Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill filma och riktar in mig på systemkameror. Vilken bör jag införskaffa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Morrows

Ny medlem
Tja! Skapade precis ett konto här eftersom ni verkar kompetenta och för att jag hade en fråga. Jag har ALDRIG ägt en egen kamera, jag vet så gott som ingenting om kameror bortsett från var on-off-knappen är och diverse kameraföretag, därför måste jag vända mig till lite mer erfarna människor.

Jag har planer på att börja filma, endast med stativ (alltså inget som kräver mycket rörelser), något som intresserat mig ett tag. Även om fotografering är rätt så intressant så är det till 99% filmning som kameran kommer användas till. De tre kameror jag för tillfället har i synfältet är:

Canon 600D

Nikon D3100

Dessa är de enda två som jag har kollat på, båda verkar lika fina även om de är i lite olika prisklasser. Vilken utav dessa skulle du rekommendera? Har du något annat bra tips?

Tack på förhand!
 
Den är wayyy över min budget, om du kollar på de jag listade så hittar jag de för runt 2-4 tusen, denna kostar 8.

Sorry about that.
Men still det är en väldigt bra kamera och enligt mig så tycker jag att du ska ha en liten kamera som är enkel att bära med sig. En systemare blir lätt väldigt stor med alla tillbehör som kan tänkas att användas..

Kolla in panasonics gh2, den bör gå att hitta begagnad för ungefär det priset du är ute efter.
Det är en systemkamera som out of the box har bra kvalitet och som sedan går att hacka för att öka kvaliteten ytterligare. + så är den ganska liten
 
Sorry about that.
Men still det är en väldigt bra kamera och enligt mig så tycker jag att du ska ha en liten kamera som är enkel att bära med sig. En systemare blir lätt väldigt stor med alla tillbehör som kan tänkas att användas..

Kolla in panasonics gh2, den bör gå att hitta begagnad för ungefär det priset du är ute efter.
Det är en systemkamera som out of the box har bra kvalitet och som sedan går att hacka för att öka kvaliteten ytterligare. + så är den ganska liten


Ska kolla in gh2, däremot storlek i sig har jag inget problem med. Tyngd/omkrets osv spelar ingen roll för mig!
 
De tre kameror jag för tillfället har i synfältet är:

Canon 600D

Nikon D3100

Dessa är de enda två som jag har kollat på, båda verkar lika fina även om de är i lite olika prisklasser. Vilken utav dessa skulle du rekommendera? Har du något annat bra tips?

Ingen av dem i så fall. Jag hade tänkt föreslå Canon EOS 70D, men om du tyckte att RX100 var för dyr så är 70D det också.

Möjligen att någon annan spegellös kamera klarar av samma sak för en billigare penning.

Edit: Som den Panasonic som Anton föreslog till exempel.
 
För det första så är dslr inte bra på att filma MED autofokus. Nu spelar det ingen roll för det du skall filma. Det finns några undantag, Canon 70D och några Sonymodeller. Bara som info.

skall man i princip bara filma så är normalt sett en videokamera ett bättre val än dslr.
Men just till stillasittande intervju spelar det nog ingen roll vilket du väljer.

Du kan välja vilken kamera du vill.

Hur har du tänkt spela in ljudet? Det bästa gissar jag är en separat mygga. Men det kräver att kameran har en ingång för det eller att du har en separat ljudinspelare(de är överlägsna).
om det går att splitta ingången till kameran till 2 myggor/mikrofoner vet jag inte. Men det finns gissningsvis kablage till sådant.
 
Tja! Skapade precis ett konto här eftersom ni verkar kompetenta och för att jag hade en fråga. Jag har ALDRIG ägt en egen kamera, jag vet så gott som ingenting om kameror bortsett från var on-off-knappen är och diverse kameraföretag, därför måste jag vända mig till lite mer erfarna människor.

Jag har planer på att börja filma, endast med stativ (alltså inget som kräver mycket rörelser), något som intresserat mig ett tag. Även om fotografering är rätt så intressant så är det till 99% filmning som kameran kommer användas till. De tre kameror jag för tillfället har i synfältet är:

Canon 600D

Nikon D3100

Dessa är de enda två som jag har kollat på, båda verkar lika fina även om de är i lite olika prisklasser. Vilken utav dessa skulle du rekommendera? Har du något annat bra tips?

Tack på förhand!

Skall du enbart filma är det inte en systemkamera du skall ha!
Rekommenderar Sonys små fina och extremt bra videokameror.
Nuförtiden kostar de inte många kronor och gör ett betydligt bättre jobb än en kamera.

Med vänlig hälsning, Kenneth
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.