Annons

Jobbigt med kameraryggsäck i längden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har just nu en LowePro Nova 3 väska, dvs en väska runt axeln.
Det börjar dock bli PROPP fullt i den!
Och den blir juh självklart ganska tungt för ryggen och så.

Så funderar på att köpa mig en fotoryggsäck istället.
Det är juh enormt mycket lättare att bära och sådär.
En annan fördel är juh att jag kan ha 70-200mm på kamerahuset när jag lägger ner den också, vilket jag inte kan i dagsläget.

Dock verkar det juh ganska knöligt att man måste lägga ner väskan för att ta ur/lägga i saker!

Och där är min fråga, blir inte det jobbigt i längden?


/Jocce
 
Jag tycker inte det blir jobbigt i längden, tvärtom är det (iaf för mig) bra mycket lättare och bekvämare med ryggsäck.
 
sagan skrev:
Jag tycker inte det blir jobbigt i längden, tvärtom är det (iaf för mig) bra mycket lättare och bekvämare med ryggsäck.

Tänkte mest på momentet med att behöva lägga ner väskan för att lägga i/ta ut saker...


/Jocce
 
sagan skrev:
Jag förstod det.

Och du tycker alltså inte det är jobbigt/störande att behöva ta av dig ryggsäcken helt, för att sedan lägga den ner och öppna den för o ta i/ur sakerna?

Hur gör du där det är blött o så?

I trånga sammanhang (folksamlingar etc)?


/Jocce
 
Hej!

Jag har en Loweproryggsäck som är helt OK på alla sätt och vis, förutom det du nu nämner. Att ta fram resp lägga tillbaka är inte speciellt bekvämt och jag känner att det är svårt att vara spontan.

Jag har däremot hittat en ryggsäck som man kan svänga runt kroppen, från ryggläge till mag-dito. Den heter Tamrac Velocity och kommer i ett antal olika storlekar. Kanske är de i minsta laget? Jag skulle gärna testa en iaf!

Vänliga hälsningar,

Elisabeth
 
Visst är det en pina att behöva lägga ner ryggsäcken på marken och öppna hela ryggan. Det blir ju ryggplattan ner mot smutsen.

Användarmässigt är en axelremsväska mycket bättre. Men har man tung fotoutrustning eller ska gå långt, så blir det olidligt att gå med en axelremsväska.

En toppmatad ryggsäck tycker jag skulle vara bra.

/Erik
 
En ryggsäck är i princip alltid krångligare att plocka i och ur än en axelväska. Det är priset man får betala för en bättre bärkomfort. Om du vill ha full beredskap ska du titta på något annat än en ryggsäck. Vill du däremot inte slita ned axlarna och få en sned rygg på grund av att du bär allt för mycket utrustning allt för långt kan en ryggsäck vara lämplig.

Det skiljer sig en del mellan olika ryggsäckar. Både vad gäller hur bra skydd de ger, bärkomfort och hur lätta de är att plocka i och ur. Jag gjorde en test i Allt om digitalfoto i höstas och du kan ju titta där om du hittar någon användbar info. Av de ryggsäckar jag testat för tidningen eller i annat sammanhang har nästan alla varit bra, men på helt olika sätt. Innan du köper någon bör du fundera på hur du kommer att använda den.

Om du ska lägga ned väskan där det är blött kan det vara bra om öppningen är i ryggen i stället för på baksidan. Då blir du inte blöt och smutsig när du sen sätter den på ryggen.
 
Norrlandsros skrev:
Hej!

Jag har en Loweproryggsäck som är helt OK på alla sätt och vis, förutom det du nu nämner. Att ta fram resp lägga tillbaka är inte speciellt bekvämt och jag känner att det är svårt att vara spontan.

Jag har däremot hittat en ryggsäck som man kan svänga runt kroppen, från ryggläge till mag-dito. Den heter Tamrac Velocity och kommer i ett antal olika storlekar. Kanske är de i minsta laget? Jag skulle gärna testa en iaf!

Vänliga hälsningar,

Elisabeth

Ah, de verkar helt ok.
(hittade den på http://www.tamrac.com)
Synd att den verkar ganska liten :(

Och så är det juh inte en regelrätt ryggsäck, man har 'även denna snett som jag förstår det från bilderna (= snedbelastning för ryggen)

Nån som vet nån svensk ÅF för den?


/Jocce
 
Fördelen med en ryggsäck är att lasten under transporter bärs på enn för kroppen bra sätt och händerna är fria. Tyvärr är denna fördel ett hinder om det som finns i ryggsäcken ofta behövs. I det läget är en väska pöacerad på magen att föredra för det som behövs ofta. En axelremsväska är naturligtvis även det ett alternativ, men den snedlastar i mitt tycke kroppen och förhindrar i vissa lägen fotografering när väskan i alla lägen inte alltid kan ställas ned på t ex marken.

Det jag skulle föredra som system är dels en ryggsäck där sällanbehovsgrejorna finns, som termos, mackor, samt några objektiv som definitivt inte behövs den närmaste tiden. I en mindre väska eller ett flertal väskor placerade kring midjan skulle kunna rymma ett objektiv och några filter samt andra nödvändiga smågrejor som behövs ofta. Den behöver inte rymma kameran, den placeras hängande över axeln under kortare transporter eller i ryggsäcken efter avslutad fotografering.

Denna lösning borde vara flexibel så att stora ryggsäcken kan lämnas hemma när enbart en mindre utrustningskrävande fototur göres.


med två objektiv av 17-40 och 28-75 kan man komma långt genom att placera det som inte sitter på kameran i en jackficka. Gäller förstås att välja en som rymmer. Vid flera tillfällen har jag haft en vidvinkel 17-40 och en 70-200 med mig. Under trabsport har 70-200 varit monterat och 17-40 i fickan. Vid behov har jag bytt och försiktigt hängt 70-200 med stativfästet i bältet, eller laggt det på marken. Vid längre transport växlat objektiven till en mer transportsäker lösning. Även en blixt ryms i en jackficka. Innerfickor är att föredra.
 
Scandinavianphoto säljer den! Jag ser att ska finnas en storlek 9 också, som är den största storleken. Kanske Scandinavianphoto tar hem den på begäran!?

/Elisabeth
 
När jag går ut på längre utflykter är min hustru också med. Det är jag som bär ryggsäcken med kaffetermos, mackor, vattenflaska, mm, mm mm.
Jag vågar inte kombinera den här ryggsäcken med mina nya kameraprylar. Då är axelväskan bra för mig (min gamla videokamera åkte ut och gav plats till min nya D70.
Att hon skall bära kameran? Never. Hon sa ju att inte köpa en ”stor klumpig” kamera, men det gjorde jag ändå, hehehe…
Javisst, hon kan ju bära ryggsäcken. Vi får väl se, nu på midsommaraftonen på vår traditionella utflykt till Hovs hallar.
Ja, detta var ett litet ”halvseriöst” inlägg, ta det inte på allvar
/Fred
 
För att då blanda mig in i diskussionen lite sent:)

Jag håller med Kim, en ryggsäck fungerar mycket bättre för mig. Det är sant att jag måste ta av mig ryggsäcken för att komma åt grejerna i den, men övriga fördelar överväger starkt...

Jag kan...

* cykla med ryggsäcken
* ha den i bilen
* åka mc/moped med den
* gå längre sträckor med den

Och eftersom jag har en Kata R-103 så...

* syns det inte att jag har kameragrejer med mig
* den har en "snabb-access-lucka" som gör att jag kommer åt kameran snabbt
* jag får med mig stativet om jag behöver
* jag kan använda väskan som kabinväska när jag reser och fylla den med annat än kameragrejer
* jag har plats för laptopen (viktigt för mig som fotar digitalt:)
* den är snygg (inte att förakta:)

Dessutom så förstår jag inte detta om att man måste lägga ner ryggsäcken med ryggdelen mot marken för att öppna den. Det är ju bara att ställa säcken på backen så står den upp, inte sjutton blir min ryggdel smutsig.

Jag har aldrig ångrat inköpet av min Kata R-103 rygga. Det enda som jag saknar är ett höftbälte för bättre avlastning av ryggen.

--jalle
 
Jag har provat alla möjliga varianter eftersom min rygg och nacke inte är så bra. Ryggsäck är det bästa medan man går omkring, men väldigt opraktiskt om man vill använda innehållet. :)

Numer använder jag i princip bara midjeväskor, bästa kombinationen av avlastning av ryggen och åtkomst av prylarna. Favoritväskan är LowePro Orion AW, men jag har också ett par riktigt små typ bananväska som bara rymmer ett objektiv eller två, för kortare promenader då kameran ändå alltid hänger på axeln.

Enda undantaget är om jag behöver gå en bit med 500/4-objektivet med stativ, då är enda möjligheten en jätteryggsäck.
 
Tillverkarn till Kata R-103 är... Kata:)

Jag köpte min hos Madeco http://www.madeco.se/

Här hittar du "recensionen" som fick mig att slå till. Det är föregångaren till R-103: R-102 utan fack för laptop.

http://www.shuttertalk.com/articles/katar102/index.php

Om du är intresserad av ostrukturerade bilder på min rygga (jag har funderat på att göra en recension själv, men har inte hunnit ännu) så kan du titta på
http://jfoto.homeip.net/index.php?option=com_zoom&Itemid=27&catid=25&PageNo=1

--jalle

solvargen skrev:
Vilka är tillverkaren till Kata R-103. Var kan man finna den? Skulle ochså behöva en ryggsäck!!
 
Ryggsäck är ett h-vete.
Att bära den är ett ännu större h-vete.
Jag bär ryggsäck jämt.

Ibland om man bär en ryggsäck med mat och annat.
Då kan man ha en fotoryggsäck framtill.
Viktfördelningen blir bra fast det är ju ändå ett h-e.
Så jag brukar ha väldigt stor ryggsäck (130 liter förr, nu 80) där jag har mat, kläder och annat skit, samt stoppar objektiv och kameror i diverse fickor eller utrymmen.

För en dags utevistelse kan jag ha fotoryggan som egentligen är för liten.
Tamrac expedition 5 eller 6 tror jag den heter.
Och där försöker jag fästa en stekpanna och lite mat på utsidan.

Jag kan bara säga att jag inte skulle klara mig med något som går över en axel eller något man måste hålla i handen när man far fram.
Man kan ju fortfarande ha kameran framme med ryggsäck.. med fel objektiv förstås,
men ändå.
Mvh/-Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.