeln inkopplad och ipluggad i datorn (i alla fall min) och tur ar val det eftersom det inte har funkat att kora "saker borttagning" av min utan att stanga av den med on/off-knappen forst...

Har du forresten koll pa om man kan stanga av "automatisk uppspelning" som ju ar riktit enerverande att det gar igang nar man kopplar in disken pa internetstallen med sega datorer (som inte forstar att cancel betyder stopp...). Da ar det tur att on/off-knappen funkar trots att USB-kabeln ar inkopplad....

Stort tack for ditt engagemang Ola!
/Tomas
 
Jo det är sant att on/off fungerar med sladden i.
Copy knappen däremot fungerar inte med sladden i.

Shift tangenten är bra till annat än att göra stora bokstäver, testa att hålla den nedtryckt när du kopplar in/startar jobon...

...säker borttagning, har jag sett andra använda, när överföringen är klar så är det väl "säkert" att rycka ur sladden ???
Hur gör man annars en säker inkoppling?

/Ola
 
Harligt jobbat JOBO

JOBO har nu lovat att skicka en ny GIGA one utan disk. Det skall visst bara vara att byta disk.
Hoppas det gar snabbare an paket fran Sverige.
(Har nu vantat nastan en manad pa paket darifran...)

Lagger lite locket pa att inte ha en urtankningsenhet. De tva 1Gb-korten jag har ar lite begransande...

Men, det ordnar sig (kanske) i alla fall till slut.
/Tomas
 
Test

Inför en långresa har jag nu i tre dagar testat batterilivsl. Prylen är knappa vecka gammal och efter 4 laddningar fixar den att läsa in 15 gb på en full laddning. Kör Sandisk CF II 2 Gb 7-8 ggr innan den dör!

Är ju en hel del mer än vad som utlovas.

Men att kunna koppla ur den i säkert läge verkar lönlöst. Inte ens om jag stänger av datorn slocknar Jobon

Någon som vet något?

/K
 
Bra att testa innan man drar!!

Har du/ni testat att spara filer via datorn/USB utanfor "CARDS" foldern?

Jag forsokte formatera min fran windows for att kora den som USB-disk tills den nya kommer. Formateringen gick bra och jag sparade ner ett antal gig fran cd for att kuna jobba med dem pa disken. Det gick bra och jag oppnade och sparade ett antal filer och det sag ok ut. Nasta gang jag kopplade in disken fanns bara de gamla filerna (som lag pa disken innan formatteringen) kvar. Inget av det jag sparat ner fran CD kom upp i utforskaren...

Visst, min ar skum, men det borde val funka att kora som USB-disk kan man tycka, disken skall ju vara ok enligt JOBO i alla fall...
/Tomas
 
Jag har lagt många gb mp3, samt lite vanliga textfiler och det har fungerat till och från datorn. MEN, har dock endast provat vid min stationära hemma. Märker väl på resan sen. /K
 
Ett ärligt svar...

Hej .. läste om era problem med Giga one....

Jag planerar att köpa den i nästa vecka..
Ni som har den är det ett bra eller ett dåligt köp.

Ge mig gärna de minus ni har som är värt att veta.


Skall vara borta en månad och måste ha något. och denna är ju ganska billig.

En annan fråga.

När man skall gå genom rönken osv. Skall man plocka av minnes korten och videokamrebanden så att de inte går sönder? Skall man bära dessa på sig och gå med dem genom metall bågarna?
 
Hej Marcus
Svart att svara pa... Min var jau kass och jag har traffat en tjej har i La Paz som ocksa kopte en Gigaone innan hon reste hit ch den fungerade inte heller nar hon kom hit. Scandinavian Photo sager att de har haft valdigt lite problem med Gigaonen och det kanske man skall lita pa.

Ingen har kommit med bra svar om hur man skall gora vid flygplatskontrollerna, men som jag har forstatt det skall genomlysningen inte paverka prylarna.

Det som kanske paverkar ar hojden... Vi bor nastan 4000 moh, men det later lite val langsokt - har svart att tro att harddiskar ar tryckkansliga och datorer funkar ju som de skall haruppe... (en annan kompis ar dock inne pa sin tredje eller fjarde IPOD-video spelare/lasare som inte haller fungerat som den skall - darav misstanken om att det har med hojden att gora...)

Inte till sa stor hjalp kanske, men en tanke som jag har fatt ar att det kanske ar vart lite extra pengar att verkligen kunna se bilderna och kontrollera att de ser ok ut. Det kan man inte pa gigaonen...
/Tomas
 
Angående detta med höjden så står det i manualen att enheten ej får slås på vid höjder över 3000m (Jobo giga one ultra). Har även för mig att jag läst angående "vanliga" HD och till bärbara att man inte ska använda dom på hög höjd, har dock ingen direkt referens.

så.. antagligen är det höjden som är problemet :)
 
Jaha, om det står i manualen för gigan så har jag missat det, men visst kan det vara så, det verkar ju vara normen för mer avancerade tekniska prylar... Vet du om det gäller för kameror med??
/Tomas
 
Ola_E skrev:
Att disken är på 37 Gb är som det ska.

Testa att ominstallera USB portarna så fungerar det säkert.


Så här tar du bort och installerar om alla USB-styrenheter:

1. Klicka på Start, Kontrollpanelen och Prestanda och underhåll.
2. Klicka på System och sedan på fliken Maskinvara.
3. Klicka på knappen Enhetshanteraren.
4. Expandera USB-styrenheter (Universal Serial Bus).
5. Högerklicka på alla enheter under noden USB-styrenheter (Universal Serial Bus) och ta sedan bort en i taget genom att klicka på Avinstallera.
6. Starta om datorn och installera om USB-styrenheterna.
7. Anslut den flyttbara USB-lagringsenheten och kontrollera om problemet är borta.


Jag har också problem med min Jobo GigaOne.
Problemet är att på den dator som jag sitter på så hittar datorn inte Jobo:n.
Går jag sen och provar på frugans dator så hittar den Jobo:n.
Jag har provat att göra åtgärderna, enligt ovanstående inlägg, på min dator men det hjälpte inte.

Det som jag funderar på kan vara en orsak till felet är att på min dator så finns det inbyggda kortläsare. Kan det på något sätt bli en konflikt mellan dessa och Jobo:n. På frugans dator saknas det kortläsare.
Om det är så, är det någon som har en idé på hur man kommer tillrätta med detta problemet.

Skall kanske också tillägga att när jag skickat över filerna från Jobo:n till min dator (via frugans då..) så var det inga fel på de bilder som jag kontrollerade. Så det var ju glädjande att just den biten verkade fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.