ANNONS
Annons

Jag trodde jag skulle få betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinBabies

Aktiv medlem
För några dagar sedan fotade jag ett band som behövde en bild för publicering på sr.se (Sveriges radio sörmland). Jag och bandet var överens om att de skulle ge mig en liten slant, men också att jag självklart skulle få betalt av Sveriges radio eftersom de ska publicera bilden tillsammans med en inspelning och lite text.

Idag fick jag ett sms från sångerskan i bandet där det stod att "radion betalar aldrig ut fotoarvode, men du får dock en byline". Vafan är det för skitsnack? Vad är det för stil av SR att strunta i att betala för foton de publicerar? Hon skrev att jag skulle få den lilla summan de kunde skrapa ihop, men det är väldigt lite. Jag har redan skickat iväg bilden i ett mail till min kontakt på SR, där jag SKREV att jag ville ha ersättning. Jag har inte fått något svar på mailet än.
Då är alltså frågan: Vad ska jag göra egentligen? Det självklara känns ju som att jag ska skita i deras metoder och bara fakturera dem för användning av min bild (den är dock inte upplagd), som det borde gå till. Men då finns ju alltid risken att de väljer att inte publicera bilden alls bara för att slippa betala och det vore ju negativt för bandet. Borde man vänta tills de publicerat bilden och sen skicka en faktura?

Min kontakt på SR är ljudteknikern som spelade in bandet och han och jag kom inte överens om något alls.
Svar som "blf.se" kan ni gärna hålla för er själva eftersom jag redan varit där och inte lyckats hitta någon hjälp eller lösning.

Hjäääälp!!!

Rabieshund skrev:
För några dagar sedan fotade jag ett band som behövde en bild för publicering på sr.se (Sveriges radio sörmland). Jag och bandet var överens om att de skulle ge mig en liten slant, men också att jag självklart skulle få betalt av Sveriges radio eftersom de ska publicera bilden tillsammans med en inspelning och lite text.

Idag fick jag ett sms från sångerskan i bandet där det stod att "radion betalar aldrig ut fotoarvode, men du får dock en byline". Vafan är det för skitsnack? Vad är det för stil av SR att strunta i att betala för foton de publicerar? Hon skrev att jag skulle få den lilla summan de kunde skrapa ihop, men det är väldigt lite. Jag har redan skickat iväg bilden i ett mail till min kontakt på SR, där jag SKREV att jag ville ha ersättning. Jag har inte fått något svar på mailet än.
Då är alltså frågan: Vad ska jag göra egentligen? Det självklara känns ju som att jag ska skita i deras metoder och bara fakturera dem för användning av min bild (den är dock inte upplagd), som det borde gå till. Men då finns ju alltid risken att de väljer att inte publicera bilden alls bara för att slippa betala och det vore ju negativt för bandet. Borde man vänta tills de publicerat bilden och sen skicka en faktura?

Min kontakt på SR är ljudteknikern som spelade in bandet och han och jag kom inte överens om något alls.
Svar som "blf.se" kan ni gärna hålla för er själva eftersom jag redan varit där och inte lyckats hitta någon hjälp eller lösning.

Hjäääälp!!!

Vill du ha betalt så ska du ha det också.

alternativet är att dom inte får använda din bild.

Det är du som bestämmer beloppet du vill ha för publiceringen och tycker dom det är för mycket får dom väl köra utan bild då.

Publicerar dom ändå så fakturerar du dom alt polisanmäler...

Låter mer som om ditt muntliga avtal är/var med bandet, inte SR???

Men publicerar dem så går det ju att bråka vidare.

Håller med Hasse.
Jag förstår att SR inte vill betala för promotionmaterial. De som tjänar mest på att bilden publiceras är ju bandet. Det är ju i princip reklam för dem. Framförallt eftersom uppdraget att ta bilden kom från dem. Det är väl de som borde betala hela ersättningen till dig, mot att de fritt får använda bilden i PR-syften.
Hade det däremot rört sig om en bild du på eget initiativ tagit av bandet, och sedan de eller SR bestämmer sig för att använda den hamnar ju saken i ett annat läge.

Håll med om att föjande citat från dig låter lite märkligt:
Jag och bandet var överens om att de skulle ge mig en liten slant, men också att jag självklart skulle få betalt av Sveriges radio...
Hur kunde du och bandet vara överrens om att SR skulle betala dig?

/jer.

Senast ändrad:
Varför var det självklart att SR skulle betala? Ligger det inte mer i bandets intresse att köpa en bild av dig för att ha som pressmaterial?

Är bandet så känt att SR skulle va villiga att betala för att få publisera just din bild?

Jag vill inte strö salt i några sår, men problemet syns ju redan i rubriken: Du trodde du skulle få betalt. Med skriftliga avtal kommer du aldrig att få problem igen.

Promotionbilder för band är "alltid" friköpta bilder som media får publicera fritt. Det handlar ju trots allt om att bandet vill synas och därför är det de själva eller skivbolaget som betalar fotografen en engångssumma. Ingen tidningen/webbsite betalar för att få använda bandens egna promobilder, det skulle på bli tok för dyrt och krångligt för dem. När vi publicerar intervjuer med band så får vi alltid tillgång till friköpt pressmaterial/foton. Oftast är det skivbolaget som sköter upphandlingen och om skivbolag saknas, bandet själva. Låter mer som bandet har lovat något de inte kunde hålla eller har dålig koll på. SR skulle aldrig ha publicerat din bild om de trodde att de behövde betala.

Tack för svar.

Jerry Eriksson:
Det är klart att bandet tjänar på det. Men SR har alltså sagt att de inte betalar för NÅGRA foton över huvud taget. Även om det skulle röra sig om något helt annat. Alltså skulle jag kunna få lika mycket som vilken bild som helst, om de nu "ville betala".
Angående citatet så menade jag att de tyckte att SR borde betala. Ursäkta om jag var oklar.

David Granberg:
Eftersom det är jag som fotograf som har tagit bilden och inte bandet själva så borde jag få betalt. Just nu låter det på dig som att de skulle betala bandet. Det är min upphovsrättskyddade bild och de tänker använda den.

Bengt Johnsson:
Jag skrev i mitt mail att jag ville ha ersättning. Om de använder bilden ändå måste jag alltså kunna kräva ersättning? Jag trodde att de alltid betalar ut till saker de publicerar, vilket de borde göra. Det hela blev ganska stressigt och jag hann inte diskutera med min kontakt på SR utan jag antog att de skulle göra som vilket företag som helst skulle gjort: betala.

Jag antar att jag väntar tills bilden är publicerad och därefter skickar en faktura.

Rabieshund skrev:
Jag antar att jag väntar tills bilden är publicerad och därefter skickar en faktura. [/B]

Vilken enormt tråkig attityd som går ut på att "lura" SR till att betala böter.

Acceptera istället faktum att promotionmaterial ALDRIG betalas för av tidning/media eftersom det är gratis annonsplats för bandet.

SR betalar självklart för nyhetsmaterial, och jobb de själva beställt.

Om din kontakt på SR är ljudtekniker så kan man ju anta att denne person kanske inte har varken kunskap eller befogenhet att säga ja eller nej till bildersättning.

De enda du kan ställa krav på är bandet och om deras ersättning är för låg så kan du alltid vägra att bilden publiceras. Mitt absoluta råd är att bete dig professionellt och göra klart för bildchef eller liknande på SR att bilderna inte är fria för publicering.

Jag utgår dessutom från att bandet inte är firmatecknare för SR och därmed har mycket svårt att ingå avtal med dig om vad SR ska betala.....

Stoffe69 skrev:
Vilken enormt tråkig attityd som går ut på att "lura" SR till att betala böter.

Acceptera istället faktum att promotionmaterial ALDRIG betalas för av tidning/media eftersom det är gratis annonsplats för bandet.

SR betalar självklart för nyhetsmaterial, och jobb de själva beställt.

Om din kontakt på SR är ljudtekniker så kan man ju anta att denne person kanske inte har varken kunskap eller befogenhet att säga ja eller nej till bildersättning.

De enda du kan ställa krav på är bandet och om deras ersättning är för låg så kan du alltid vägra att bilden publiceras. Mitt absoluta råd är att bete dig professionellt och göra klart för bildchef eller liknande på SR att bilderna inte är fria för publicering.

Jag utgår dessutom från att bandet inte är firmatecknare för SR och därmed har mycket svårt att ingå avtal med dig om vad SR ska betala.....

Sakligt och informativt.. nyttigt för mig också :)

Rabieshund skrev:
Tack för svar.

Jerry Eriksson:
Det är klart att bandet tjänar på det. Men SR har alltså sagt att de inte betalar för NÅGRA foton över huvud taget. Även om det skulle röra sig om något helt annat. Alltså skulle jag kunna få lika mycket som vilken bild som helst, om de nu "ville betala".
Angående citatet så menade jag att de tyckte att SR borde betala. Ursäkta om jag var oklar.

David Granberg:
Eftersom det är jag som fotograf som har tagit bilden och inte bandet själva så borde jag få betalt. Just nu låter det på dig som att de skulle betala bandet. Det är min upphovsrättskyddade bild och de tänker använda den.

Bengt Johnsson:
Jag skrev i mitt mail att jag ville ha ersättning. Om de använder bilden ändå måste jag alltså kunna kräva ersättning? Jag trodde att de alltid betalar ut till saker de publicerar, vilket de borde göra. Det hela blev ganska stressigt och jag hann inte diskutera med min kontakt på SR utan jag antog att de skulle göra som vilket företag som helst skulle gjort: betala.

Jag antar att jag väntar tills bilden är publicerad och därefter skickar en faktura.

Hur vet du att de tänker använda den? du hadde ju inte fått nåt svar.
SR vill nog inte betala varken dig eller bandet.

Vilket band är det? Om det är bilder från en unik spelning med att känt band så vill dom nog köpa, typ ABBA återförenas.

Edit: Vem har sagt att SR skulle betala?

Edit2: Och vad var det bandet betalade dig för?

Tycker det mer verkar som om bandet försöker blåsa dig genom att låtsas att SR skulle betala och sen meddela att hoppsan det ville dom visst inte.

Senast ändrad:
Huruvida du ska ha betalt eller ej av SR låter ajg vara osagt, däremot tycker jag att du ska dra dig helt tillbaka och slicka dina sår.

Se detta som en lärdom. Det står att du är Frilnsfotograf i din profil, det betyder att du trotsallt säljer bilder. Borde det inte då ligga i ditt intresse att se till att saker och ting funkar och blir rätt från början? Detta strulet är ju långt ifrån proffsigt.

Nä, strunta i pengarna, eventuellt att du bråkar med bandet, men jag tycker du bär lika stor skuld till hela tjafset. Kan inte du på ett vettigt sätt klargöra att du får betalt så bör du kanske inte ha betalt?

Det är skillnad om du har följt alla punkter och någon försöker blåsa dig på ett ett regelvvidrigt sätt, då är det självklart man skall strida.

Du ska ju fortfarande få en liten slant från bandet, det har ni kommit överens om. Personligen skulle jag inte försöka något mer med SR, speciellt inte eftersom de inte publicerat bilden än. Se den biten som en erfarenhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar