Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag kan verkligen inte hantera en zoom!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, om du bara har en fast brännvidd och flyttar dig är lika fel som att stå på samma ställe och zooma. En bild består av både bildvinkel och komposition, man kan inte vänta sig att få bra bilder om man bara jobbar med den ena och struntar i den andra.

Tror vi menar samma sak, och det är att hantera båda begreppen samtidigt jag inte klarar av.

Jag har konstaterat att om jag först bestämmer mig för vilken bildvinkel (och därmed brännvidd) som passar för motiven jag vill fota i en viss session och sedan koncentrerar mig på kompositionen blir det lättare.

Självklart har jag då begränsat mig, men hoppas att med tiden lär jag mig att jobba med båda samtidigt. Kanske skall behålla zoomen tills dess.

Jag förstår att alla inte håller med mig, men jag tror att du kommer att få exakt samma fenomen som nu fast åt andra hållet om du byter en zoom mot ett fast objektiv. Det är inte objektivet som är problemet eller löser problemet, det är hur du använder det.

Visst kan det finnas ett nyhetens behag som kan göra att man tänker annorlunda ett litet tag med ett fast objektiv, men på lång sikt tror jag inte att det löser problemet.

Jag förstår att alla inte håller med mig, men jag tror att du kommer att få exakt samma fenomen som nu fast åt andra hållet om du byter en zoom mot ett fast objektiv. Det är inte objektivet som är problemet eller löser problemet, det är hur du använder det.

Visst kan det finnas ett nyhetens behag som kan göra att man tänker annorlunda ett litet tag med ett fast objektiv, men på lång sikt tror jag inte att det löser problemet.

Klart det inte är. Problemet är att jag sitter här på FS och skriver i stället för att vara ute och öva.

Det går nog aldrig helt att bortse från att vi människor ofta fungerar bäst (i alla fall i kreativ mening) när vi arbetar under begränsningar. Det är lite som det klassiska fenomenet att vi i ett besvärligt korsord ofta har mycket lättare att locka fram vår språkliga kreativitet än om vi får ett tomt ark papper där vi får skriva vad som helst. Det finns inte så få författare som hellre arbetar med penna & papper eller med skrivmaskin jämfört med en oändligt mycket bekvämare och mer flexibel ordbehandlare i datorn. Jag misstänker att det är ett besläktat fenomen. Begränsningar verkar väcka någon slags begär att spjärna emot som är väldigt positivt för vår kreativa förmåga.

Sedan är det nog som du också är inne på att vi kan träna upp en förmåga att tänka kreativt oavsett hur hjälpsamt vårt verktyg (i det här fallet kameran eller zoomobjektivet) är.

ANNONS