Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jaga med Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Strax före julhelgen så införskaffade jag en Canon 550D som använts rätt flitigt sen dess och baktanken med köpet var att hamna i skogen på jakt efter våra däggdjur.

Just nu har jag ett 18-55 kitobjektiv till kameran men har beställt ett sigma 120-400 att ha med mig ut i skogen.

Men eftersom min systemkamera är en ny upplevelse för mig så hoppas jag kunna få lite tips och råd hur jag bör gå till väga:
Duger programmen på kameran eller bör jag försöka bli mer avancerad och köra kameran manuellt?
Är det någon speciell utrustning jag bör fundera på som filter och annat kringutrustning (har UV till mina objektiv)
Något man ska tänka på i fotoögonblicket för att få bättre bilder osv?

/Kirshim

Det är mycket nyttigt att lära sig hur kamerans grundparametrar påverkar bilden. Dvs iso (ljuskänslighet), bländaröppning och slutartid.

Med lite koll på detta så är halvautomatik i form av bländarprioritet och tidsprioritet mycket användbart, låter dig styra hur hårt du vill frysa rörelser i dina bilder samt ger dig kontroll över skärpedjupet.

I skogen är det ofta mörkt, och med långa brännvidder är ett stativ eller någon form av stöd för kameran ofta ett måste. Lycka till!

mitt obejktiv har nu anlänt och var ut och provade det på grannens matplats för småfåglar.

Körde kameran i helt manuellt läge utan några egentliga bakgrundkunskaper och resultatet blev väl si sådär.
Tyvärr låg matplatsen skuggad av huset eftersom solen är trött och knappt orkar upp över trädtopparna vilket jag antar inte gjorde det hela lättare för mig.
Satt sen och granskade bilderna i bildprogrammet som kom med kameran och har inga som helst tidigare erfarenheter av såna program heller men nån timme av dagen försvann bara sådär...;P
Bilder räckte för att artbestämma, men var knappast något att stolt hänga på väggen.

Får nog ut och träna i min trädgård (och grannarnas) lite mer innan jag ger mig ut på några riktiga strapatser.

mitt obejktiv har nu anlänt och var ut och provade det på grannens matplats för småfåglar.

Körde kameran i helt manuellt läge utan några egentliga bakgrundkunskaper och resultatet blev väl si sådär.
Tyvärr låg matplatsen skuggad av huset eftersom solen är trött och knappt orkar upp över trädtopparna vilket jag antar inte gjorde det hela lättare för mig.
Satt sen och granskade bilderna i bildprogrammet som kom med kameran och har inga som helst tidigare erfarenheter av såna program heller men nån timme av dagen försvann bara sådär...;P
Bilder räckte för att artbestämma, men var knappast något att stolt hänga på väggen.

Får nog ut och träna i min trädgård (och grannarnas) lite mer innan jag ger mig ut på några riktiga strapatser.

Helt manuellt är inte nödvändigt för att få kontroll över kameran, i medelsnabba situationer kan bländar/slutar-prioritet vara att föredra och helautomatiken i P-läget kan också vara mycket bra när man har än mer bråttom. Bara man förstår hur tiden, känsligheten och öppningen kameran väljer påverkar bilden och justerar dessa vid behov. :)

Tycker Du börjar i fel ände när Du utan förkunsklaper kör manuellt, det krävs kunnade och förståelse för treenigheten i hur en kamera funkar för att fota manuellt och dessa har Du uppenbarligen inte!

Så gör det enklare för Dig och gör som nämts ovan och kör kameran i halvauto läge, själv föredrar jag bländarautomatik då jag vill ha koll på skärpedjupet, men tidsautomatik är bra om du vill kunna frysa en rörelse eller genom mera tid skapa önskad oskärpa eller anna effekt.

Så kika i manualen hur dessa funktioner funkar så är Du på G, sedan är ett stativ bra och Du kommer ganska långt med ett enbent stativ så blir Du mera rörlig, framöver när Du blir mera avancerad och vill ta mera krävande bilde så är ett trebent stativ en klok investering.

Den gluggen Du köpt är bra och räcker långt för djurfoto, så det är bara att träna på och har Du ingen bekant som kan lära Dig grunderna i bildredigering så gå en kurs varenda studieförbund ordnar sådana numera.

Har Du kameran på ett stativ så sätt på Live view så ser Du exakt hur bilden blir på skärmen och kan zooma lagom och sedan knäppa, bara ett litet tips ;-)

Tackar för alla fina råd hittills här...

Jag använder stativ för att kameran ska vara still, på det sättet kan jag utesluta att jag skakar sönder bilderna...;P

Har tagit bilder där jag gör stora förändringar på dom olika parametrarna en i taget och då ser jag rätt snabbt vad som händer med bilderna beroende på vad jag gjort.
Har hittills skjutit allt från kritvita till svarta bilder men dessa blir färre och färre och bilder som faktiskt går att titta på ökar i antal.
Kommer börja kika mer och mer på halvautomatiken när jag känner att jag förstår vad alla parametrar gör med bilderna och använda dessa när man har nåt på kornet man verkligen vill lyckas föreviga på ett bra sätt.
Övningsbilderna på grannens blåmesar gör det faktiskt inte så mycket om jag får oskarpa/ljusa/korniga osv på grund av att jag dabbat mig med handhavandet, dom är där varje dag så man får nya chanser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar