Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag ska köpa studioblixt paket

Produkter
(logga in för att koppla)

RoyalDee

Aktiv medlem
JAg ska fixa till en studio, äntligen må jag säga.
Det här ska göras i samband med att jag köper en Canon EOS 20D.
JAg funderar på att börja med det här paketet från elinchrom http://aifo.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=k
Kommer det räcka till en början? Eller ska jag satsa på ett annat paket? Det ska vara till studio modell, poträtt gruppfotograferingar.

Tacksam för åsikter och kanske till och med tips
//Dajana
 
Det beror ju på hur stor din studio är, men räcker förmodligen mer än väl.

När jag började i min lilla hemmastudio hade jag 2 st 100w/s kinablixtar i paraply och kunde köra på f8-9 ( ljuset ca 2 m från modell ).

Fundera oxå på IR sändare eller radiosändare så du kan styra blixtarna från kameran utan sladdar.

Du lär väl behöva pappersbakgrunder oxå. De finns hos Scandinavian Photo och YFO m fl.Tygbakgrunder går att hitta rätt billigt på www.kaffebrus.com
 
Håller med Ellström, ett superbra startpaket för dig. Dock är jag inte en anhängare av IR sändare, tycker inte att sladden är ett problem....
 
Just IR-sändare ( billiga, ca 300:- ) kan vara lite problematiska, särskilt utomhus. Deras räckvid är heller inte särskilt imponerande , ca 8 meter.

Sen beror det lite på hur displinerad man är med sina rörelser =). Jag flyttar mig rätt mycket, kliver upp på stolar, flyttar blixtar och stativ, så jag skulle nog snubbla sönder allt på ett par minuter om jag inte körde trådlöst. Radiosändare verkar de flesta vara överens om är ett tillförlitligare alternativ. De är oxå billiga på kaffebrus.
 
Jag funderar lite på att köpa ett billigt kit, många firmor säljer kit för 2000-2500, vad är det jag förlorar på det kontra ett dyrare Elinchrome som alla verkar rekomendera?

Visst vet jag att man får vad man betalar för, men jag tror inte att jag kommer att ta så fruktansvärt mycket porträtt, utan lite som en kul grej ibland och jag tror väl inte att bilderna blir sämre för det, bara för att det är billigare grejer.

Så vad är det konkret jag förlorar på ett billigt set?
 
pellepiano skrev:
Just IR-sändare ( billiga, ca 300:- ) kan vara lite problematiska, särskilt utomhus. Deras räckvid är heller inte särskilt imponerande , ca 8 meter.

Sen beror det lite på hur displinerad man är med sina rörelser =). Jag flyttar mig rätt mycket, kliver upp på stolar, flyttar blixtar och stativ, så jag skulle nog snubbla sönder allt på ett par minuter om jag inte körde trådlöst. Radiosändare verkar de flesta vara överens om är ett tillförlitligare alternativ. De är oxå billiga på kaffebrus.

OK, .. om man har en jättestor studio eller klunsar omkring på stegar och andra möbler kanske en radiosändare kan vara bra att ha... fast jag har inte varit där (ännu);;=)
 
Ric skrev:
Jag funderar lite på att köpa ett billigt kit, många firmor säljer kit för 2000-2500, vad är det jag förlorar på det kontra ett dyrare Elinchrome som alla verkar rekomendera?

Visst vet jag att man får vad man betalar för, men jag tror inte att jag kommer att ta så fruktansvärt mycket porträtt, utan lite som en kul grej ibland och jag tror väl inte att bilderna blir sämre för det, bara för att det är billigare grejer.

Så vad är det konkret jag förlorar på ett billigt set?

Du förlorar inte något direkt utan du sparar istället en massa pengar. Så länge du kör digitalt så kan du alltid jusera bilden i efterhand. Annorlunda på den analoga tiden då det var viktigt att ha rätt färgtemperatur och rätt iso för filmen. Fotografera i .RAW så kan du göra alla justeringar i efterhand. OM du beräknar med att tjäna en massa pengar på dina bilder så kan du ju investera i lite dyrare utrustning. OM du bara har det för hobby så behöver du inte plöja ner en förmögenhet i studioblixtar för "proffs".
 
Jo det är ju samma ljus som kommer från billiga grejer. Det som kan skilja är att dyrare saker ..

.. håller längre
.. har en konstant färgtemperatur
.. har en konstant styrka ( en del billiga blixtar har skiftande ljusstyrka när de blir varma )', har fler tillbehör att välja på
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.