Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jag undrar vad DU vanligtvis använder för inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Auto, Tv, Av osv.

vad använder du vanligast?
olika vid olika tillfällen? isf vad?

jag har just fått hem min k-m, min första systemkamera och jag knappar på för fullt mellan anna menyer!

Jag kör 90% på Av. Gillar att ha kontroll över skärpedjupet.
Resten av tiden kör jag manuellt, fast oftast pga att jag då använder manuella objektiv.

Har en K200D

Kanske runt 95% helmanuellt. :) Försöker göra det även de sista 5% då jag fotar under mindre kontrollerade former t ex utomhus osv, men är lite lat ibland...

Mest Av. Nyligen har jag fått upp ögonen för TAv vilket är riktigt användbart när jag fotar med lite längre objektiv. så 90% Av, 5% TAv och 5% M (manuella objektiv)

Kör i princip bara AV, gillar som tidigare nämnt att ha koll på skärpedjupet. Fotar annars med fågel och då tycker jag det funkar bra, man har bra koll på slutartiden och ser när man kan ställa upp/måste ställa ner bländarvärdet..

Nästan uteslutande AV. Sen är det bara att hålla koll i sökaren och justera med främre/bakre ratten och OK knappen.
lm

99% AV kombinerat med exponeringskompensationen. Någon enstaka enstaka gång manuellt, men är i princip bara när jag leker med längre slutartider eller liknande.

Av läge för att kontrollera skärpedjup efter motiv och alltid -2/3 steg exp.komp för att rädda högdagrar, jag hatar utfrätta högdagrar, det ser så fruktansvärt billigt och amatörigt ut.

Jag använder nästan uteslutande Av, utom när jag plåtar sport (fotboll mest) då TAv ger ger mig koll på både skärpedjup och tid, medan kameran får anpassa ISO inom givet intervall.

Av och M, kanske hälften av varje beroende på situation. M för studio och interiörfoto mm och Av för "vardagsplåtande". (Ibland M eller Av med auto-ISO vilket ger ytterligare ett sätt att använda de lägena.)

Kör nästan uteslutande P med exponeringskomp på främre ratten (K20D), Auto ISO 200-1600, AWB.
När jag kör Blixt, normalt slow-sync kör jag dock på Av.
I studio uteslutande M

Jag kör på A cirka 80% skulle jag uppskatta. Gillar att ha kontroll på skärpedjupet då jag ofta föredrar stora bländare.

M använder jag mest när jag fotar natt eller måste ha full kontroll på allt.

S händer att jag använder då jag vill ha en slutartid så pass snabb att jag undviker skakningsoskärpa, men inte behöva tänka på så mycket annat i inställningsväg.

P (k10d) väljer slutare eller bländare beroende på tillfället, samt exponeringskompensation om så behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar