Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jalbum - ftp - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Jag använder Jalbum för visning av "webgallery".

Får inte till det med uppladdning av bilder via Jalbum utan tvingas att skicka över filerna med annan ftp-programvara.

Så här ser inställningarna ut i Jalbum:
 

Bilagor

  • jalbum.jpg
    jalbum.jpg
    32.1 KB · Visningar: 293
Min första reflexion: Ska användarnamnet inte vara bara jalle?

Fast å andra sidan fungerar det uppenbarligen i en ftp-klient. Hmm...
 
Det kan inte vara så att du måste ange en "/", eller om det är "\", i "Katalog på servern" för att programmet ska fatta att det är root-biblioteket som det ska hamna i?
 
Testa ändra på inställningarna i Internet Explorer.

På menyn:
Verktyg / Internet-alternativ / Avancerat-(flik) och kryssa i "Använd Passiv FTP" i kryssrutan.
 
elohim skrev:
Testa ändra på inställningarna i Internet Explorer.

På menyn:
Verktyg / Internet-alternativ / Avancerat-(flik) och kryssa i "Använd Passiv FTP" i kryssrutan.

Det har jag redan gjort för "manuell" ftp mot webben. Har ingen betydelse för Jalbum. Jalbum har en egen ruta för "passivt läge".
 
I jalbum kan man testa ftp-kopplingen - vilket fungerar. Värre blir det när man försöker föra över filer. Så fel på ftp-adressen kan det inte vara. (jag antar att testen mot websiten är typ "ping home.tiscali.se" vilket fungerar)
 
Mitt tips är att du bygger albumet med jAlbum och överför med ett annat program. Jag sitter bakom brandvägg och då ville inte jalbum överföra hur jag än configurerade. Så ladda ner något annat ftp-program eller använd Iexplorer!
 
Tips på smarta ftp-program?

(som synkar så att den endast laddar upp nya filer och tar bort på webservern om inte motsvarande finns på "klienten")
 
Prova med och utan passiv överföring (om du inte redan gjort det), det brukar lösa problemet om du sitter bakom brandvägg. Är du säker att den ska lägga upp bilderna/htmlfilerna i rooten av public_html? Låter lustigt. Vart lägger du filerna när du överför med vanlig klient?

Katalogsökvägen torde vara något som liknar: public_html/sökvägdit/duvillharesten/

Blir kanske konstig struktur om allt ligger i roten...

Om du inte fungerar så använd dig av ftpprogrammet FlashFXP (http://www.flashfxp.com/). Det är ett väl fungerande program med mer funktioner än bla. ws_ftp. Används av de flesta couriers.

/Mattias
 
CCS skrev:

Prova med och utan passiv överföring (om du inte redan gjort det), det brukar lösa problemet om du sitter bakom brandvägg.

Testad både med och utan.


CCS skrev:

Är du säker att den ska lägga upp bilderna/htmlfilerna i rooten av public_html? Låter lustigt. Vart lägger du filerna när du överför med vanlig klient?

Jag lägger hela min egna biblioteksstruktur under rooten d v s /public_html
Då blir det ju en trädstruktur under public_html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.