Annons

Japan Foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
Hej var inne i stan idg o jämnförde lite priser på framkallning samt kopiering.
Färg , svart o vit

Expert o fotoquick o japan foto hann jag med.

Japan foto var överlägset billigast på allt.
40-50% billigare.

Min fråga:

Vågar man lämna in sin film där?
E det nån som vet/har erfarenhet med dom?

Japan foto finns i malmö på gågatan
samt i göteborg.
För er som inte känner till dom.

mvh robert
 
Jag har lämnat in en del där. Oramde dia funkar helt ok (det är ju inte så mycket som kan gå fel) men papperskopior är de inte jättebra på (kompenserar lite väl mycket i färger och exponering) men som sagt så är de billiga och på dia gör de ett bra jobb. Enda alternativet som är billigare är att köpa framkallningspåsar i stotpack på tex. Scandinavian Photo..tror jag..
MVH Erik Å
 
Hej. Jag har lämnat in en del neg-film på deras entimes som de kör i butiken. De har bara misslyckats med kopieringen en gång och då bjöd de på en ny gratisframkallning (jag ville inte ha bilderna omkopierade). I övrigt har det varit bra kopior. De är trevliga i butiken och de är snabba. Dia lämnar jag in på excellera i malmö (orkar inte vänta 5 dagar).


//Uffe
 
tackar för svaret

frågade i affären eftersom dom hade två olika alt framkallningar ekonomi o dimax
skillnaden var att dom korrigerade i färger och exponering i dimax medans dom inte pillade alls när det var ekonomi.

blev glad att dom bara tog 150kr för en 24 bilders sv 135mm alla andra ville ha en bra bit över 200kr.
 
Jag har framkallat alla mina negativa filmer på Japan Photo de senaste åren, och jag brukar alltid köra den lite dyrare Dimax-framkallningen. Resultatet blir mycket bra, framför allt ser man skillnad i bilder med lite motljus. Jag har kört ekonomiframkallningen vid ett tillfälle och den blev helt ok den också.

Hur det är med diaframkallning vet jag inte, jag brukar alltid skicka dom till Fuji.

/Pär, Göteborg
 
Jag vet INTE hur japanfoto är i Göteborg men i Malmö så är de följande:

1. Otrevliga
2. Kass attityd
3. Dåliga på att be om ursäkt när de gör fel.
4. vet knappt skillnaden mellan Negativ och Diafilm.

När jag häromdagen sökte butikschefen
som ville prata med mig angående "ett ärende" så gömde han sig bakom en maskin då han såg hur storvuxen jag är . . . . .

Skickade ett paket blöjor till honom som en pik om hur jevla feg han är. Har inte hört något sedan dess från butikschefen så jag tar för givet att han fattade piken ELLER att de passade dvs var rätt storlek..

Nej du japanfoto i malmö kan jag INTE rekommendera !!!


Niklas, fullt ärlig
 
Då har jag kanske haft tur och kommit dit när personalen har sovit natten innan :)
Pär,du pratade om deras Dimax. Är det bilder de "gör" i butiken eller skickar de till sitt centrallab?


//Uffe

Deras hemsida är dock väldigt missvisande. Man kan inte alls få deras förstoringar med matt papper.
 
Japan Photo

Skulle INTE rekommendera Japan Photo (Göteborg i alla fall). Var där för nåt år sedan med lite grejer och fick katastrofala resultat både vad gäller bilder och till viss del service. Mina neg "försvann" ett tag och de ansträngde sig inte särskilt mycket för att skynda på det hela! Dessutom såg det för jävligt ut när jag väl fick det.
Enligt mig heeeeeeeelt värdelöst. Hur billigt det än kan vara.
/Andreas
 
"Skåningen" skrev:
Jag vet INTE hur japanfoto är i Göteborg men i Malmö så är de följande:

1. Otrevliga
2. Kass attityd
3. Dåliga på att be om ursäkt när de gör fel.
4. vet knappt skillnaden mellan Negativ och Diafilm.
var rätt storlek..

Nej du japanfoto i malmö kan jag INTE rekommendera !!!
-Men de är ju Skåningar i Malmö! ;-)
 
I Göteborg så är dom mest frånvarande.... En kille bakom disken som expidierar folk som lämnar in film, att få hjälp med att kika på en kamera tar en halv dag...

Egen erfarenhet vid 2 tillfällen.
 
Bjelkengren skrev:
Pär,du pratade om deras Dimax. Är det bilder de "gör" i butiken eller skickar de till sitt centrallab?

Det är bilder de skickar till centrallabbet. Vet inte om de kan göra Dimax i butiken.

När det gäller personalens kompetens kan jag inte uttala mig eftersom jag endast utnyttjat Japan Photo för framkallning, de omdömen som sagts i övrigt kanske stämmer (dvs att de inte skulle vara så bra). Jag använder mig mest av Scandinavianphoto för övriga ärenden.

/Pär
 
Japan Foto, Göteborg.

Lämnade in neg för förstoring en gång. Bilden blev jättebra men de hade lagt mina neg i papper när de var blöta så neg är nu förstört.... :-( Fick någon rulle eller två som plåster men det hjälper ju knappast eftersom bilden är väldigt speciell för mig..... :-(


Fast jag vet en duktig kille som alltid lämnar in sin film där och tycker att de är bra....
 
Jag har en del erfarenhet från Japan Photo i Göteborg, och det är bara positivt! Otroligt bra service...och billigt! Jag framkallade mest från Kodak 400 CN då, men jag blev mycket nöjd med kvalitén!
Förstår inte att du tyckte dom var frånvarande...men jag kanske kom dit på bra dagar! :) Dimax var den framkallning jag använde mest (bor inte i Göteborg nu, så det blir mest "postorder")

/Karin
 
Nu får det vara "nokk" Med Japan för min del. Förutom att de aldrig lyckats hålla en jämn hög kvalite på kopiorna lyckades de repa mina neg på de senaste tre rullarna, och förmodligen på många fler. Alla neg är fulla med horisontella repor som syns på kopior och vid inscanning.

Kopiorna var förutom fulla av streck från reoprna och fulla av fläckar från damm. Suck! Det är förvisso billigt, men de behöver väl inte förstöra för det?

Har man en diascaner är det helt onödigt att framkalla med kopior. Då är det bättre att lämna in filmen för endast framkallning på ett proffslabb (ca 45 spänn + moms) och sedan välja ut de bilder man vill ha kopior på, scanna, korrigera och lämna till ett BRA ställe som skriver ut bilderna på fotopapper. Då ska det vara ett ställe som har färgprofiler (det har INTE Japan) och inte heller korrigerar dina bilder. Då har man full kontroll själv.

/Jens
 
Jag har gjort förstoringar från diabilder vid tre tillfällen. 2 av dessa har de inte hållit tiden som de lovat. Sista gången lovade de att ringa när mina bilder hade dykt upp men de slarvade bort lappen med mitt nummer.. Åtminstone ett positiv har blivit repat. Dessutom är de ojämna i färgerna. Jag lämnade in en bild för 10*15 förstoring och vid ett senare tillfälle samma bild för 13*18 (eller hur stort storleken över 10*15 nu e...) och färgerna var mycket snyggare på den större förstoringen.

När allt fungerar är dem väl okej, men det är inte alltid det gör det.
 
Utmärkt service

JapanFoto i Malmö har numera börjat med en ny service , som är unik för fotovärlden.

Om du som kund är missnöjd, och meddelar detta butiken i Malmö via E-mail skickar de ut personal som besöker dig oanmält i ditt hem efter kl 21.00 för att diskutera ditt ärende.
Den som utför denna service är Butikschefen och hans stf för butiken i Malmö. Ett utmärkt servie för dig som föredrar detta.

Jag valde dock att inte släppa in dem i mitt hem,utan bad Malmöpolisen att hjälpa dem hitta tillbaka till centrum igen, vilket en patrull på 3 beväpnade civilspanare vänligt gjorde.

Vem vet, kanske fotoquick snart lanserar denna tjänst ?

Niklas, ej kund
 
jag beställde 15 rullar film från japanfoto .. på nätet... och det stod leveransdatum 3 dagar från det att jag beställde ... det har gått över en o en halv vecka nu o jag har inte fått nått..ohc när jag mailar o frågar vart dom är så får jag inget svar... dom lovar o svara på alla mail senast nästa dag står det på deras sajt.... jag tycker det verkar kasst. eller?
 
Re: Utmärkt service

"Skåningen" skrev:
JapanFoto i Malmö har numera börjat med en ny service , som är unik för fotovärlden.

Om du som kund är missnöjd, och meddelar detta butiken i Malmö via E-mail skickar de ut personal som besöker dig oanmält i ditt hem efter kl 21.00 för att diskutera ditt ärende.
Den som utför denna service är Butikschefen och hans stf för butiken i Malmö. Ett utmärkt servie för dig som föredrar detta.

Jag valde dock att inte släppa in dem i mitt hem,utan bad Malmöpolisen att hjälpa dem hitta tillbaka till centrum igen, vilket en patrull på 3 beväpnade civilspanare vänligt gjorde.

Vem vet, kanske fotoquick snart lanserar denna tjänst ?

Niklas, ej kund



Skojjar du???
 
"Skåningen" skrev:
När jag häromdagen sökte butikschefen
som ville prata med mig angående "ett ärende" så gömde han sig bakom en maskin då han såg hur storvuxen jag är . . . . .

dig skulle jag velat ha med till team framkallning här i sthlm, när dom försökte idiotförklara mig och även påstå att jag såg dåligt när jag vänligt hade påpekat grymma cyanstick i bilderna och ville ha nya kopior.
jag blev så arg att det rykte ur öronen på mig....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.