Annons

Jasc/Corel Paint Shop Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har nu programmet Jasc Paint Shop Pro 9 installerat på datorn och det funkar alldeles utmärkt för mig. Funderar dock lite på att köpa den nya versionen Corel PSP 10 när jag får råd. Ni som har provat den, tycker ni den var bättre/sämre än 9:an, enklare/svårare att lära sig? Värd pengarna? Går det att få på engelska om man köper i Sverige?
Jag är inget snille när det kommer till datorer och bildbehandlingsprogram och det har tagit ett tag att lära sig 9:an. Och dessutom kan jag det bara på engelska då jag köpte den versionen... Så om det är jättekrångligt att lära om sig är det ju inget vidare.
Har hört att 10:an är ganska långsam, men är det värre än 9:an?

Sedan har jag funderat länge på det här med PSP vs Elements/CS2. Har fått för mig att PSP 9 är bättre än Elements, men sämre än CS2 (när det gäller funktioner och sånt). Hur är det egentligen? Hur avancerat räknas det som?
 
Ojdå, jo det kanske det är! Har nog tolkat XI som 10 (fråga mig inte varför). Men då är det 11:an jag menar när jag pratar om 10:an. Tack för rättelsen!
 
Det är bara att prova. Du får 30 dagar helt gratis. www.corel.com , klicka på "Free trials"

Mycket finesser i bildbehandlingsprogram är lika, men handgreppen skiljer lite grann (jag har provat rätt många, men inte Paint Shop Pro). Så länge du inte känner dig begränsad av det program du använder är det knappast värt jobbet att "lära om" till ett annat program, speciellt om det skall kosta en massa pengar också. Men läs tips och tricks för alla program - de flesta funkar säkert utan modifiering även i ditt program.

Själv använder jag PhotoImpact från www.ulead.com som verkar ungefär likvärdigt med Paint Shop Pro.
 
Mánadis skrev:
Har nu programmet Jasc Paint Shop Pro 9 installerat på datorn och det funkar alldeles utmärkt för mig. Funderar dock lite på att köpa den nya versionen Corel PSP 10 när jag får råd. Ni som har provat den, tycker ni den var bättre/sämre än 9:an, enklare/svårare att lära sig? Värd pengarna? Går det att få på engelska om man köper i Sverige?
Jag är inget snille när det kommer till datorer och bildbehandlingsprogram och det har tagit ett tag att lära sig 9:an. Och dessutom kan jag det bara på engelska då jag köpte den versionen... Så om det är jättekrångligt att lära om sig är det ju inget vidare.
Har hört att 10:an är ganska långsam, men är det värre än 9:an?

Sedan har jag funderat länge på det här med PSP vs Elements/CS2. Har fått för mig att PSP 9 är bättre än Elements, men sämre än CS2 (när det gäller funktioner och sånt). Hur är det egentligen? Hur avancerat räknas det som?

PSP jämfört med Elements är svårt att säga vilken som är bäst. Om du är van vid PSP så är mitt råd att fortsätta på det spåret, det är alltid jobbigt att lära sig hitta i nya program.
Jag har testat både PSP X och PSP XI men fann ingen anledning att uppgradera från PSP 9. De nyare är mer krävande och går långsammare. Browsern i version 9 funkar bättre för mig också.

Men som de andra har sagt, testa 30-dagarsversionen av PSP XI.

/ Paj
 
Tack för svaren! Ska ta och prova "provversionen". Det är alla de här nya smågrejorna som att ändra bilderna så att de ser ut som från ett visst årtionde m.m. m.m. som jag tycker låter skoj. Alltid kul att hålla på och mixtra med sånt ibland. Annars är jag jättenöjd med 9:an. Lite dumt att köpa ett nytt program bara för det kanske... Får hoppas det går ner i pris om nåt år!
 
Nu har jag laddat ner provversionen och det verkar vara ett jätteskojigt program! Finns en massa mer saker än i 9:an.
Vad tror ni om priset - kommer det sjunka efter hand? Tittade på några olika ställen som säljer det, men då var språket svenska. Går det att få tag på det på engelska i Sverige?

Ang. provversionen: när de trettio dagarna gått ut - kan man ladda ner det på nytt då på samma dator? Inte för att jag tänkt hålla på så hela tiden, men det kan ju ta ett litet tag innan jag får köpt programmet...
 
Mánadis skrev:

Ang. provversionen: när de trettio dagarna gått ut - kan man ladda ner det på nytt då på samma dator? Inte för att jag tänkt hålla på så hela tiden, men det kan ju ta ett litet tag innan jag får köpt programmet...

Jag tror det är svårt. Du måste nog in och hacka i registryt för att återställa någon nyckel.

/ Paj
 
Ny provtid: Ett sätt finns det, men mycket struligt; formatera datorn och nyinstallera allt... ;-)

Men tydligen kan man få 15 extra dagar. Jag installerade engelska versionen för ett tag sedan, jag hade avinstallerat den nu. När jag installerade sv ver stod det att jag hade 0 dagar kvar, men jag kunde få en 15 dagars förlängning. Jag registrerade mig, och sedan var det klart.

Engelsk version: Om du absolut vill ha engelska kan du ju köpa från Corel på nätet. Eftersom du har en tidigare version får du erbjudande om uppgradering, 55 euro tror jag att det var nu. Men håll utkik i e-posten, det brukar komma erbjudanden med lågt pris då och då från Corel.
 
Om du ändå är i programprovatagen så tycker jag du skall prova Gimp. Det är inte bara gratis, det är fritt och att dela med sig av det genom kopiering tom. uppmuntras.
 
Hej!
Jag har använt PSP sedan version 8 och aldrig sett någon anledning att byta till något annat.

Det finns en hel del skillander mellan version 9 och 10 bl.a stöd för 16 bitars färgdjup. I samband med detta har också en del funktioner försvunnits och ersattts av andra. Har inte provat den nuvarande version XI.

För mer info rekommenderar jag de olika diskussionsgrupperna på cnews.corel.com
 
Hm, ja, det låter ju lite krångligt... Får använda det så mycket som möjligt de här 30 dagarna helt enkelt!

Ja, jag vill helst ha engelska, då vi har PSP 9 i det och det är jättesvårt att lära om sig. Har även Elements hemma, fast på svenska och jag fattar ingenting!

Får kolla på de engelska sidorna...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.