Annons

Jens Assur utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLindewall

Aktiv medlem
Vet någon vad Jens använder när han är ute och fotograferar i världen? Att han helst plåtar på film såg jag i dokumentären på tv men vilken kamerautrustning skulle vara intressant att veta...
 
Det enda jag möjligtvis skulle vara intresserad av är om han kör med mätsökarkamera eller SLR?
 
Filmformatet är väl lite intressant också. Jag kommer inte ihåg mer från dokumentären än att han använde en Mamiya 7. En mellanformatsmätsökarkamera med en kort beskrivning. ;)
 
AndersLindewall skrev:
Vet någon vad Jens använder när han är ute och fotograferar i världen? Att han helst plåtar på film såg jag i dokumentären på tv men vilken kamerautrustning skulle vara intressant att veta...

Det brukar vara en Nikon F5 och en F100 till vanliga reportagebilder. Tri-X. Möjligen att han bytt till F6:eek:r.

I dokumentären där han plåtade sin hemstad (Bollnäs?) hade han Mamiya 7.
 
Använde...

Många av Assurs bilder från världen har ju några år på nacken nu och enligt en artikel i FOTO för många år sedan, vid tiden för det omvälvande valet i Sydafrika, vill jag minnas att den nämnde och fantastikt imponerande fotografen sade sig använda: Canon EOS 1- hus, flera stycken, med 20-35, 50, 80-200 och 300mm objektiv, det sista i bältet. Ingen kameraväska för rörlighetens skull. Tar man i antagande de ställen han fotograferat på är det nog en stor fördel att kunna lägga benen på ryggen snabbt. Det gör han emellertid sällan efter vad jag kan förstå. En otroligt begåvad bildjournalist.

Stefan Sundman, Sandviken
 
Har hört att han är trogen Nikon när han använder småbild. Han fick ju sponsring av Nikon och Kodak till sitt projekt "och himlen därovan" så då får man väl anta att han kör Nikonutrustning och Kodak när det gäller filmval.

Det jag skulle vilja veta är vilken färgfilm han använder sig av. Han säger sig ju inte efterbehandla bilderna någonting egentligen och jag gillar verkligen färgerna i hans färgbilder. Tror inte att han kör med dia. Nån som vet?
 
AndersLindewall skrev:
Vet någon vad Jens använder när han är ute och fotograferar i världen? Att han helst plåtar på film såg jag i dokumentären på tv men vilken kamerautrustning skulle vara intressant att veta...

Förstår inte hur det kan vara intressant att veta vad han använder för utrustning.
Tänk istället hur han skapar bilderna.

mvh Markus
 
Re: Re: Jens Assur utrustning?

Digi skrev:
Förstår inte hur det kan vara intressant att veta vad han använder för utrustning.
Tänk istället hur han skapar bilderna.

mvh Markus

Varför skulle det inte kunna vara intressant? Måste det ena utesluta det andra?

Visst, det kanske inte är så intressant vilket märke på kameran han har, snarare vilket format han använder. Men sen tycker jag det helt klart kan vara intressant vilken typ av film han använder, eftersom det kan vara ganska avgörande för resultatet många gånger.
 
Undrar vad han har för utrustning när han skriver? Typsnitt o dylikt? Mac eller PC? Gammal skrivmaskin?
 
ot?

Hej. Jag har sökt efter hans hemsida, men inte lyckats hitta någon. Vem vet?
(Tycker också det kan vara intressant, men inte livsviktigt, med val av utrustning hos erkända fotografer).

Vänligen
Garbis
 
Re: Re: Jens Assur utrustning?

Digi skrev:
Förstår inte hur det kan vara intressant att veta vad han använder för utrustning.
Tänk istället hur han skapar bilderna.

mvh Markus

anders wiklund
(awaw) Undrar vad han har för utrustning när han skriver? Typsnitt o dylikt? Mac eller PC? Gammal skrivmaskin?

Alltså, det är såna som ni som gör att jag besöker fotosidan mindre och mindre. Anders ställer en fråga, han kanske är mer teknikintresserad än bildintresserad eller helt enkelt bara är nyfiken? Måste ni då komma med era dryga kommentarer, passar inte ämnet er så låt bli att skriva i tråden...
 
Re: Re: Jens Assur utrustning?

Digi skrev:
Förstår inte hur det kan vara intressant att veta vad han använder för utrustning. Tänk istället hur han skapar bilderna.
Jag tycker att det är en helt klart relevant fråga som trådskaparen ställer. Och som sagt, bildskapandet påverkas ju i rätt stor grad av om man jobbar med en Pen-F istället för en Sinar-F.

http://www.cameraquest.com/olypenf.htm
http://www.sinar.ch/sinar/kamera/e_html/e_f1f2.htm

Jag skulle till och med vilja hävda att i Jens genre så är valet av utrustning rätt viktigt.

Att skriva inlägg som bara klagar på själva frågan tillför inte ett smack!
 
By the way...

Digi skrev:
Förstår inte hur det kan vara intressant att veta vad han använder för utrustning.
Tänk istället hur han skapar bilderna.

mvh Markus

Snacka om att kasta sten när man sitter i glashus! Tog en liten snabb titt på din inläggshistorik...
 
Re: Re: Re: Jens Assur utrustning?

Orky skrev:
Alltså, det är såna som ni som gör att jag besöker fotosidan mindre och mindre. Anders ställer en fråga, han kanske är mer teknikintresserad än bildintresserad eller helt enkelt bara är nyfiken? Måste ni då komma med era dryga kommentarer, passar inte ämnet er så låt bli att skriva i tråden...

Det är trådar som denna som gör att besöker sidan mindre och mindre ,
Onödiga trådar om irrelevanta utrustningsämnen ..
 
Re: Re: Re: Re: Jens Assur utrustning?

-Ale skrev:
Det är trådar som denna som gör att besöker sidan mindre och mindre ,
Onödiga trådar om irrelevanta utrustningsämnen ..

Haha, jag tror inte mina ögon!

Vem är du att avgöra vilka ämnen som får tas upp i ett forum? Duger inte ämnet så håll dig borta från tråden! skulle vilja påstå att det är attityder som din som får folket att tröttna! Näe ta o tagga ner lite och visa lie mer hyfs pojkvasker
 
Klipp från Ale Sjöströms profil

"
14/4
Slutar härmed vara aktiv på FS , pga allt för mycket naturfotofjantar och tekniksnack. Fotosidan tycks inte längre centrera runt fotografi , utan om vad för dyr leksak man skall äga. (slut)

Om det nu stör så mycket att några vill prata om teknik så sluta läsa dessa forum. Så håll vad Du meddelade 14/4, blir nog bättre för både Dig oss vi som har en mindre fundamentalistisk syn på vår hobby.

Anders
 
Re: Re: Re: Re: Jens Assur utrustning?

-Ale skrev:
Det är trådar som denna som gör att besöker sidan mindre och mindre ,
Onödiga trådar om irrelevanta utrustningsämnen ..


Jösses... Är knappt så jag bemödar mig att svara på det där... Som ovan nämnts, man har ett helt fritt val att läsa de trådar man så önskar. Hoppas det stämmer som står på din sida, att du slutar vara aktiv här, ännu en surmupp som måste komma med dryga kommentarer.

PS. Jag har inte heller tillfört tråden något som trådskaparen har nytta av men jag känner att nivån på inläggen här behöver en kommentar eller två. Vore skoj om en forumsvärd kunde gå in och säga vad som gäller...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.