Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JAGA ÄLG MED NIKON 70-200 2.8 VR & extender 1.7

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattfotograf

Avslutat medlemskap
Hur gör Ni finns det några tips om hur jag hittar en älg. Jag vill så gärna fånga en älg med min ccd och det verkar stört omöjligt.

Finns det älgar i skogen, börjar tvivla? Ja har gått upp tidigt satt mig i ett högt jakttorn suttit stilla som en mus varit där innan gryningen och väntat å väntat. Måste ringa svenska jägarförbundet
om det finns älgar kvar i skogen?
(lite försök till ironi)

Jag vet att det finns älgar i området och de kommer alltid när jag kommer åkandes i en bil eller så.
Lyckades fånga en när han badade i somras i en lite damm men D70 fick inte skärpan på rätt ställe det var en gren ivägen. Eller va det handhavande fel :)

Så duktiga och snälla människor hjälpa mig med tips
hur jagar jag älg med ccd?

Mvh Peter
 
Nattfotograf skrev:
Hur gör Ni finns det några tips om hur jag hittar en älg. Jag vill så gärna fånga en älg med min ccd och det verkar stört omöjligt.

Finns det älgar i skogen, börjar tvivla? Ja har gått upp tidigt satt mig i ett högt jakttorn suttit stilla som en mus varit där innan gryningen och väntat å väntat. Måste ringa svenska jägarförbundet
om det finns älgar kvar i skogen?
(lite försök till ironi)

Det är inte så enkelt som man kan tro. Har du möjlighet att ta kontakt med någon jägare i området och höra dig för.
eftersom det finns ett jakttorn till ditt förfogande, kan du lägga ut äpplen på lämpligt avstånd från tornet. Finns det älg i området är det bara tålamod som gäller och ett idogt väntande.
Lycka till.
Mvh/Bengt-Åke
 
Jag provade vid ett annat ställe att lägga ut lite äpplen men fick inte napp där heller och äpplena var kvar där ett bra tag.

Jag antar att man måste tänka på vindriktning åså men sen vet jag ju inte vilket håll en ev. älg kommer ifrån?

Att lägga ut äpplen är inte det att fuska?
En sån där saltsten kanske skall sätta ut en sån har det effekt?
Eller gör de duktiga natur/djurfotograferna så?
Inte matar herr Klum sina djur när han skall fota
dem?

Jag har sett älgspillning i området och en "liggplats" för ngt stort djur så jag inbillar mig att det skall gå.

Är det tålamod som gäller?

Fler tips och åsikter önskas och stort tack för ditt inlägg.

Mvh Peter W
 
Det är ju alltid bra om du känner till skogen du är, om du vet vilka viltstråk som finns just där, och vem som passerar. Är marken privatägd så gå till markägaren och berätta och fråga var han tycker att det är störst chans att du kan se älg.

Alla jakttorn är inte heller placerade vid kända viltstråk, vissa kan lika gärna vara placerade för att vara en bra passkytt.

Tänk också på att det inte alltid uppskattas om du lägger ut åtel på annans mark. Fråga markägaren eller den som har jaktarrendet om det är ok.
 
Tålamod

Jag tror lösningen heter tålamod.

Käner en kille ytligt, som spenderade 18månader i en djungel. Rätt som det var trampade ett par elefanter förbi - den bilden blev ...perfekt.
 
Älg sökes

Peter
Har stått inför samma frågeställning under en längre tid! Alla säger att det finns en massa älgar, men var ? Detta tills en dag då vi for runt i dom mörka Dalaskogarna och av "misstag" såg en ÄLG !! (Beviset finns på bifogad bild !!)
Men var finns resten av gänget ? Ser fram mot alla bra tips.

Gott Nytt Foto år önskar
Leif
 

Bilagor

  • älg.jpg
    älg.jpg
    70.4 KB · Visningar: 3,338
Enklast är att spana från bil, stanna till när man ser en älg och försiktigt föra ut objektivet genom rutan och hoppas att den inte springer.

Alternativ nummer två är att bege sig till en nationalpark, där älgarna är orädda för människor.

Alternativ tre är att bli en riktigt duktig jägare. Det finns dock en hel del älgjägare som aldrig ser en älg, för att de luktar, sitter på fel ställe, vinden ligger fel, de har prassliga kläder, rör sig, pratar osv. Det finns många sätt att skrämma en älg på. Dessutom är det inte bara att sätta sig i skogen någonstans, utan man bör veta hur viltet rör sig.

/Pontus
 
Skönt det verkar inte bara vara jag som har problem med att fota en älg.

Jag vill så gärna fota en fin bild och förstora
i 70*50cm eller ngt sånt i svart vitt.

Men det MÅSTE gå, kanske bästa sättet är att
åka runt med bil men det känns inte rätt.

Tålamod förr eller senare måste det väl gå förbi en älg. Älg spillning finns och djurstigar överallt det måste vara bra tecken, spillning också och en förmodad sovplats. Undra om de använder samma sovplats flera ggr?
 
jo, lite märkligt är det allt, när jag är ute på jakt har de lyckats komma förbi mig och jag har väl fällt en 4-5 älgar, men å andra sidan hur många timmar har jag inte ägnat åt att vänta? detta utgör ingen skillnad mot fotograferandet, det kan vara ett plågsamt väntande ibland, när ni tidigare diskuterade D70 och oskärpa så vill jag minnas en kompis som hade fel på sin kamera, den tog inte skärpan där den skulle och han har numer bytt till en D200 (mycke dyrare dock) om du vill få älg inpå dig kan du alltid testa med att locka, det finns band med älglockläte, eller kan du smyga som en bågjägare i motvind.det gäller att kunna läsa naturen och hur man på bästa sätt tar sig in på en älg, det är bågjägaren bra på
 
Det bästa du kan göra är att ta kontakt med en jägare, de vet oftast exakt var djuren har sina stråk, var de går fram och äter/dricker mm. Detta gör att du sparar många timmar i skogen.
 
danand skrev:
jo, lite märkligt är det allt, när jag är ute på jakt har de lyckats komma förbi mig och jag har väl fällt en 4-5 älgar, men å andra sidan hur många timmar har jag inte ägnat åt att vänta? detta utgör ingen skillnad mot fotograferandet, det kan vara ett plågsamt väntande ibland, när ni tidigare diskuterade D70 och oskärpa så vill jag minnas en kompis som hade fel på sin kamera, den tog inte skärpan där den skulle och han har numer bytt till en D200 (mycke dyrare dock) om du vill få älg inpå dig kan du alltid testa med att locka, det finns band med älglockläte, eller kan du smyga som en bågjägare i motvind.det gäller att kunna läsa naturen och hur man på bästa sätt tar sig in på en älg, det är bågjägaren bra på

Ja jag har funderat på att locka med ngt slag ljudpryl (går väl att köpa en sån) funkar det tro?
Att smyga sig på en älg det kan inte vara lätt då måste man nog vara tokduktig.
 
Tunis skrev:
Det bästa du kan göra är att ta kontakt med en jägare, de vet oftast exakt var djuren har sina stråk, var de går fram och äter/dricker mm. Detta gör att du sparar många timmar i skogen.

Jag skall ringa de jägare håller till på vår mark för att se om de har något vettigt tips.
 
Nattfotograf skrev:
Ja jag har funderat på att locka med ngt slag ljudpryl (går väl att köpa en sån) funkar det tro?
Lockar du under brunsten lär du kunna få en tjur på dig. Om det är etiskt rätt eller inte är ju upp till dig att avgöra, men överdriv inte eftersom detta är en känslig period för djuren.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Lockar du under brunsten lär du kunna få en tjur på dig. Om det är etiskt rätt eller inte är ju upp till dig att avgöra, men överdriv inte eftersom detta är en känslig period för djuren.

/Pontus


Precis är det etiskt rätt att göra sådär?
Locka med ljudprylar, lägga upp äpplen och
saltstenar osv. Är inte det fusk?
 
Saltsten och utfodring kan man kalla viltvård. Klövdjuren mår ju bra av ett extra tillskott salt och kanske slipper man ha dem stående på vägen slickandes på sen saltade asfalten. Det där med äpplen ska man nog vara försiktig med... Det kan vara känsligt... Dels kan grannarna tycka att du lockar över älgar avsiktligt, vilket är ett jaktbrott, dels kan markägaren surna till om det inte är du som äger marken. Det är inte alla som tycker om fler älgar i sin skog, med tanke på ökade skador på skogen och därmed sämre ekonomi i skogsbruket.

Jag tror personligen inte att en älg mår dåligt av att bli lockad på några gånger, men man bör nog inte gå till ytterligheter och dag efter dag stressa redan stressade brunsttjurar.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Saltsten och utfodring kan man kalla viltvård. Klövdjuren mår ju bra av ett extra tillskott salt och kanske slipper man ha dem stående på vägen slickandes på sen saltade asfalten. Det där med äpplen ska man nog vara försiktig med... Det kan vara känsligt... Dels kan grannarna tycka att du lockar över älgar avsiktligt, vilket är ett jaktbrott, dels kan markägaren surna till om det inte är du som äger marken. Det är inte alla som tycker om fler älgar i sin skog, med tanke på ökade skador på skogen och därmed sämre ekonomi i skogsbruket.

Jag tror personligen inte att en älg mår dåligt av att bli lockad på några gånger, men man bör nog inte gå till ytterligheter och dag efter dag stressa redan stressade brunsttjurar.

/Pontus

Ja så kan man faktiskt se det hela också.
En saltsten kan inte vara så farligt att sätta upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.