Annons

jakten på holga

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
jag är väldigt sugen på att skaffa mig en holga-kamera men eftersom jag bor i örebro tror jag det kan vara svårt att få tag på en utan att behöva åka till stockholm eller så. nån som har koll på var de säljs? har sökt på nätet och hittat att designtorget säljer men det finns ju inte i örebro...
 
just det, det var kulturhuset jag hade i tankarna, inte designtorget. fast det är möjligt att de också har såna.

beställer man blir det ju dyrare, så det slutar väl med att jag köper en i stockholm när jag har vägarna förbi...
 
Fast att köpa en kamera som bara kostar några hundralappar från utlandet är nog ändå inte lönsamt.

Jag köpte min av Galleri21 som skickar till övriga landet också. Slopade postförskottet och förskottsbetalade i stället. Snabbt och smidigt.
 
lotta: tack för tipset! det står inte så mycket om kameran på galleri21:s sida. har för mig att jag har läst att man kan använda både små- och mellanformatsifilm, stämmer det? och är det bäst att köpa en med eller utan blixt?
 
elin f skrev:
lotta: tack för tipset! det står inte så mycket om kameran på galleri21:s sida. har för mig att jag har läst att man kan använda både små- och mellanformatsifilm, stämmer det? och är det bäst att köpa en med eller utan blixt?
Du kan köra format 6x6, 6x4,5 eller småbild. Jag har kört alla men gillar 6x6 bäst. Min är en 120SF, alltså den med blixt. Tycker att det är kul att fota "familjebilderna" med Holgan och då har jag bara tejpat över blixten med smörpapper för att mjuka upp effekten lite. Är jag ute eller i riktigt bra ljus så slopar jag givetvis att slå på blixten. Det beror ju på hur man vill använda den vilket man man väljer. Jag vill kunna använda min som handväskkamera utan separat blixt och snabbt kunna slita upp den när jag ser nåt. Behöver jag blixt så finns det..

Bifogar en typisk blixtbild. (fast med smörpapper för;))

Kolla den här pdf:en också: http://shop.lomography.com/holga/pdf/Holga_gb.pdf
 

Bilagor

  • puss_1.jpg
    puss_1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 275
Det blir faktiskt billigare, från galleri21 kostar holgan 350:- plus frakt. På ebay ligger de kring $20-$25 plus ca $10 frakt från Hong Kong. 250:- enligt nordea.se. Modellen med blixt blir några tior dyrare.

/Björn
 
ja, men det tar ju förmodligen längre tid att få kameran från utlandet. helst skulle jag köpa en när jag är i sthlm, istället för att skicka efter på nätet, för tänk om nån drulle tappar paketet på vägen och jag får en defekt kamera, då blir man ju väldigt besviken. fast sånt kanske är ovanligt :)

får se hur otålig jag blir, kanske beställer en iaf.
 
Elin:
Det brukar inte ta så lång tid, drygt en vecka kanske. Och om någon skulle tappa paketet så är det nog inte så stor risk att något går sönder, det är inte så mycket som kan gå sönder på en holga. :)

Fast med tanke på hur min tur kan se ut så får du säkert ett söndermanglat paket och blir jätteledsen, och då kommer det att bli väldigt pinsammt för mig.;D
 
torbjörn: det syns antagligen på bilderna om kameran är trasig.

jag ska nog sikta på att köpa en på kulturhuset iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.