Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill ha ett skarpt 24 mm-objektiv av valfritt fabrikat (var: "Lycka till...")

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Lycka till...

OBS! Skall INTE tolkas som Canon vs. Nikon

Är ute efter ett SKRAPT objektiv, helst zoom, som täcker 24mm:ers området och vars pris ligger på rätt sida av 10.000 kronor.

Det spelar ingen större roll om det är Canon eller Nikon, bara det är SKARPT!

Lägsta skärpeacceptans är 24mm på Canon 17-40/4L.
 
24/2.8 har jag tänkt på men i en anna tråd får jag veta att MTF-kurvorna för 24/2.8 är sämre än för 17-40/4.

Tack för förslaget, hoppas att någon har jämfört 17-40 med 24, d.v.s att det finns att läsa om i något test...
 
Jag vet inte hur skarpt Canons 17-40 är, men slå en flukt på Sigma 24/1,8 EX. Mycket prisvärt om inte annat, då det kostar blott 3000:- ungefär.
Den nackdel jag själv kan hitta är att bokeh:n är rätt ful.
 
Jag har ett Sigma 24/2.8 (för nikon ska tilläggas) och är helnöjd. Lika skarpt som Nikons 24/2.8 (om inte skarpare. Sämre bokeh men jag har aldrig märkt av det i mina bilder.
 
strombergjo skrev:
Jag har ett Sigma 24/2.8 (för nikon ska tilläggas) och är helnöjd. Lika skarpt som Nikons 24/2.8 (om inte skarpare. Sämre bokeh men jag har aldrig märkt av det i mina bilder.
Men om du själv inte märker något av en 'sämre bokeh' så har det ju inte det utan då har det ju snarare en 'bra bokeh'! ;o)

:: Susanne ::
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.