Annons

Jag vill se mer reportagebilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har Du faktiskt fel för en gångs skull, Bengt.

Sådana bilder gör ingen succé på fs utan tillhör snarare de mest bespottade. Lägg upp en sådan bild och Du är paria.
Jesper

Bengt Sändh skrev:
Vill du göra succé på FS så behöver du bara ta en oskarp bild på en halvnaken brud som ligger och krälar i en onaturlig ställning på ett golv i konstig belysning. Detta kommer att uppfattas av dilletanter som konst.

Här är en vardagsbild som jag själv gillar.
Inte så mycket glamour...
En aktivitet som vi kanske sällan uppfattar, eller "ser",
eller själva ens varit i närheten av...!?

Hon står i sina egna tankar,
lyssnar på musik,
städar rulltrappan åt oss....
Och vi passerar...

Bilagor

• rulltrappa2klar.jpg
    rulltrappa2klar.jpg
    58.2 KB · Visningar: 283
Hej hopp!!
Har ar lite bilder
, men de ar kanske inte repotage bilder....det ar mera bilder jag har tagit nar jag flanger runt stan. Jag tror dock att det kan bli ett hyfsat tidsdokument om en 20 ar. Vad anser ni? Eller kanske bilderna mer kopplat till mig personligen? Dvs att man maste "kanna" mig for att upskatta dem?

Skulle vara intresserad av att vet er asikt (om ni nu har tid att titta pa bilderna)

Tack och hej!

Senast ändrad:
Du har varit ute och plåtat människor och miljöer och den verklighet i vilken vi lever. Allt är väl inte intressant men, som du säger, en del bilder kommer att bli intressanta i framtiden. Jag säger inte att det är fel att arrangera bilder men på FS blir det lite för mycket av den varan. Jag föredrar fotografer som skapar bilder av verkligheten framför sådana som även skapar motivet.

Jag tycker precis som du Bengt att det är alldeles för lite reportagebilder på FS. Jag när en liten dröm om att det kanske skulle startas en bildpool för reportage- och dokumentärfoto och är det fler som lobbar för det så kanske det genomförs! Som det är idag så drunknar många fina reportagebilder i den väldiga strömmen av bilder i bildpoolerna.

Här kommer några av mina reportagebilder från en reportageresa till Kina i december 2004.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=66783

http://www.chasid.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=155515

Bengt Sändh skrev:
Du har varit ute och plåtat människor och miljöer och den verklighet i vilken vi lever. Allt är väl inte intressant men, som du säger, en del bilder kommer att bli intressanta i framtiden. Jag säger inte att det är fel att arrangera bilder men på FS blir det lite för mycket av den varan. Jag föredrar fotografer som skapar bilder av verkligheten framför sådana som även skapar motivet.

Att beharska sig och INTE slanga upp allt man tar i bildvag ar val nagot som manga avv oss har problem med pa internet. Sedan kanns det val lite som bilder ar som vin ocksa. Ju aldre de ar desto 'battre' blir de. Atminstone innan Internet. Nu finns det ju en sa ohygglig massa bilder uppe och det kommer val att finnas mer bilder fran idag omkring oss om 50 ar an vad vi har av bilder tagna for 50 ar sedan idag sa att saga...

Senast ändrad:
Bengt Sändh skrev:
Robert

Har kollat din sida. Detta är i allra högsta grad dokumentär och reportagefoto. Mycket intressant. Föredömligt.

Kul! Tack!

Men min sida är ju ett typexempel på sådant som är svårt att göra här på Fotosidan. Eller så har jag misat någon funktion, vad vet jag. Jag tycker hur som helst att det gör sig bättre på en egen hemsida.

Fotosidan kanske är fel medium för mer utförliga reportage och fotoberättelser. Enstaka bilder kan ju förstås vara trevliga att titta på, men en hel bildserie satt i sitt sammanhang tillsammans med text ger en ytterligare dimension. Tycker jag. Men jag är ju partisk å andra sidan...

erro.se skrev:
Kul! Tack!

Men min sida är ju ett typexempel på sådant som är svårt att göra här på Fotosidan. Eller så har jag misat någon funktion, vad vet jag. Jag tycker hur som helst att det gör sig bättre på en egen hemsida.

Fotosidan kanske är fel medium för mer utförliga reportage och fotoberättelser. Enstaka bilder kan ju förstås vara trevliga att titta på, men en hel bildserie satt i sitt sammanhang tillsammans med text ger en ytterligare dimension. Tycker jag. Men jag är ju partisk å andra sidan...

Ett Utställningsalbum kanske kunda vara nåt?

Utställning
Dessa album är tänkta för kollektioner av bilder, som man antingen vill ha en övergripande bedömning av. Ett sådant album kommer med i "Nya utställningar". Endast Silver- och Guldmedlemmar kan skapa utställningar.

WFS) (Graylingman skrev:
Ett Utställningsalbum kanske kunda vara nåt?

Utställning
Dessa album är tänkta för kollektioner av bilder, som man antingen vill ha en övergripande bedömning av. Ett sådant album kommer med i "Nya utställningar". Endast Silver- och Guldmedlemmar kan skapa utställningar.

Tja, kanske det... jag är bara bronsmedlem.

Men Fotosidan är trots allt bara en av många community-sidor på Internet. Att ha en egen domän och hemsida ger andra möjligheter. Jag vill förknippas med mig, inte med Fotosidan om du förstår. Därmed inget ont sagt om Fotosidan etersom det är den enskilda sida jag spenderar mest tid på, förutom min egen då.

Efter att den här tråden skapades så letade jag fram en dokumentär/repeotage bild som är lite annorlunda och la upp den på FS mest på test för att se om det blev några reakationer. Den har visats 33 ggr och 0 kommentarer. Bilden kanske är helt kass och då får jag leva med det, alternativt att den är inte mainstream så den blir ratat för det. Det finns säkert fler teorier om det där ;0)

Här är bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/993129.htm?set=lp

mvh/Ove

Jag tror att det finns en anledning till att det finns 100 nakna kvinnor i solnedgången för varje svartvitt uttrycksfullt porträtt på Fotosidan.

Det beror helt enkelt på svårighetsgraden. Hoppas jag inte trampar på några fötter, men det är inte alltför svårt att fixa en "annorlunda" ljusvinkel och sedan lägga någon i den och fotografera. Jag får väl om inte annat tala i egenskap av den belysningsmästare som jag är i det civila.

Att däremot ta en bild och förmedla ögonblickets känslor är en konst som är långt ifrån alla förunnat. Jag har tittat en del på Bengt Sändhs och Peter Nyitray och faschineras just över hur starka deras bilder är. Jag förstår inte hur man lyckas få människor av slappna av och bli så naturliga framför en kamera, även om jag har måste erkänna att jag själv ofta försöker nå åt det hållet.

Jag försöker dokumentera min samtid och människor omkring mig i sitt dagliga liv, men tycker det är väldigt jobbigt att närma mig andra människors privata sfär med kameran. Det kanske är min personlighet, men en del personer i min omgivning har reagerat rätt starkt på min kamera (sedan måste jag erkänna att det stora flertalet absolut inte har något emot att bli fotograferade). Jag misstänker att det är bara alla oss i min situation att kämpa vidare. Den bild jag anser vara den bästa jag någonsin tagit var en sådan där tillfället bara dök upp: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/736904.htm?set=lp
Den gav mig dessutom en annan erfarenhet. Bilden är tagen med mitt sämsta objektiv, men hade jag inte haft det hade jag aldrig haft en chans att få den här bilden. Tekniken och bildkvaliteten är helt klart underordnad bildens innehåll. Ibland undrar jag hur många på Fotosidan som egentligen insett det.

Ni som lägger upp den här typen av bilder, men känner att ingen lägger märke till dem - Fortsätt lägga upp dem. Det tar ofta lite tid innan man hittar guldkornen här.

/Jimmy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar