Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill ha riktiga tårar med Glycerin

Produkter
(logga in för att koppla)

Eterno

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska fota bilder med människor som ska gråta tårar. Orkar inte hålla på med att droppa ner vatten ner för kinder och sånt.. utan jag är mera på jakt efter "the real stuff".
Jag hörde att man kan använda glycerin?
Sen när jag skulle gå och köpa min flaska med glycerin på apoteket så hade de aldrig hört talas om nått sånt och att deras glycerin inte var destilerad och inte helt ren. Den var till för blommor och växter. Jag vill inte utsätta någton människa för nått som jag inte vet är 100% säkert.
Vet någon vad jag ska köpa för glycrin eller anna vätska. och var? apotek?(recept?)färghandel m.m?
Min källa hävdar fortfarande att det är någon sorts glycerin jag ska använda, någon som kan reda ut nått ur detta?

Tack för svar.

Jb

What is Glycerin?
By: Kaila Westerman

Cold Process Soapmakers have it down to a litany. When asked why their soap is better than store-bought, they say (among other things), "Because of the natural glycerin. Glycerin is a humectant, meaning it attracts moisture to your skin. Glycerin is a natural by-product of the soapmaking process and while commercial manufacturers remove the glycerin for use in their more profitable lotions and creams, handcrafted soap retains glycerin in each and every bar."

Melt and Pour Soapmakers have a similar line, "Commercial soaps remove the glycerin for use in more profit producing lotions and creams, my soap has extra glycerin added to it. This helps make it clear, and also makes it a lot more moisturizing."

But what is glycerin, really?

Glycerin is a neutral, sweet-tasting, colorless, thick liquid which freezes to a gummy paste and which has a high boiling point. Glycerin can be dissolved into water or alcohol, but not oils. On the other hand, many things will dissolve into glycerin easier than they do into water or alcohol. So it is a good solvent

Glycerin is also highly "hygroscopic" which means that it absorbs water from the air. Example: if you left a bottle of pure glycerin exposed to air in your kitchen, it would take moisture from the air and eventually, it would become 80 per glycerin and 20 percent water.

Because of this hygroscopic quality, pure, 100 percent glycerin placed on the tongue may raise a blister, since it is dehydrating. Diluted with water, however, it will soften your skin. (Note: While people say this softening is the result of the glycerin attracting moisture to your skin, there is heated debate as to whether or not the glycerin has some other properties all its own which are helpful to the skin. Summed up, the current thinking is "We know glycerin softens the skin. Some people think its because it attracts moisture, but there could be other reasons.")

missförstånd

Tack för alla fina svar.
Jag måste med ge att jag har missförstått det hela lite. Min källa menade att man inte skulle droppa glycerin i ögat, utan droppa det på neranför så att det rinner ner för kinden. Glycerin verkar uppföra sig mera som tårar än om du tar vatten. Igen som vet vad film makarna använder. Finns det inte nått som man kan droppa i ett öga, utan att det blir rött. och sen få en tår ner. Kanske man kan använda ögondropp?

jb

Blanda glycerin som du köper på färgaffären (säkert samma som apotek, anv för att konservera löv etc) med vatten i en burk med lock, skruva igen och skaka kraftigt så det blandas. Sen kan du plocka suga upp lite med en pensel och "måla" på några tårar på kinden.

Fettet i glycerinet gör att dropparna blir segare och fastare, typ.

Samma formel kan blandas i en duschflaska och sprayas på ett ölglas för att ge den där perfekta, immiga, iskalla looken... :) Det är just vad filmmakarna använder ;)

Prova dig fram för proportionerna.

Glycerin är väl mest fett, kan inte tänka mig att det är farligt (vet inte!). Såvida du inte hade tänkt att hälla det i ögat, det är nog inte så najs.

Använd detta på kinden och i kombination med lök eller nåt för lite tårar i ögat kanske.

MVH // Patrik

vissa lär sig ju gråta på kommando men sedan fick jag lära mig en sak på kampsporten då han förklarade ett slag.

Skådespelare brukar annars ta tummen och trycka den mot brosket som är mellan näsborranna detta framkallar naturliga tårar.

I kampsporten ger man ett slag över näsan och personen i fråga får tårfyllda ögon och får svårt att se.

kampsport Ninjutsi...

Eterno skrev:
Igen som vet vad film makarna använder

Den enda gången som jag varit med på inspelning när personen skulle gråta så använde det som någon tidigare påpekat Tigerbalsam under ögonen, det får ögonen att bli vattniga och se ut som något gråter. Men och jag inte minst fel så la de en droppe av vattenliknande (smakade salt :)) vätska för att bilda dropparna.

Glycerin är det samma som glycerol dvs en alkohol (CH2OH-CHOH-CH2OH). Den innehåler inget fett och är viskös (klibbig) och kan därför ligga kvar som en droppe på huden och simulera tårar.

Ögonskölj!

På apoteket finns ju vanlig ögonskölj att köpa. Det kan du utan problem droppa i ögonen som sedan rinner ut ned för kinden.
Det använder man ju annars för att rensa ögonen, så det är inte skadligt eller ögonirriterande. Men kolla hållbareheten bara! Öppnad flsak håler sig inte särskilt länge, och ska förvaras i kylskåp.
Lycka till!

På apotek och optiker finns tjockare ögondroppar som jag som nyttjare vet, bildar stora droppar som måste torkas bort för att försvinna. Då hinner man ta några bilder också innan de runnit förbi :)

En gång var jag varit markör vid en första hjälpenförevisning (i försvarsmaktens monter på Noliamässan). Då smetade killen som spökade ut oss (med en massa roliga skador à la Rädda Menige Ryan) in mig i något som tydligen i rekvisitahandeln går under namnet "Snor, svett & tårar". ;-)
Jag antar att det mycket väl kan vara just glycerin...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar