Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jobba i photoshop på laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

paui

Ny medlem
Snälla jag behöver verkligen hjälp. Det är så att jag nyligen införskaffade en laptop till att redigera bilder med i photoshop, men nu efter ett par veckor insåg jag att det inte var en så bra idé eftersom att bilden blir väldigt olik beroende på hur mycket lutning man har på skärmen eller hur långt ner man sitter på stolen. Därför blir det omöjligt att veta hur bilden kommer att se ut på en vanlig dator sen. Man vet inte riktigt hur mycket man skra dra i "curves" till exempel eftersom att resultatet blir olika om man drar skärmen till sig eller mot sig.
Det var lite svårt att förklara, men tänk er en laptops skärm hur den är byggd. Och nu frågar jag om det är någon som kan hjälpa mig med det här om det finns nån regel eller inställning eller något man kan titta på eller ställa in efter så att man har skärmen i rätt läge liksom.
Vad som helst, snälla hjälp.
Tack så mycket!!!
 
Har samma problem själv så vore roligt att få någon lösning, just nu så har jag en vanlig skärm inkopplad till min bärbara.
 
okej nu har jag fixat min profil och så har jag kollat på länken. jag har själv kommit fram till att man ska titta på såna där skalor från svart till vitt för att kunna justera skärmen rätt men vad är det man ska kolla efter. jag förstår inte.
 
Jag har haft sammma problem med en macBook. nu har jag extern skärm, men när jag jobbade på bärbara så hade jag en bakgrundsbild som jag kollade och jämförde med. jobbigt, men de funkade..
 
paui skrev:
Snälla jag behöver verkligen hjälp. Det är så att jag nyligen införskaffade en laptop till att redigera bilder med i photoshop, men nu efter ett par veckor insåg jag att det inte var en så bra idé eftersom att bilden blir väldigt olik beroende på hur mycket lutning man har på skärmen eller hur långt ner man sitter på stolen. Därför blir det omöjligt att veta hur bilden kommer att se ut på en vanlig dator sen. Man vet inte riktigt hur mycket man skra dra i "curves" till exempel eftersom att resultatet blir olika om man drar skärmen till sig eller mot sig.
Det var lite svårt att förklara, men tänk er en laptops skärm hur den är byggd. Och nu frågar jag om det är någon som kan hjälpa mig med det här om det finns nån regel eller inställning eller något man kan titta på eller ställa in efter så att man har skärmen i rätt läge liksom.
Vad som helst, snälla hjälp.
Tack så mycket!!!

Tyvärr, laptopskärmar duger dåligt. Du måste använda en extern skärm. Som du redan upptäckt har de flesta laptopskärmar en betraktningsvinkelkänslighet så det hjälper inte att ladda rätt profil, skärmen ser alltid olika ut från olika håll.
 
Jag har en extern skärm ovanför min bärbara dator. Den är kalibrerad och färgäkta. Den inbyggda skärmen har jag till palleter och annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.