Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag kan inget om Brollopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonasborg

Aktiv medlem
Jag ska fota ett gigantiskt (500 gaster) brollop i Augusti. Det kommer forst att vara en klassisk sermoni i en kyrka och sedan fest pa kvallen. Jag har inte en aning om taktiker, och utforande. SNALLA, om ni har nagra ideer, forslag och rad sa skulle jag vara er evigt tacksam

Jonas

Ta inte illa upp men mitt tips är att tacka nej.
Du kommer att ha 500 spekulanter på kopior och därmed 500 kritiker oxå.
Dessutom kanske brudparet bara gifter sig 1 gång (med varandra) och blir besvikna på bilderna om dom inte blir som dom har tänkt sig oavsett hur bra du får till det.

Om du gör det så önskar jag dig lycka till!

Det vore ju kul om några av alla här som ska fota på bröllop skrev en liten stump om hur det gick.

Det är bara plåta på. Antalet gäster ska inte avskräcka. Fundera på om du klarar av cermonin i kyrkan. Läs under länkarna som angavs ovan och fråga mer efter det.

Ett par tips

Jag har erfarenhet av bröllops fotografering, plåtat c:a 30 st bröllop.
Om du tänkt ta bilder inne i kyrkan se då till att vara diskret. En klumpig och osmidig fotograf förstör enkelt stämnigen i kyrkan.
Använd 800 ASA eller 400 ASA film så att du slipper blixt, ha gärna ett bra teleoptik, då kan du stå längst bak i kyrkan och stör på så sätt inte själva vigseln. Prata gärna med prästen innan så att han/hon kan meddela de övriga gästerna att du har tillåtelse att "gå omkring" och plåta. Hör också med brudparet om de bara vill att just du tar kort under vigseln, övriga gäster kan ju ta bilder när vigseln är klar!
Ska du ta bilder på brudparet "framifrån" så gör det under någon psalm eller sång.
Jag brukar endast ta c:a 20-30 bilder under en normal vigsel, för mycket knäppande stör garanterat vigseln!

Väl ute ur kyrkan brukar det vara lugnt att plåta på ordentligt, spar inte på film. Bättre ta en rulle för mycket än en för lite. Vill brudparet ha bilder på dem själva så är ett tips att låta alla gäster åka från kyrkan innan du ställer upp för fotografering, på så sätt kan du i lugn och ro ta fina bilder på brudparet.

Lycka till!
/Tomas Ejdersund

Jag brukar inte hålla mig därbak och använder blixt. Det har funkat alldeles utmärkt. Personligen tycker jag det är ganska tråkigt med bilder bakifrån på brudparet. De står ju faktiskt med ryggen emot gästerna större delen av vigseln. Det roliga med att stå där framme är att man kan fånga brudparets nervositet och blickar på varandra. Ingen har någonsin klagat på detta så kan man bara hålla reda på programmet och vet när man kan röra på sig brukar det funka. Enligt min erfarenhet har gästerna fullt upp med att följa vigseln så de inte tänker på något annat.

Vad blir det för tider och bländare på 400 ASA?

bröllops bilder

Hej Tille
Jag använder också blixt, men endast i nödfall. Beroende på ljuset i kyrkan så funkar både 400 ASA eller 800 ASA, fast vid 400 ASA kan ett enbent stativ vara bra att ha! Har använt 400 ASA vid ett flertal tillfällen med lyckat resultat. Då har det handlat om bländare 2.8 och c:a 1/30, ibland lite snabbare tider!
Håller med dig om att bilder på brudparets ryggar inte är särskillt roliga, men samtidigt blir det väldigt bra bilder om brudparet vänder sig mot varann när de byter ringar....min erfarenhet är att brudparet inte vill ha en blixtrande kamera i ansiktet under vigselns höjdpunkt!
Men det får man ju fråga brudparet innan!

Kul och läsa andras erfarenheter från bröllops fotografering!
/ Tomas

Tänk på att en vigsel är en gudstjänst och en av de viktigare sådana.

Jag har varit med på många viglar och dop där människor beter sig som om de var pressfotografer på en premier.

Med detta sagt är mitt råd, under vigseln skall du vara DISKRET. Ingen blixt och helst en tyst kamera.

Förbered dig genom att läsa igenom vigsel cermonin som skall finnan i en psalmbok, åtminstone fanns den det när jag konfirmerades något år efter hedenhös. Har du möjlighet så kolla in en vigsel innan och fundera kring hur du skulle fotografera den.

Som för alla sådana uppdrag gäller det att var förberedd. Kolla upp programmet, både för vigseln (det finna avvikelser) och för festen. Glöm inte transporten mellan vigsel och fest. Tänk igenom alla möjliga fototillfällen. Glöm inte att kolla ljuset i både kyrka och festlokal. Under festen kan du använda blixt.

När du sedan fotograferar, var bered på att inget går som planerat. Men om du är förbered har du större chans att klara av förändringarna.

Lycka till.
Anders

Självklart ska man vara diskret. Det bästa beröm man kan få efter ett bröllop är att folk frågar var man varit någonstans under vigseln. Se men inte synas. Men det går att smyga omkring lite eftersom alla är så fokuserade på brudparet. Men precis som berga skrev så kan man plugga in programmet vilket gör att man vet när man kan röra på sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar